Hospitering og omvisning i helse og mestring v. 1.2

MÅL/ HENSIKT:

Mulighet til å få en innføring i helse og mestring (HM) tjenester gjennom informasjon og observasjon av:

  •      Praktiske og tekniske rutiner. 
  •      Holdninger, etiske utfordringer og verdigrunnlag.
  •      Organisering, nettverksarbeid og samhandling. 

 

DEFINISJONER:

Hospitering: Observere og få innblikk i tjenesteutøvelse for brukere og pasienter i en kortere periode.

Omvisning: Vist rundt og fortalt om de forskjellige aktivitetene. Brukere og pasienter er i mindre grad involvert.

 

Folkevalgte omfattes av forvaltningslovens § 13 og annen særlovgiving som gjelder taushetsplikt om:

1) noens personlige forhold, eller

2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold

som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

 

 

ANSVAR:

HM direktør godkjenner forespørsler fra politisk nivå/folkevalgte lokalt eller sentralt.

 

Kommunalsjef godkjenner forespørsler om hospitering, andre omvisninger eller besøk av delegasjoner.

 

Enhetsleder eller avdelingsleder sørger for at for at taushetserklæring fylles ut og oppbevares.

Media og andre eksterne - Betingelser og forenklet erklæring om taushetsplikt for besøkende

Bruker fritar Kristiansand kommune for taushetsplikten - Fritak fra taushetsplikt (media, besøk og hospitering)

 

BESKRIVELSE:

HM tilbyr et variert tilbud av tjenester for befolkningen i Kristiansand kommune og har samtidig et stort samfunnsansvar i forvaltningen av disse. Kommunalområdet har et kontinuerlig fokus på forbedring av tjenestene og er positiv til konstruktive innspill.

Personer med en relasjon til tjenesten eller fagområder, f.eks. folkevalgte, media, ledere på annet sted, delegasjoner eller lignende er velkomne til å følge hverdagen i virksomheten. HM er positiv til at besøkende kan få et innblikk i virksomhetens tjenesteutøvelse gjennom informasjon og observasjon med tilhørende rutiner, organisering, holdninger og utfordringer.

Av hensyn til brukere og driften kan HM si nei til tilgang til hele eller deler av lokalene.

HM har egen avtale med SSHF om hospitering Delavtale nr. 6.

 

Forutsetning:

  • Hospiteringen eller omvisningen må ha et klart formål.

  • I god tid før hospiteringen eller omvisningen skal det sendes en skriftlig søknad til HM.

  • Forespørsler fra politisk nivå/folkevalgte lokalt eller sentralt skal alltid behandles og godkjennes av direktør for HM.

  • Øvrige søknader behandles og godkjennes av aktuell virksomhetsleder.

  • I forbindelse med besøk fra media, folkevalgte og andre er det ofte et ønske om å ha med presse inn i virksomheten for å følge besøket. Slike besøk skal alltid avtales i god tid og koordineres av kommunikasjonsrådgiver.

  • Hospitanter må gjøres kjent med lovverket rundt taushetsplikt og signere taushetserklæring før hospitering finner sted. Ved omvisning signeres taushetserklæring ved behov.

  • Besøket skal ikke hefte den daglige drift på en slik måte at brukere, pasienter, ansatte og omgivelser påføres unødige ulemper eller skader

  • Hospitanten skal alltid være under tilsyn fra personell fra HM og ikke utføre selvstendig arbeid.

  • Den enkelte bruker, pasient eller pårørende bør i forkant informeres om besøket/hospiteringen.

  • Hospitering eller omvisning skal vike plass dersom det oppstår en mulig interessekonflikt.

  • Alle berørte avdelinger og fagmiljø skal så langt det er mulig være informert på forhånd.

 

Et samtykkeskjema for Fritak fra taushetsplikt (media, besøk og hospitering) benyttes ved f.eks. dybdeintervjuer i forbindelse med reportasjer fra media.  Samtykke gis av bruker og innebærer at Kristiansand kommune kan kommentere saken og informere om saken. Fritaket gjelder kun den aktuelle saken.

Unntak:

I virksomheter der det utføres en akutt medisinsk aktivitet eller lignende, kan HS av hensyn til brukerne og pasientene ikke tilby hospitering. For eksempel, Legevakta.

 

Rapportering:

Etter en hospitering oppfordrer HM hospitanter til å levere en kort skriftlig evaluering av oppholdet til:

post@kristiansand.kommune.no

Evalueringen merkes med kopi til kvalitetsrådgiver.

 

Arkivering/dokumentering:

Behandlede søknader arkiveres i Public360.

 

HENVISNINGER:

Delavtale nr. 6.