Klagen skal nå frem til rette instans i skriftlig form.
Klager skal oppleve seg godt ivaretatt.
Klagen skal behandles så raskt som mulig.
Klagebehandlingen skal følge lover og regler.
Dokumentstyringen skal gi offentlighet for hvor mange klager vi mottar, mens taushetsplikt opprettholdes i fht den enkelte klager.
Ansatte i Forvaltning og koordinering
Statsforvalter for klage på vedtak på lovpålagte tjenester.
Kommunalt klageutvalg for vedtak på ikke-lovpålagte tjenester.
Klager = personen vedtaket er rettet mot evt dennes verge eller pårørende. Klager kan gi fullmakt til en annen person.
Klageinstans = det organet som klagen skal sendes til om ikke omgjøring i egen avdeling.
Klager på vedtak og finansiering kan dreier seg om:
1. Klager på omfang av tjeneste eller type tjeneste
2. Klage på vedtak om egenbetaling og vederlag
Mottak av klage
Følgende områder bør belyses/ tas med:
Klage på egenbetaling eller vederlag
Det står i alle vedtak hvor lang klagefrist det er for vedtaket, og normalt er det fire uker etter mottatt vedtak.
Klage mottatt etter fristen skal likevel kunne behandles dersom kravene til dette foreligger, jf. Forvaltningsloven §31.
Avdeling 1 - mottak og koordinering:
Klager skal ha Foreløpig melding om at avdelingen har mottatt klagen innen 1-2 uke, at saken behandles i avdelingen før evt overføring til klageorganet.
Klager skal ha beskjed dersom der er behov for andre opplysninger før behandling av klagen.
Klagen behandles av saksbehandler som fattet første vedtak det klages på, i samarbeid med avdelingsleder.
Klagesaker legges alltid fram for nivåmøtet for drøfting/læring.
Ny opplysninger innkommet i saken etterspørres.
Er det grunnlag for å endre opprinnelig vedtak (omfang, tjenesteform, kvalitet)? Dersom ja, gjøres det av avdelingen med ny saksutredning, og nytt vedtak fattes.
Det skal fremgå av nytt vedtak at dette er en endring fra det opprinnelige på bakgrunn av opplysninger i klagen eller som følge av nærmere utredning.
Vedtaket sendes til klager og klagesaksbehandlingen er avsluttet.
Klager kan påklage det nye vedtaket.
Profil - Oppskrift - Klagebehandling
Dersom avdelingen opprettholder vedtaket, oversendes klagen til klageinstansen. Avdelingsleder skal lese igjennom og godkjenne saken før den oversendes.
Det sendes kopi til klager av alt som oversendes klageinstansen.
Svar fra klageinstans meddeles klager skriftlig sammen med nytt vedtak (om aktuelt).
Statsforvalterens og Klageutvalgets avgjørelse er endelig.
1. Søknad/ henvendelse.
2. Saksframlegget med uttalelser som er innhentet, vurderingsskjema, eventuelt erklæring fra lege, samt alle dokumenter som er lagt til grunn for vedtaket.
3. Administrasjonens førstevedtak.
4. Klagen.
5. Administrasjonens innstilling til Statsforvalteren.
Alle sakens dokumenter, nummerert og i kronologisk rekkefølge, samt dokumentoversikt skal vedlegges ved oversendelsen. Saken fremmes ikke anonymisert.
1. Søknaden/henvendelsen.
2. Administrasjonens første vedtak.
3. Klagen.
4. Administrasjonens innstilling til klageutvalget, med forslag til vedtak.
Alle dokumenter som er lagt til grunn for det administrative vedtaket skal vedlegges. Saken fremmes ikke anonymisert.
Foreløpig må alle vedlegg ettersendes per post, men selve vedtaket sendes via Svar-ut både til klager og til Statsforvalter.
Profil - Oppskrift - Utsendelse av post (SvarUt)
Svar skannes inn i postjournalen til klager.
Dokumentet legges til kommunalsjef for gjennomlesning.
Datoet må stemples med "kopi" og det må settes på initialer til saksbehandler.
Kommunalsjef informerer avdelingsleder og ansvarlig for erfaringsbank-klagesaker.
Avdelingsleder informerer saksbehandler og veileder i videre behandling av svaret.
Svar fra kommunens Klageutvalg for ikke-lovpålagte tjenester
Svar kan være:
Administrasjonens vedtak opprettholdes
Klageutvalg gir klager medhold, vedtaket omgjøres
Svarbrev skrives i Postjournalen og sendes bruker. Skriv:
Klagen var oppe til behandling i Klageutvalgets møte av * . Klagen ble ikke tatt til følge. Vårt vedtak av * opprettholdes.
Klagen var oppe til behandling i Klageutvalgets møte av * . Klagen ble tatt til følge, du får derfor herved nytt vedtak.
Svar fra Fylkesmannen
Svar kan være:
Kommunens vedtak opprettholdes
Vedtaket omgjøres
Saken sendes i retur for ny behandling (se punkt 8)
Svarbrev skrives i Postjournalen og sendes klager. Skriv:
Fylkesmannens vedtak av * er at kommunens vedtak av * opprettholdes.
Fylkesmannens vedtak av * er at kommunens vedtak omgjøres. Du får derfor herved nytt vedtak.
Fylkesmannen har i brev av * bedt kommunen vurdere saken på nytt.
* Det har vi gjort, se vedlagt vedtak.
* Du innkalles derfor til ny samtale den *
* Vi trenger nye opplysninger om * fra *
* Saksbehandlingen vil ta ca * uker.
Ny behandling av klagesak som har vært hos Statsforvalter kan ikke påklages.
Nytt vedtak skal sendes klager, med kopi til Statsforvalter.
HM - Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
HM - Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester
Pasient- og brukerrettighetsloven
Veileder for saksbehandling etter helse- og omsorgstjenesteloven