Hensikt
Avklare dokumentgodkjenning og eierskap til støttemenyer i området organisasjon slik at innholdet i dokumenter hvor organisasjon har det faglige ansvaret til enhver tid er oppdatert, underlagt styring og distribusjon.
Alle ansatte i område organisasjon.
Som hovedregel gjelder følgende godkjenningsnivå for organisasjon for dokumenter som gjelder hele kommunen:
Policy: Kommunedirektør
Reglement og særavtaler: Organisasjonsdirektør
Prosedyre: kommunalsjefnivået
Prosesstegbeskrivelser og prosesskart hovedprosess: kommunalsjefnivået
Prosesskart delprosess: områdeadministrator for Kvalitetssystemet
Forside HMS-meny: organisajonsdirektør og HMS-rådgiver
Forside støttemeny Informasjonssikkerhet og personvern, Beredskap: organisasjonsdirektør og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
Forside støttemeny HR: HR-sjef og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
Skjemaer og maler: kommunalsjefer, avdelingsledere, HMS-rådgiver og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
Lover, nettsider etc: HMS-rådgiver og områdeadministrator for kvalitetssystemet
Ved tvil avklarer kommunalsjef prosess med organisasjonsdirektør. Den som skal godkjenne dokumentet i Kvalitetssystemet er eier av dokumentet. Ansatte med skrive- og godkjenningstilgang er ansvarlig for det faglige innholdet og skal sikre at dokumenter opprettes i tråd med regler for opprettelse av dokumenter Alle som skriver dokumenter i Kvalitetssystemet, skal følge Dokumentskriving - veileder for dokumentskrivere.
Eier av et dokument er ansvarlig for å sikre at dokumentet har vært gjennom riktig godkjenningsprosess (politisk behandling, hovedarbeidsmiljøutvalget, kommunedirektørens ledergruppe, samt eventuelle interne høringer/interne avklaringer, før dokumentet godkjennes i Kvalitetssystemet.
Eierskap til støttemenyer:
Det er kommunalsjefnivået som eier støttemenyer.
HR: HR-sjef
HMS: Organisasjonsdirektør
Saksbehandling: Leder dokumentsenteret
Informasjonssikkerhet og personvern: Organisasjonsdirektør
Beredskap: Organisasjonsdirektør
Eier av støttemenyen er ansvarlig for å:
Ha oversikt over hvilke dokumenter som skal være i de ulike menyen
Ha oversikt over hvem som er dokumentadministrator og hvem har fagansvaret (forfatter) for hvert enkelt dokument der dette ikke er samme person
Sikre at nytt eller endring i regelverk blir ivaretatt i reglementer/prosedyrer
Avklare hvem som skal eie dokumenter som naturlig hører hjemme i flere menyer
Sørge for at innholdet i menyene blir kommunisert til ansatte og ledere
Dokumentskriving - veileder for dokumentskrivere