Plan og bygg - Plan - Meny - Reguleringsplan - Utarbeidelse av planforslagv. 1.0
Reguleringsplan
Utarbeidelse av planforslag
Arbeidsmøte - innspill/ merknader og skisseforslag
Forslagsstiller sender kopi av uttalelser og oppsummering av disse samt eventuelt skisseforslag til saksbehandler.
Skisseforslaget suppleres eventuelt med en enkel 3D-modell. Denne sendes geodata for opplasting i programvare og lagring i base
Innsendt materiale drøftes med planleder og eventuelt plan- og bygningssjef. Dersom andre kommunalsjefområders saksfelt er berørt, skal saken drøftes med dem eller i samarbeidsgruppa.
Vurder hvordan kommunens tilbakemelding i referat fra oppstartsmøtet og innkomne merknader til oppstartsmeldingen er ivaretatt i det mottatte materialet.
Innkomne uttalelser, planskisse og eventuelt annet materiale gjennomgås i møte med forslagsstiller.
Saksbehandler skriver referat som arkiveres i plan&build, og sender dette ut pr e-post.
Kontroll av mottatt planforslag - kvantitativ vurdering
Saksbehandler kontrollerer all innkommet post i plan&build, og gir raskt tilbakemelding til forslagsstiller dersom det mangler dokumenter som er vesentlige for vurdering av planen.
Førstegangsbehandling - kvalitativ vurdering
Saksbehandler lager en fremdrift for intern behandling (herunder egen gjennomgang, samarbeidsgruppe, kvalitetsgruppe, lederavklaringer mv.) som sikrer at 12-ukersfristen overholdes. 12- ukers fristen går fra første mottatte planforslag til politisk behandling (tiden regulant bruker til å revidere planen trekkes fra). Svarbrev om mangler i plandokumenter bør derfor sendes innen 4-6 uker.
Innholdet i planforslaget gjennomgås av saksbehandler. Vurder om forslaget er i samsvar med overordnede planer. Vurder om kommunens tilbakemelding i referat fra oppstartsmøtet er ivaretatt i planforslaget. Gjør en faglig vurdering av hele planforslaget. Herunder (listen er ikke uttømmende):
Bebyggelsesstruktur
Høyder, terreng
Arealbruk
Kvaliteten på rapporter, at konklusjoner fra rapporter og vurderinger henger sammen med forslaget
Gjennomførbarhet
Innkomne merknader
osv…..
Saksbehandler drøfter planforslaget med sidemannskontrollør og tar avklaringspunkter med planleder.
Komplekse eller kontroversielle planer må drøftes med plan- og bygningssjefen.
Referat fra samarbeidsgruppa lagres som internt notat i plan&build. Øvrige saker i referatet slettes.
Saksbehandler kontrollerer at det er samsvar mellom kart, beskrivelse og bestemmelser.
Plankart
Saksbehandler kontrollerer at plankartet kun viser juridisk informasjon, at grunnlagskartet er tilstrekkelig oppdatert og sjekker at tittel på plankart og i plan&build er lik. Grunnlagskartet bør ikke være eldre enn 6 måneder.
Saksbehandler sender sosi-fil og pdf-fil til geodata, som kontrollerer at målestokk er riktig og at sosi-fil og pdf-fil er i tråd til kommunens krav til fremstilling av plankart.
Sosifila legges inn i GisLine og saksbehandler sjekker plangrense, formålsgrenser mv. mot bl.a dagens situasjon, eiendomsstruktur, terreng, kommuneplan, gjeldende reguleringsplaner og temalag i GisLine.
Saksbehandler kontrollerer at formål og eierskap er korrekt og at de er i samsvar med reguleringsformål. Spesielt kan utforming av fellesarealer m/bestemmelser, anleggseiendom, volumeiendom, fellesområder, seksjonering og offentlig/privat drøftes med eiendomsmåling og seksjonering.
Hvilke grenser skal oppheves?
Vei- og gatenavn: er det behov for omadressering? Sjekk med geodata.
Saksbehandler kontrollerer at plankartet hjemler bebyggelsen som er foreslått med nødvendig rom for fleksibilitet (riktig bruk av byggegrenser, høydeangivelse, formål). Se notat om praktisering av byggegrenser.
Det vurderes om konsekvensene av planforslaget er tilstrekkelig beskrevet og vurdert i forhold til temaer som er angitt i planbeskrivelse og saksfremlegg – offentlig ettersyn.
Kontroller at merknadene til varsel om oppstart av planarbeid er beskrevet og vurdert.
Ved forslag til nye vei-/gatenavn må disse drøftes med geodata.
Konsekvensutredning
Kontroller at utredningen er fullstendig i forhold til planprogrammet, og planen viser løsninger som er i tråd med konklusjoner i konsekvensutredningen.
Risiko- og sårbarhetsanalyse
Saksbehandler kontrollerer at ROS-sjekklisten har avdekket alle relevante problemstillinger, og at planbeskrivelsen/utfyllende ROS-analyse utreder relevante problemtstillinger tilstrekkelig. Er funn av potensielt farlige områder fulgt opp med en faresonekartlegging med tilstrekkelig faglig kvalitet? Er fareområder lagt inn i plankartet og/eller ivaretatt i planbestemmelser? Sjekk bl.a NVEs sider, NVE kartveileder, atlas.nve.no, aktuelle kartlag i kommunens temakart.
Geotekniske rapporter/faresoner må registreres i NVEs innmeldingsløsning. Datarapporter og grunnundersøkelsesresultater må meldes inn i NGUs nasjonal database for grunnundersøkelser, NADAG. Saksbehandler minner forslagsstiller/konsulent på dette. Saksbehandler må følge opp konsulent dersom rapporter og faresone ikke blir lagt inn i de nasjonale databasene.
Vurder planens løsninger for alternative flomveier og lokal håndtering av overvann.
Illustrasjoner
Saksbehandler kontrollerer at det er lagt fram tilstrekkelige illustrasjoner. Illustrasjonene må vise det planen hjemler, og skal primært være tatt fra gateplan.
Enkel 3D-modell sendes geodata for opplasting i programvare og lagring i base. Se 3D - veiledning.
To mulige utfall av vurderingene:
Planforslaget er ikke komplett: Saksbehandler skriver brev - svarbrev om mangler i plandokumenter til forslagsstiller. Innspill fra samarbeidsgruppa skal innarbeides i brevet. Eventuelle uenigheter skal være avklart i tråd med samarbeidsgruppas retningslinjer. Sidemannskontrollør gjennomgår tilbakemeldingen. Planleder godkjenner. Avklar med planleder om tilbakemelding skal gis i brev jf. mal, eller i møte med forslagsstiller. Referat må ha samme innhold som svarbrev om mangler.
Planforslaget er komplett: Gå videre til førstegangsbehandling.
Oppdatert planforslag er mottatt
Ved mottak av revidert planforslag kontroller saksbehandler at administrasjonens tilbakemeldinger er innarbeidet. Eventuelle mangler etterspørres.
Dersom planen er endret på temaer som berører andre kommunalsjefområder (oftest park og ingeniør) skal løsningen drøftes med dem.