Hensikten med prosedyren er å tydeliggjøre hvordan ulike typer bekymringsmeldinger skal håndteres etter mottakelse.
Prosedyren gjelder for alle ansatte i barnevernstjenesten.
Mottak/barnevernsvakt
En melding er en skriftlig eller muntlig henvendelse til barnevernstjenesten fra private eller offentlige personer med opplysninger/bekymring for et konkret barn som gjør det mulig å vurdere om barnevernstjenestens undersøkelsesplikt er tilstede. Barnevernstjenesten skal gi tilbakemelding til melder, jf. bvl.§ 13-3.
Åpenbart grunnløse meldinger
Meldinger som viser seg å være grunnløse fordi de er fremsatt for å sjikanere, eller faller utenfor barnevernsloven, skal henlegges. Henleggelse av åpenbart grunnløse meldinger skal ikke begrunnes, jf. bvl § 2-1 annet ledd siste setning. Hvilke meldinger som er å anse som åpenbart grunnløse er en konkret vurdering som må gjøres i hvert enkelt tilfelle. Det må fremstå som helt klart for barnevernstjenesten at meldingen er åpenbart grunnløs dersom den skal kunne henlegges uten begrunnelse. Dersom barnevernstjenesten er i tvil om en melding er å anse som åpenbart grunnløs, skal henleggelsen begrunnes skriftlig. I saksbehandlingsprogrammet velges henleggelsestype "ikke grunnlag for gjennomgang" og "utenfor BVL".
Meldinger som faller utenfor barnevernsloven
Når barnevernstjenesten mottar meldinger som faller utenfor barnevernsloven, følger det av god forvaltningsskikk at det tas kontakt med den eller de meldingen gjelder, for å høre om det er ønskelig at informasjonen videreformidles til rette instans.
Søknad fra privat part
Når foreldre eller barnet selv søker, skriftlig eller muntlig (har signert søknaden), om en tjeneste fra barnevernstjenesten skal denne registreres som melding med kode søknad. Meldingen konkluderes med opprettelse av undersøkelse. Uavhengig av utfallet av undersøkelsen, fattes det vedtak som gir partene klageadgang.
UNNTAK: Søknader/ønsker om tiltak fra foreldre og barn, der barnet allerede har en aktiv tiltakssak eller undersøkelse, skal ikke registreres som melding. Om det skal åpnes en undersøkelse må vurderes konkret i hver enkelt sak. En søknad som ikke skal utløse ny undersøkelse registreres på barnets sak med aktivitetstypen søknad - mottatt søknad.
Offentlige meldere
Alle ansatte i offentlig virksomhet eller som utfører tjenester på vegne av det offentlige er definert som offentlig melder. Opplysningsplikten/meldeplikten påhviler den enkelte ansatte og inntrer når det er grunn til å tro at det foreligger alvorlig omsorgssvikt, jf. bvl. § 13-2.
Meldeplikt til barnevernstjenesten
Barnevernstjenesten skal alltid be offentlige meldere levere skriftlige meldinger via meldingsportalen; Bekymringsmelding til barnevernet (ks.no).
Dersom det kommer en melding fra en offentlig instans, har denne instansen allerede vurdert at terskelen for meldeplikt oppfylt. Det bør derfor som et klart utgangspunkt åpnes undersøkelse i disse sakene. Det må likevel alltid gjøres en konkret vurdering. Det er viktig at barnevernstjenesten dokumenterer skriftlig hvordan de har vurdert informasjonen de har fått.
N.B. Dersom meldingen først mottas muntlig, starter fristen for meldingsgjennomgang når den muntlige meldingen mottas.
Søknader fra offentlige meldere registreres og behandles som ordinær melding. Offentlige instanser som søker på vegne av foreldre og barn gjøres oppmerksom på dette.
Dersom barn under 15 år har begått en straffbar handling, kan påtalemyndigheten med hjemmel i straffeprosessloven § 71 b beslutte å overføre ansvaret til barnevernstjenesten. Barnevernstjenesten skal underrette påtalemyndigheten om hvorvidt det treffes vedtak overfor barnet eller ikke.
Underretninger fra politiet
Alle meldinger barnevernstjenesten mottar fra politiet, skal registreres som meldinger og følges opp etter reglene i barnevernloven § 2-1. Dette gjelder uavhengig av om politiet kaller dette for en melding eller en underretning.
Anonyme meldinger
Plikten til å gjennomgå og registrere meldingen gjelder også når opplysninger fremsettes anonymt.
Anonyme meldere bør anmodes om å stå fram med sin identitet, dersom ikke særlige grunner taler i mot dette.
Det må vurderes om meldingen er seriøs eller gitt i sjikanøs hensikt.
Opplysningsplikten fra offentlig ansatt til barnevernstjenesten, jf. § 13-2, vil ikke være oppfylt ved en anonym melding. Opplysningsplikten forutsetter at den som gir melding gir seg til kjenne slik at barnevernstjenesten på best mulig måte kan vurdere innholdet i meldingen og behovet for å innhente ytterligere opplysninger. Det er ikke mulig å melde anonymt via meldingsportalen.
Dersom melder oppgir identitet, men vil være anonym overfor den meldingen gjelder, kan barnevernstjenesten unnta opplysninger om melderens identitet med hjemmel i fvl. § 19, andre ledd, bokstav b. Begrunnelsen for å unnta opplysninger må nedfelles skriftlig. Overfor den som vil være anonym må det presiseres at det ikke kan garanteres anonymitet dersom det på et senere tidspunkt fremmes begjæring for barneverns- og helsenemnda eller annen rettsinstans.
Melding fra barnevernstjenesten
Barnevernstjenestens ansatte har samme meldeplikt som andre offentlig ansatte, jfr. bvl. § 13-2 og Meldeplikt til barnevernstjenesten
Eksempler på tilfeller der det må vurderes å melde:
Praktisk gjennomføring:
Melding på ufødt barn
Nyfødt barn- melding etter endt samarbeid før fødsel
Se kommunens prosedyre for håndtering av situasjon der foreldre planlegger å forlate mindreåroge barn i Norge Håndtering av situasjoner der foreldre planlegger å forlate mindreårige barn i Norge (Ikke tilgjengelig).
Melding som vedgår ansatt i barnevernstjenesten
Barnevernsloven gjelder for alle barn som oppholder seg i Norge uavhengig av asylsøkerstatus og statsborgerskap. Bekymringsmeldinger som gjelder enslige mindreårige skal behandles på lik linje som andre meldinger og i tråd med saksbehandlingsrundskrivet kap. 19 Saksbehandlingsrundskrivet - barnevern.
Ungdom som har takket nei til ettervern, men likevel ønsker ettervern
Ungdom kan avslå tilbud om ettervern, og siden ombestemme seg og søke på nytt. Perioden med avbrudd kan være både før og etter fylte 18 år. Det er ingen tidsfrist for når eller hvor lenge etter forrige tiltak ungdommen kan søke om ettervernstiltak.
Behandling og vurdering av bekymringsmelding