BE-notat - prosedyre for evaluering av tjenester i bofellesskap v. 1.5

Hensikt

Å ha god dokumentasjon på endringer hos bruker som kan gi behov for endrede eller andre tjenester og eventuelt kan gi utslag på finansiering.
 

Gjelder for

Forvaltning og koordinering
Livsmestring
 

Ansvar for gjennomføring

Avdelingsleder hos utfører

  • Dokumentere endringene i Profil (i BE-notat) og tidsregistrerer (på samme måte som for Ressurskrevende tjenester 2 ganger pr år).


Forvaltning og koordinering 

  • Lese BE-notat i Profil 
  • Gi tilbakemelding på hva som er skrevet dersom det er behov for mer dokumentasjon. Det gis ikke tilbakemelding på hva som skjer med mottatt BE-notat før i evalueringsmøtet 3 ganger pr år (=Tertialmøte)
  • Vurdere når endringene er store nok til at det er behov for å endre tjeneste eller eventuelt endre finansiering
  • Kalle inn til Tertialmøte 3 ganger pr år
  • Sjekke BE-notat skrevet i perioden fra sist Tertialmøte.


Enhetsleder hos utfører

  • Gjennomgå BE-notat skrevet siden siste Tertialmøte med avdelingslederne
  • Ha fokus på endringer som fører til behov for både mindre og mer ressurser
  • Vurdere om endring kan skyldes effektiviseringsavvik i avdelingen og må løses hos utfører
  • Vurdere om endring skyldes aktivitetsavvik på grunn av endret behov hos bruker og må drøftes på Tertialmøtet
  • Presentere begrunnet behov for endring av finansiering i møte med avdelingsleder og økonomikonsulent i Forvaltning i Tertialmøtet

 

Beskrivelse
 

Skriving av BE-notat bofellesskap
 

Aktivitet

Beskrivelse

Ansvar

1. Når BE-notat skrives

Ved varig endring i brukers behov for hjelp etter hvert som de oppstår

Avdelingsleder utfører

2. Innhold BE notat

Hva i brukers situasjon som er nytt og tilsier endret behov for hjelp:

  • Endret behov for personlig og praktisk hjelp
  • Endring i atferd
  • Tiltak som er prøvd ut for å håndtere situasjonen/endringen


Beskrivelse av evt tvangstiltak med henvisning til tvangsvedtak.

Hvilken hjelp avdelingen mener bruker trenger nå.

Tidsregistrering av det endrede behovet. 

Bruke kriteriefordelingen A-E for å beskrive endringene. 
ISF-modell bofelleskap og aktivitetshus habilitering - prosedyre for kartlegging, evaluering og finansiering av tjenesten

Avdelingsleder utfører

3. Før BE notat sendes

Registrer nye funksjonsverdier i IPLOS ved endringer.

Utfører

 

 

For Bofelleskap Habilitering som har ISF-finansiering (klassifisert i A-E)
 

4. Rapport over BE-notat

Rapport kjøres i Profil lokal for hver bolig før Tertialmøtet. 

Melde til utfører bare dersom behov for mer dokumentasjon
Saksbehandler
5. Tertialmøte

Møtet 3 ganger pr år drøfter:

  • Mulige tiltak for fortsatt å kunne gi tjeneste i boligen
  • Mulighet for annen finansiering
  • Mulighet for annen plassering
Behov for å melde endret behov til handlingsplanarbeidet for økt finansiering

Enhetsleder utfører

Avdelingsleder Forvaltning

Rådgiver Forvaltning
6. Ved endring 

Dersom det er nødvendig, sendes nytt vedtak til bruker/dennes representant.

Saksbehandler Forvaltning 
7. Følge opp økonomi 

Når aktuelt, endres finansiering av bruker etter tertialmøte med tilbakevirkende kraft fra når BE-notatene som beskriver endringen er datert.

Rådigver Forvaltning

 

For Bofelleskap Psykisk helse og rus som har ramme-finansiering

4. Rapport over BE notat

Rapport kjøres i Profil lokal  for hver bolig før de faste møtene med ufører. 

Melde til utfører bare dersom behov for mer dokumentasjon
Saksbehandler
5. Melde når endret behov ikke kan ivaretas i rammen

Følge rutine for Ekstraordinær finansiering av tjenester til bruker - prosedyre .

Vurdere:

  • Mulige tiltak for fortsatt å kunne gi tjeneste i boligen
  • Mulighet for annen finansiering
  • Mulighet for annen plassering
  • Behov for å melde endret behov til handlingsplanarbeidet for økt finansiering

Enhetsleder utfører

Avdelingsleder Forvaltning

Rådgiver Forvaltning
6. Ved endring

Dersom det er nødvendig, sendes nytt vedtak til bruker/dennes representant.

Saksbehandler Forvaltning
7. Følge opp økonomi 

Når aktuelt, søke om ekstraordinær finansiering til bruker. 
Om dette er en varig endring lage sak til handlingsplanarbeidet for økt finansiering i samarbeid med Forvaltning

Enhetsleder utfører

 

Når man vurderer om tjenesten skal avsluttes
 

Bakgrunn  Hva må gjøres

Bruker og utfører er enige om utflytting fra bofellesskap og avslutning av tjenester.

Utfører informerer kontaktperson i Forvaltning, skriver BE-notat og avslutter tjenesten i Profil.

Utfører mener tjenesten kan avsluttes, bruker er uenig i dette.

Utfører kontakter Forvaltning for ny vurdering av behov.

Bruker har ikke benyttet bofellesskapet på 3 måneder.

Utfører kontakter Forvaltning for ny vurdering av behov.

 

Vedlegg 

ISF-modell bofelleskap og aktivitetshus habilitering - prosedyre for kartlegging, evaluering og finansiering av tjenesten

Profil - Oppskrift - BE-notat