Styringsdialog og rapportering mellom ledelsesnivå - prosedyre v. 1.4

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre felles forståelse av:

  • begreper og verktøy som benyttes i styringsdialogen
  • hva som skal rapporteres på når, i hvilken form og hva slags innhold de ulike momentene skal ha

 

Gjelder for

Alle ledelsesnivå. Enkelte momenter er forbeholdt enkelte ledelsesnivå. Dette vil da stå spesifikt i prosedyren.

 

Ansvar for gjennomføring

Alle ledelsesnivå i kommunen.

 

Beskrivelse

1. Formålet med styringsdialogen

Formålet med styringsdialogen er å:

  • ivareta god styring, oppfølging og kontroll på driften gjennom året
  • så tidlig som mulig sette i verk korrigerende tiltak dersom det oppstår avvik i forhold til måloppnåelse og håndtere avvik
  • ivareta god kvalitet på rapportering til administrativ og politisk ledelse gjennom året, tertialrapportering og årsrapport.​

Styringsdialogen er basert på styringskort med mål og indikatorer, virksomhetsplan, rapportering, årsrapport og styringsdialogmøter.

 

2. Verktøy for styringsdialogen

Kristiansand kommune bruker et IT-system kalt Styringsportalen som organiserer styringsinformasjonen og styringsdialogen. Systemet er integrert med ulike fagsystem, og er tett koblet mot kommunens styrende dokumenter og andre kildedata.

Systemet består av styringskort for hver virksomhet på ulike nivå og viser de viktigste strategiske mål (periodemål) og kvalitetsmål. Disse synliggjøres med styringsindikatorene innenfor perspektivene økonomi, medarbeider og kvalitet. Systemet inneholder i tillegg generell statistikk og brukes til styring, rapportering og oppfølging av planverk.

Det er en målsetting at styringsinformasjon er av så god kvalitet og presentert på en slik måte at ledere får god innsikt i driftstatus og enkelt kan anvende informasjonen til læring, forbedring, styring og god kontroll.

Oppsummert skal verktøyet inneholde:

  • mål- og resultatoppfølging i form av et styringskort
  • en konkretisering av fokusområder og tiltak for å nå kommunens mål, oppfølging av politiske vedtak, lover og forskrifter (virksomhetsplan)
  • relevant statistikk

 

3. Styringsdialog

3.1 Årssamtale og styringsdialogmøter

Kommunedirektøren skal hvert år innen uke 10 ha gjennomført årssamtale med direktørene. Innholdet i samtalen er:

  • Gjennomgang av resultater for året som har gått, herunder håndtering av over- og underskudd
  • Gjennomgang av mål, fokusområder og tiltak for året som kommer

Hensikten med årssamtalen er å sikre god styring, oppfølging og gjennomføringsevne, samt å avklare forventninger og prioriteringer

På bakgrunn av samtalen blir det enighet om oppdrag, ansvarsfordeling og eventuelle nye fokusområder som må følges opp inneværende år. Oppdraget fremkommer i styringskort og virksomhetsplan i Styringsportalen. Det skrives referat fra møtene og innholdet i Styringsportalen tilpasses som følge av avklaringer i møtet.

Direktørene gjennomfører årssamtaler med kommunalsjefene og tilpasser innholdet i styringskort og virksomhetsplan i Styringsportalen i etterkant av dette.

Det avholdes styringsdialogmøter i forbindelse med 1. og 2. tertialrapportering mellom kommunedirektøren og direktørene. 

Direktørene bør ha møter med sine kommunalsjefer i forbindelse med disse møtene for å belyse utfordringer.

 

3.2 Virksomhetsplan

Virksomhetsplan er en administrativ plan hvor virksomhetens prioriterte aktiviteter i inneværende år fremkommer. Planen er en konkretisering av tiltak for å nå kommunens mål og oppfølging av politiske og administrative vedtak, endring i lover og forskrifter, tilsyn og avvik. Virksomhetsplanen har klart definert ansvarsfordeling på ulike oppgaver til angitt frist.

Ledernivå 1 skal ha en virksomhetsplan. Det legges til rette for at ledernivå 2 og 3 har en virksomhetsplan.

Virksomhetsplanen vil ligge i Styringsportalen med standard mal og ha en oversikt over hvem som er ansvarlig for prioriterte tiltak. Virksomhetsplanen skal være digital og ajourføres gjennom året, slik at nye oppdrag fanges opp.

Virksomhetsplanen skal rapporteres på og følges opp i Styringsportalen. Deler av innholdet rapporteres det på ved tertialrapporteringen, andre deler kun ved årsavslutningen. 

 

3.3 Perioderapportering - administrativ

Ledere skal rapportere jevnlig gjennom året i Styringsportalen på mål og kvalitetsindikatorer som er satt. Det er satt felles gjennomgående indikatorer som gjelder for alle kommunens virksomheter. Hvert område kan i tillegg ha egne kvalitetsmål og indikatorer som er spesifikt for egne fagområder.

Rapporteringen har følgende frekvens:

  • enhetsledere: utsendelse 1. og frist for rapportering 6.
  • kommunalsjefer: utsendelse 6. og frist for rapportering 12.
  • direktører: utsendelse 12. og frist for rapportering 15.

Avvik fra dette kan forekomme som følge av fri-/helligdager.

Det legges til rette for at avdelingsledere der det er ønskelig også kan rapportere innenfor de samme fristene som enhetsledere. 

For mer informasjon om relevante frister og datoer, se Styringsdialog og rapportering - årshjul.

 

Det skal rapporteres på følgende 5 ganger i året:

  • Økonomi:
    • Periode- og tertialrapportering: 
      • oppgi forventet årsprognose etter bruk av bundne fond og disposisjonsfond
      • forklar forventet årsprognose etter bruk av bundne fond og disposisjonsfond
      • kommenter årsaker til budsjettavvik hittil i år 
      • beskriv eventuelle tiltak for å komme i balanse ved årets slutt
    • Årsrapportering: 
      • Kommenter årsresultatet og forklar vesentlige budsjettavvik 

Ved hver tertial rapporteres det i tillegg på:

  • Sykefravær: 
    • Kommenter utviklingen og forklar sykefraværet for den aktuelle perioden 
  • Avvik og uønskede hendelser:
    • Kommenter/forklar vesentlige endringer i antall eller typer avvik 
  • Status på verbalvedtak 
  • Status på utvalgte tiltak i virksomhetsplaner
    • Særskilte fokusområder
    • Innsparingskrav 

Ved årsavslutningen rapporteres det i tillegg på: 

Det kan tilrettelegges for hyppigere rapportering for områder der dette er hensiktsmessig.

 

3.4 Tertialrapport til bystyret

Tertialrapporten er en rapport til bystyret som skal vise i hvilken grad budsjettvedtaket realiseres. Endret aktivitetsnivå skal først og fremst vurderes i økonomiplansammenheng da det langsiktige beslutningsgrunnlaget er langt bedre.

I 1. og 2 tertialrapport foretas en gjennomgang av hele budsjettet. Tertialrapporten er delt i to, en investeringsdel og en driftsdel. Områderapportering, samt utenomsektorielle forhold, danner grunnlaget for den samlede vurderingen til kommunerapporten. Det er Økonomistyring som utarbeider kommunerapporten.

Det skal legges fram 1. tertialrapport pr. 30.4 og 2. tertialrapport pr. 31.8 for Formannskapet og Bystyret. Rapporten skal følge oppsatt mal og inneholde:

  • rammebetingelser; resultat, ASSS KOSTRA-tall og vedtatt budsjett
  • status økonomi, prognose drift og investering kommunenivå etter bruk av bundne fond og disposisjonsfond
  • hovedlinjer økonomi, prognose drift og investering direktørnivå
  • budsjettendringer
  • prognose sentralt disposisjonsfond
  • oppfølging av driftsmål innenfor arbeidsgivervirksomheten, fravær
  • status verbalvedtak
  • særskilte politiske vedtak 
  • internkontroll, avvik og tilsyn - hvis aktuelt 

Områdene må gi innspill til kommunedirektøren v/økonomistyring om spesielle forhold og inviteres til drøftingsmøter i forkant. Dette blir det sendt ut bestilling om.

Det er økonomistyring som utarbeider driftsdelen og regnskapssjefen som utarbeider investeringsdelen av tertialrapporten til bystyret på vegne av kommunedirektøren.

 

3.5 Orientering om tertialrapport - område til hovedutvalg

Hvert område gir en presentasjon/orientering i hovedutvalget per 1. og 2. tertial. Politisk sak legges fram på kommunenivå for Formannskapet og Bystyret.

 

3.6 Årsrapport

Årsrapport skal hvert år utarbeides etter gjeldende prosedyre. Årsrapport skal gi status pr. 31.12 på bakgrunn av årsbudsjett i økonomiplanen. Årsberetningen er en del av årsrapporten. 

De viktigste punktene fra kommunedirektørens evaluering av internkontroll (ledelsens gjennomgang) i områdene skal innarbeides i årsrapporten. 

 

Definisjoner

  • 1. tertialrapport: Status for årets fire første måneder. 01.01. til 31.04.
  • 2. tertialrapport: Status for årets åtte første måneder. 01.01. til 31.08.
  • Prognose: Forventet resultat pr. 31.12 i forhold i vedtatt budsjett.
  • Disposisjonsfond: Differanse regnskap og budsjett som settes av på egen balansekonto. Disposisjonsfondet kan være negativt eller positivt og er i tillegg til ordinært driftsbudsjett
  • ASSS: Aggregerte sammenligningsdata for samarbeidende storkommuner
  • Verbalvedtak: Vedtatte forslag i økonomiplanen fra bystyret på saker og utredninger som administrasjonen må følge opp.

Vedlegg og referanser