Plan og bygg - Plan - Meny - Reguleringsplan - Utarbeidelse av planforslag v. 1.0

Tilbake til Plan

Reguleringsplan

Veilednings-møteMottakavplaninitiativOppstarts-faseUtarbeidelseavplanforslagFørstegangs-behandlingOffentligettersynMerknadoginnsigelseBearbeidings-faseSlutt-behandlingOppfølgingavplanvedtak

Utarbeidelse av planforslag

Arbeidsmøte - innspill/ merknader og skisseforslag

  • Forslagsstiller sender kopi av uttalelser og oppsummering av disse samt eventuelt skisseforslag til saksbehandler.
  • Skisseforslaget suppleres eventuelt med en enkel 3D-modell. Denne sendes geodata for opplasting i programvare og lagring i base
  • Innsendt materiale drøftes med planleder og eventuelt plan- og bygningssjef. Dersom andre kommunalsjefområders saksfelt er berørt, skal saken drøftes med dem eller i samarbeidsgruppa.
  • Vurder hvordan kommunens tilbakemelding i referat fra oppstartsmøtet og innkomne merknader til oppstartsmeldingen er ivaretatt i det mottatte materialet.
  • Innkomne uttalelser, planskisse og eventuelt annet materiale gjennomgås i møte med forslagsstiller.
  • Saksbehandler skriver referat som arkiveres i plan&build, og sender dette ut pr e-post.

Kontroll av mottatt planforslag - kvantitativ vurdering

  • Saksbehandler kontrollerer all innkommet post i plan&build, og gir raskt tilbakemelding til forslagsstiller dersom det mangler dokumenter som er vesentlige for vurdering av planen.

Førstegangsbehandling - kvalitativ vurdering

  • Saksbehandler lager en fremdrift for intern behandling (herunder egen gjennomgang, samarbeidsgruppe, kvalitetsgruppe, lederavklaringer mv.) som sikrer at 12-ukersfristen overholdes. 12- ukers fristen går fra første mottatte planforslag til politisk behandling (tiden regulant bruker til å revidere planen trekkes fra). Svarbrev om mangler i plandokumenter bør derfor sendes innen 4-6 uker.
  • Planen meldes inn til leder av samarbeidsgruppa for behandling i samarbeidsgruppa med mal for innmelding av sak til samarbeidsgrupper.
  • Forslagsstiller inviteres til til presentasjon av planforslaget i samarbeidsgruppa.
  • Planen meldes inn til behandling i kvalitetsgruppa via planleder. Utbyggingsstaben inviteres til møte i kvalitetsgruppa for å starte arbeidet med utbyggingsavtale.
  • Innholdet i planforslaget gjennomgås av saksbehandler. Vurder om forslaget er i samsvar med overordnede planer. Vurder om kommunens tilbakemelding i referat fra oppstartsmøtet er ivaretatt i planforslaget. Gjør en faglig vurdering av hele planforslaget. Herunder (listen er ikke uttømmende):
    • Bebyggelsesstruktur
    • Høyder, terreng
    • Arealbruk
    • Kvaliteten på rapporter, at konklusjoner fra rapporter og vurderinger henger sammen med forslaget
    • Gjennomførbarhet
    • Innkomne merknader
    • osv…..
  • Saksbehandler drøfter planforslaget med sidemannskontrollør og tar avklaringspunkter med planleder.
  • Komplekse eller kontroversielle planer må drøftes med plan- og bygningssjefen.
  • Møtet i samarbeidsgruppa avholdes i tråd med med retningslinjer for samarbeidsgruppene.
  • Referat fra samarbeidsgruppa lagres som internt notat i plan&build. Øvrige saker i referatet slettes.
  • Saksbehandler kontrollerer at det er samsvar mellom kart, beskrivelse og bestemmelser.
  • Plankart
    • Saksbehandler kontrollerer at plankartet kun viser juridisk informasjon, at grunnlagskartet er tilstrekkelig oppdatert og sjekker at tittel på plankart og i plan&build er lik. Grunnlagskartet bør ikke være eldre enn 6 måneder.
    • Saksbehandler sender sosi-fil og pdf-fil til geodata, som kontrollerer at målestokk er riktig og at sosi-fil og pdf-fil er i tråd til kommunens krav til fremstilling av plankart.
    • Sosifila legges inn i GisLine og saksbehandler sjekker plangrense, formålsgrenser mv. mot bl.a dagens situasjon, eiendomsstruktur, terreng, kommuneplan, gjeldende reguleringsplaner og temalag i GisLine.
    • Saksbehandler kontrollerer at formål og eierskap er korrekt og at de er i samsvar med reguleringsformål. Spesielt kan utforming av fellesarealer m/bestemmelser, anleggseiendom, volumeiendom, fellesområder, seksjonering og offentlig/privat drøftes med eiendomsmåling og seksjonering.
    • Hvilke grenser skal oppheves?
    • Vei- og gatenavn: er det behov for omadressering? Sjekk med geodata.
    • Saksbehandler kontrollerer at plankartet hjemler bebyggelsen som er foreslått med nødvendig rom for fleksibilitet (riktig bruk av byggegrenser, høydeangivelse, formål). Se notat om praktisering av byggegrenser.
  • Reguleringsbestemmelser
    • Saksbehandler vurderer innholdet i bestemmelsene og kontrollerer at bestemmelsene er i tråd med kommunens mal for reguleringsbestemmelser.
    • Bestemmelsene drøftes med byggesaksbehandler.
    • Hvor mye kan bygges? (hvordan utnyttelsesgrad er angitt)
    • Er høyden på bebyggelsen klart definert? 
    • Har alle eiendommer atkomst ved at den grenser til en vei?
    • Er eierskap tilstrekkelig fastsatt; hvem skal eie hva? (offentlig/privat/felles). Felles for hvem? Anleggseiendom? Hvilke eiendommer skal sammenføyes?
    • Rekkefølgebestemmelser og gjennomføringsevne drøftes.
    • Saksbehandler bearbeider bestemmelsene før gjennomgang i kvalitetsgruppa.
  • Planbeskrivelse
    • Saksbehandler vurderer om innholdet i planbeskrivelsen er i tråd med kommunens mal for planbeskrivelse.
    • Planbeskrivelsen skal være kort og konsis.
    • Det vurderes om konsekvensene av planforslaget er tilstrekkelig beskrevet og vurdert i forhold til temaer som er angitt i planbeskrivelse og saksfremlegg – offentlig ettersyn.
    • Kontroller at merknadene til varsel om oppstart av planarbeid er beskrevet og vurdert.
    • Ved forslag til nye vei-/gatenavn må disse drøftes med geodata.
  • Konsekvensutredning
    • Kontroller at utredningen er fullstendig i forhold til planprogrammet, og planen viser løsninger som er i tråd med konklusjoner i konsekvensutredningen.
  • Risiko- og sårbarhetsanalyse
    • Saksbehandler kontrollerer at ROS-sjekklisten har avdekket alle relevante problemstillinger, og at planbeskrivelsen/utfyllende ROS-analyse utreder relevante problemtstillinger tilstrekkelig. Er funn av potensielt farlige områder fulgt opp med en faresonekartlegging med tilstrekkelig faglig kvalitet? Er fareområder lagt inn i plankartet og/eller ivaretatt i planbestemmelser? Sjekk bl.a NVEs sider, NVE kartveilederatlas.nve.no, aktuelle kartlag i kommunens temakart.
    • Geotekniske rapporter/faresoner må registreres i NVEs innmeldingsløsning. Datarapporter og grunnundersøkelsesresultater må meldes inn i NGUs nasjonal database for grunnundersøkelser, NADAG. Saksbehandler minner forslagsstiller/konsulent på dette. Saksbehandler må følge opp konsulent dersom rapporter og faresone ikke blir lagt inn i de nasjonale databasene.
    • Vurder planens løsninger for alternative flomveier og lokal håndtering av overvann.
  • Illustrasjoner
    • Saksbehandler kontrollerer at det er lagt fram tilstrekkelige illustrasjoner.  Illustrasjonene må vise det planen hjemler, og skal primært være tatt fra gateplan.
    • Enkel 3D-modell sendes geodata for opplasting i programvare og lagring i base. Se 3D - veiledning.
  • To mulige utfall av vurderingene:
    • Planforslaget er ikke komplett: Saksbehandler skriver brev - svarbrev om mangler i plandokumenter til forslagsstiller. Innspill fra samarbeidsgruppa skal innarbeides i brevet. Eventuelle uenigheter skal være avklart i tråd med samarbeidsgruppas retningslinjer. Sidemannskontrollør gjennomgår tilbakemeldingen. Planleder godkjenner. Avklar med planleder om tilbakemelding skal gis i brev jf. mal, eller i møte med forslagsstiller. Referat må ha samme innhold som svarbrev om mangler.
    • Planforslaget er komplett: Gå videre til førstegangsbehandling.

Oppdatert planforslag er mottatt

  • Ved mottak av revidert planforslag kontroller saksbehandler at administrasjonens tilbakemeldinger er innarbeidet. Eventuelle mangler etterspørres.
  • Dersom planen er endret på temaer som berører andre kommunalsjefområder (oftest park og ingeniør) skal løsningen drøftes med dem.

Maler

Aktuelle lenker