Forutsetning
Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort/være på plass:
Under ansettelsesprosessen blir det skapt forventinger både hos leder og den nyansatte. Leder har et særlig ansvar for å leve opp til forventinger som ble skapt under rekrutteringsprosessen. Hvordan den nyansattes forventninger blit møtt, påvirker jobbtilfredshet og organisasjonsforpliktelse og gir føringer for nyansattes holdninger og adferd. Det er viktig at rekrutterende leder og den nyansatte bruker tid på å samkjøre sine forventninger i onboardingsperioden. Bruk gjerne tid på temaer som:
For nyansatte er det viktig med løpende oppfølging og konstruktiv tilbakemelding på arbeidet som utføres. Bare på den måten kan den nyansatte vite om han/hun møter forventningene til arbeidsplassen. Dette er særlig viktig i den aller første perioden. Det er derfor fornuftig å legge opp til faste møter (legg inn i Outlook) mellom leder og den ansatte de første månedene, gjerne ukentlig i starten.
Aktuelle temaer for samtalene (ikke uttømmende):
Arbeidsgivers fokus skal være på hva som kan bidra til at den nyansatte raskest mulig blir en produktiv bidragsyter.
Som regel har nyansatte seks måneders prøvetid. Formålet med prøvetiden er å gi både arbeidstaker og arbeidsgiver anledning til å prøve ut arbeidsoppgavene og arbeidsforholdet. Under prøvetiden er det viktig gi ansatte veiledning, opplæring og instruksjon i arbeidet, samt gi nødvendige tilbakemeldinger og korrigeringer på utført arbeid og utviste holdninger. Det er veldig viktig å dokumentere den oppfølgingen som gjøres i prøvetiden. Ved å ha en rutine for å skrive referat fra oppfølgingsmøtene vil arbeidsgiver ha materiale for å sette i gang en eventuell prosess for oppsigelse i prøvetiden, dersom det skulle bli en aktuell problemstilling. I slike tilfeller bør HR kontaktes for veiledning.