Forutsetning
Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort/være på plass:
Under ansettelsesprosessen har det blitt skapt forventinger både hos leder og den nyansatte. Leder har et særlig ansvar for å leve opp til forventinger som ble skapt under rekrutteringsprosessen. Det er viktig at rekrutterende leder og den nyansatte bruker tid på å samkjøre sine forventninger i onboardingsperioden. Bruk gjerne tid på temaer som:
For nyansatte er det viktig med løpende oppfølging og konstruktiv tilbakemelding på arbeidet som utføres. Bare på den måten kan den nyansatte vite om han/hun møter forventningene til arbeidsplassen. Dette er særlig viktig i den aller første perioden. Det er derfor fornuftig å legge opp til faste møter (legg inn i Outlook) mellom leder og den ansatte de første månedene, gjerne ukentlig i starten.
Arbeidsgivers fokus skal være på hva som kan bidra til at den nyansatte raskest mulig blir en produktiv bidragsyter. Gjennom å følge oppsettet skissert over vil det på et tidlig tidspunkt bli klart om den nyansatte vil kunne møte forventningene fra arbeidsgiver. Ved å ha en rutine for å skrive referat fra oppfølgingsmøtene vil arbeidsgiver ha materiale for å sette i gang en eventuell prosess for oppsigelse i prøvetiden, dersom det skulle bli en aktuell problemstilling. I slike tilfeller kan Personal kontaktes for nærmere veiledning.