Hensikt
Hensikten med prosedyren er å ha en klar ansvarsfordeling i behandling av melding i aktiv sak
Gjelder for
Prosedyren gjelder for alle ansatte
Ansvar for gjennomføring
Avdelingsleder/fagstøtte og kontaktperson.
Beskrivelse
- Meldinger i aktive saker registreres som meldinger forøvrig. Dette gjelder både i undersøkelses- og i tiltakssaker.
- Søknader/ønsker om tiltak fra foreldre og barn, der barnet allerede har en aktiv tiltakssak, skal ikke registreres som melding. Om det skal åpnes en undersøkelse må vurderes konkret i hver enkelt sak.
- Mottak har ansvar for å fullføre aktiviteten bekymringsmelding mottatt og oppretter bekymringsmelding konklusjon. Den markeres som "melding i pågående undersøkelse /tiltakssak" i notatfelt.
- Dersom ny melding kommer innen 7 dager etter at undersøkelse er opprettet, kan avdelingsleder/fagstøtte i ansvarlig avdeling gi beskjed til mottaket, dersom de ønsker at mottaket gjør meldingsavklaringen.
- Avdelingsleder/fagstøtte og barnets kontaktperson i ansvarlig avdeling varsles om meldingen og fristen for gjennomgang via forside og varsler.
- Avdelingsleder/fagstøtte og barnets kontaktperson i ansvarlig avdeling gjennomgår meldingen i god tid før frist. De vurderer om opplysningene gjør det nødvendig å opprette ny undersøkelse eller om meldingen skal henlegges. Vurderingen dokumenteres i en automatisk opprettet aktivitet med tittel bekymringsmelding konklusjon. Denne skal ha aktivitetstype Bekymringmelding behandling og underaktivitetstype Konklusjon.
- Hent standardtekster for de tre ulike vurderingspunktene i aktivitetsbildet. De heter:
Beh. mld. aktiv sak 1 - Vurdere innhold - L
Beh. mld. aktiv sak 2 - Er bekymringen tilstrekkelig belyst? - L. Denne benyttes kun dersom meldingen skal avkalres med melder og du velger "Nei".
Beh. mld. aktiv sak 3 - Er det grunnlag for å åpne undersøkelse? - L
- Fyll ut Kunnskapsmodellen dersom det er nye opplysninger som ikke er kjent fra før av. Lagre som kladd.
- Aktiviteten skal ikke ferdigstilles. OBS: Vurderingen blir sendt som tilbakemelding til melder.
- Avdelingsleder/fagstøtte og kontaktperson på området er ansvarlige for å vurdere hvorvidt meldingen gir grunn for melding / undersøkelse på søsken- Meldeplikt til barnevernstjenesten. Kontaktperson/avdelingsleder/fagstøtte oppretter sak på barnet bekymringen omhandler og skriver meldingen i aktiviteten bekymringsmelding mottatt (se rutine for å melde til oss selv)
- Etter gjennomgang formidler kontaktpersonen til mottaket at meldingen er ferdig gjennomgått ved å skrive "klar" i notatfelt - før teksten som allerede står der. Det vil da være synlig på mottakets forside at meldingen er klar for konklusjon. Dette må gjøres minimum to dager før frist.
- Mottaket har ansvar for å sikre en siste kvalitetssjekk med hensyn til å sikre at alle lovkrav er ivaretatt.
- Mottaket konkluderer meldingen i samråd med kontaktperson.
- Kontaktperson gir tilbakemelding til melder og informerer sakens parter.
- Ved ferieavvikling må områdene sørge for at det alltid er ansatte på jobb som kan håndtere meldinger i aktiv sak. Det er avdelingsleders ansvar å påse at avdelingen holder seg orientert om nye meldinger og at fristene overholdes.
Behandling og vurdering av bekymringsmelding