Inntak til kompetanseavdelinger - Søknadsprosess - Forberedelse v. 1.3

Særskilttilretteleggings-behovVurderingsprosessInntaksprosessSøknadsprosessOppstartInformasjonMålgruppeKompetansemålForberedelseLederLedLedSøknadenForeldreForForElevEleEle

Inngangsfaktor

Før man begynner på dette prosessteget må følgende dette være gjort / være på plass:

 

  • PP-tjenesten i Kristiansand er sakkyndig instans, og skal ha vært involvert i drøftingene om elevens opplæringstilbud skal legges til en kompetanseavdeling.
  • PP-tjenesten har ferdiggstillt sakkyndig vurdering eller eventuelt tilføyd opplysninger som omtaler søknad om inntak på kompetanseavdeling.
  • Foreldre / søkere bør ha vært på informasjonsmøte om tilbud ved kompetanseavdelinger.
  • Leder i barnehage / skole setter seg inn i innholdet i søknadsskjemaet.

 

Beskrivelse

Leder kontakter rådgiver i Oppvekst for å få tilgang til søknadsskjemaet.

Leder kaller inn foreldre til møte for å utforme søknaden. I innkallingen gis de punktene foreldre skal redegjøre for og som skal inn i søknadsskjemaet.

Foreldre og leder må ivareta "elevens stemme" i forbeindelse med søknaden.

Leder på enheten klargjør enhetens bidrag i søknadsdokumentet på forhånd.

 

Resultat

Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:

  • Det foreligger et konkret møtetidspunkt.
  • Det er avklart om eleven skal være med i møtet der søknaden utformes.
  • Eleven har fått mulighet til å gi sitt synspunkt i saken. Forledre og leder har en oppfatning av hva elevens synspunkt i saken er.
  • Både leder og foreldre vet hva søknadsskjemaet skal inneholde.
  • Relevant dokumentasjon som er nevnt spesifikt i søknaden skal være forberedt.