Alle elever har rett til å gå på en skole i nærmiljøet. Skolen er pliktig til å ivareta elevens rett til et likeverdig og forsvarlig opplæringstilbud. For noen elever vil det selv med omfattende og kvalitativ god spesialpedagogisk tilrettelegging være vanskelig å gi eleven et tilfredsstillende læringsutbytte faglig og sosialt. Elevene vil da ha behov utover det de kan få gjennom det universelle opplæringstilbudet i klassen, mindre gruppe eller individuelt. Det vil da være aktuelt å vurdere om eleven får et bedre utbytte ved å få sitt opplæringstilbud ved en av kommunens kompetanseavdelinger.
Dette gjelder elever med større og sammensatte funksjonsnedsettelser som psykisk utviklingshemning, store generelle lærevansker, multifunksjonshemning, autismespekterforstyrrelser eller tilsvarende.
Det generelle kravet er at den sakkyndige vurderingen anbefaler et helhetlig spesialpedagogisk tilbud i alle fag og alle timer.
Elevene må være utredet i spesialisthelsetjenesten eller Stat.ped.
I en helhetlig vurdering, i samhandling med PP-tjenesten i Kristiansand, må det omtales muligheten for at opplæringen legges til en kompetanseavdeling.