Melding i aktiv sak - Barnevern v. 3.6

Hensikt

Hensikten med prosedyren er å ha en klar ansvarsfordeling i behandling av melding i aktiv sak

Gjelder for

Prosedyren gjelder for alle ansatte

 

Ansvar for gjennomføring

Avdelingsleder/fagstøtte og kontaktperson.

 

Beskrivelse

  • Meldinger i aktive saker registreres som meldinger forøvrig. Dette gjelder både i undersøkelses- og i tiltakssaker.
  • Søknader/ønsker om tiltak fra foreldre og barn, der barnet allerede har en aktiv tiltakssak, skal ikke registreres som melding. Om det skal åpnes en undersøkelse må vurderes konkret i hver enkelt sak.
  • Mottak har ansvar for å fullføre aktiviteten bekymringsmelding mottatt og oppretter bekymringsmelding konklusjon. Den markeres som "melding i pågående undersøkelse /tiltakssak" i notatfelt.
  • Dersom ny melding kommer innen 7 dager etter at undersøkelse er opprettet,  kan avdelingsleder/fagstøtte i ansvarlig avdeling gi beskjed til mottaket, dersom de ønsker at mottaket gjør meldingsavklaringen. 
  • Avdelingsleder/fagstøtte og barnets kontaktperson i ansvarlig avdeling varsles om meldingen og fristen for gjennomgang via forside og varsler.
  • Avdelingsleder/fagstøtte og barnets kontaktperson i ansvarlig avdeling gjennomgår meldingen i god tid før frist. De vurderer om opplysningene gjør det nødvendig å opprette ny undersøkelse eller om meldingen skal henlegges.  Vurderingen dokumenteres i en automatisk opprettet aktivitet med tittel bekymringsmelding konklusjon. Denne skal ha aktivitetstype Bekymringmelding behandling og underaktivitetstype Konklusjon.
  • Hent standardtekster for de tre ulike vurderingspunktene i aktivitetsbildet. ​De heter: 

Beh. mld. aktiv sak 1 - Vurdere innhold - L
Beh. mld. aktiv sak 2 - Er bekymringen tilstrekkelig belyst? - L. Denne benyttes kun dersom meldingen skal avkalres med melder og du velger "Nei".
Beh. mld. aktiv sak 3 - Er det grunnlag for å åpne undersøkelse? - L

  • Fyll ut Kunnskapsmodellen dersom det er nye opplysninger som ikke er kjent fra før av. Lagre som kladd. 
  • Aktiviteten skal ikke ferdigstilles. OBS: Vurderingen blir sendt som tilbakemelding til melder. 
  • Avdelingsleder/fagstøtte og kontaktperson på området er ansvarlige for å vurdere hvorvidt meldingen gir grunn for melding / undersøkelse på søsken- Meldeplikt til barnevernstjenesten. Kontaktperson/avdelingsleder/fagstøtte oppretter sak på barnet bekymringen omhandler og skriver meldingen i aktiviteten bekymringsmelding mottatt (se rutine for å melde til oss selv)
  • Etter gjennomgang formidler kontaktpersonen til mottaket at meldingen er ferdig gjennomgått ved å skrive "klar" i notatfelt - før teksten som allerede står der. Det vil da være synlig på mottakets forside at meldingen er klar for konklusjon. Dette må gjøres minimum to dager før frist.
  • Mottaket har ansvar for å sikre en siste kvalitetssjekk med hensyn til å sikre at alle lovkrav er ivaretatt. 
  • Mottaket konkluderer meldingen i samråd med kontaktperson.
  • Kontaktperson gir tilbakemelding til melder og informerer sakens parter.
  • Ved ferieavvikling må områdene sørge for at det alltid er ansatte på jobb som kan håndtere meldinger i aktiv sak. Det er avdelingsleders ansvar å påse at avdelingen holder seg orientert om nye meldinger og at fristene overholdes.

 

Behandling og vurdering av bekymringsmelding