Sikre at elektroniske meldinger i Profil blir forsvarlig håndtert og fulgt opp av meldingsansvarlig i avdelingen
Sikre at nødvendig informasjon kan leses av de som har med bruker å gjøre.
Elektronisk melding - melding som kommer i meldingsboksen i Profil
OBS! «Ferdigbehandlet» betyr i denne sammenheng at den innkommende meldingen er ekspedert. Det betyr ikke at opplysningene i meldingen er fulgt opp.
Meldingene må settes som Ferdigbehandlet for å forsvinne fra den sentrale meldingsboksen.
Når de er satt som Fordelt til ansvarlig eller Under oppfølging blir de lagt over i «Mine ubeh. Meld.» eller «Grps. ubeh. Meld.». De forsvinner ikke derfra før de registreres med «Ferdigbehandlet».
Hver avdeling må ha rutine for åpneing av den "den sentrale meldingsboksen i Profil", og avdelingens mailboks.
Følgende må da gjøres:
1. Sjekk avdelings mailboks.
2. Sjekk den sentrale meldingsboksen dersom ikonet (på høyre side av skjermen) blinker
Soner/avdelinger med turnover:
a. Kl 2300 – 1500 O7-vakten
b. Kl.0730 – 1500 Gruppeleder eller ansvarlig sykepleier
c. Kl.1500 – 2300 Sykepleier
3. Aktuell el-melding ferdigbehandles
4. Den som leser rapport aktuell dag har ansvar for å følge opp innholdet i mail eller el-melding
eller gi ansvar for oppfølging til aktuell ansatt
5. Den enkelte ansatte har ansvar for videre oppfølging
Disse meldingene SKAL utfører ferdigstille:
FORESPØRSEL og SVAR PÅ FORESPØRSEL som er adressert til annet enn saksbehandler,
Men NB! Dersom meldingen gjelder søknad under behandling eller det i meldingen angis behov for nye tjenester, må det sendes mail til post.hs.forvaltning@kristiansand.kommune.no., selv om den er adressert til utfører.
Meldingen til post.hs.forvaltning skal inneholde:
Løpenummer
Type melding,
Dato for meldingen
Kort hvorfor meldingen må behandles av Forvaltning.
Meldingen skal så ferdigstilles av utfører.
Disse meldingene skal utfører ALDRI ferdigbehandle
Melding om innleggelse
Helseopplysninger
Melding om utskrivelsesklar
Avmelding av utskrivelsesklar
Melding om utskrevet
Disse meldingene kan du gjerne lese og ta utskrift av, men ikke ferdigbehandle dem. De skal alltid ferdigbehandles av Forvaltning (med hjelp fra Valhalla på ettermiddag, helg og helligdager).
Flyt i meldinger ved innleggelse
Når pasient legges inn på sykehuset, sender utfører innleggelsesrapport så fort som mulig.
Hvis utfører ikke er kjent med innleggelse i sykehus sender Forvaltning mail til utfører så fort de mottar melding om innlagt pasient. Utfører skal da sende innleggelsesrapport til sykehuset.
Forvaltning mottar Helseopplysninger, sender mail til utfører om dette
Under sykehusoppholdet foregår nødvendig korrespondanse som Forespørsel og Svar på forespørsel. Adressat for og innholdet i meldingene avgjør om disse skal besvares av Forvaltning eller utfører.
Flyt for meldinger ved utskrivelse
Forvaltning(eller Valhalla) mottar Melding om utskrivningsklar pasient, sender mail til utfører om dette.
Sone/avdeling/team besvarer meldingen i brukers meldingsboks ved å trykke SVAR. Melding om utskrivningsklar skal som hovedregel besvares med elektronisk melding. Dersom dette er umulig skal utfører ringe aktuell avdeling på sykehuset for å bekrefte mottak.
Sone/avdeling/team behandler og ferdigstiller Utskrivningsrapport og Epikrise på sine brukere.
Elektroniske meldinger - prosedyre for Valhalla, håndtering av "Melding om utskrivningsklar pasient"
Elektroniske meldinger - prosedyre ved stopp i meldinger