Kameraovervåkning i bolig - prosedyre for v. 1.2

Hensikt

Å  sikre at Bolig drift  sin kameraovervåkning skjer på en trygg og god måte, og som er iht. lovverket. 

 

Gjelder for

Prosedyren gjelder for alle ansatte som jobber  i Bolig drift samt deres ledere. 

 

Ansvar for gjennomføring

Alle ansatte er ansvarlig for å følge prosedyren. Arbeidsgiver er ansvarlig for at den er etablert og skal gjøre den kjent. Arbeidsgiver skal også invitere de ansatte til gode innspill til prosedyren så den blir så bra som mulig.

 

Beskrivelse 

Taushetserklæring, brukertilgang og liveobservasjon 

  • Det er kun personell i Bolig drift som har signert taushetserklæring som har mulighet for å oppholde seg i rommet samtidig som kamera PC er aktiv.  Unntak gis til politiet. 
  • Alle ansatte i Bolig drift skal ha signert en egen taushetserklæring for denne tjenesten. Taushetserklæring
  • De med tilgang får opplæring før brukertilgang til systemet blir tildelt.  
  • All aktivitet i systemet logges og spores til personlig bruker. Av og pålogging av Milestone må utføres av den enkelte bruker så en ikke er pålogget når en ikke skal se live kamera. Bruk av andres pålogging er ikke tilltatt. 
  • De med tilgang kan se live observasjon av driftskamera for boligene dersom de er i tvil om forholdene på adressen er forsvarlig for en utrykning eller under pålagt opplæring.
  • De med tilgang  skal være kjent med innholdet som kommunen har informert publikum om på egen nettside lenke.
  • De med tilgang skal ikke snakke om hendelser til andre ansatte med unntak av nærmeste leder og med unntak av situasjoner der kamera viser forhøyet risiko på adressen. Slik forhøyet risiko kan være aggresjon, tilgang på våpen og annet som kan true liv og helse. 
  • Viktig at de ansatte videreformidler informasjon til neste vakt om uønskede hendelser og hva de har gjort med det.  
  • Dersom det er fare for live og helse, må politi kontaktes.  
  • Husk at vi ikke skal operere som politiets forlengede arm for enhver kriminell handling - vi skal i vår fremferd ovenfor beboerne også underbygge tillitsforhold.
  • Informere om mulig og hensiktsmessig Helse/ Mestring  som strakstiltak når det er risikohendelser ved beboere som potensielt sett kan medføre tap av helse. 


Kriminett aktivitet, mistanke om kriminell aktivitet og anmeldelse

  • Dersom bolig drift/ kommunen selv anmelder kriminell aktivitet på egen eiendom, skal ansatte i TDS være behjelpelig med å sikre opptak. Dette opptaket skal naturlig nok ikke gis ansatte, men skal gå direkte til politiet etter begjæring som en følge av anmeldelsen. Kommunen kan selv utlevere bevismateriale i forbindelse med kriminell handling på egen eiendom uten begjæring fra politiet. Kontakt TDS skriftlig på  Post.tds@kristiansand.kommune.no som setter på bevislås så opptaket tas vare på i inntil 30 dager. Telefonnummer til TDS er 38075555.
  • Kriminell aktivitet og skadeverk på bygninger/ boliger anmeldes til politiet av Kristiansand eiendom, fortrinnsvis ved rådgiver for vakt og sikkerhet. Kontakt først enhetsleder bolig eller forvalter.
  • Informer til andre involverte at videomateriell er sikret/ bevistlåst. 
  • Se prosedyren til TDS om hvordan bevislås sikres og dialogen med politiet.  Kameraovervåkning i TDS - prosedyre for

 

Debriefing ved dramatiske hendelser

 

Tilsyn og vedlikehold av kamera

  • Sett opp informasjonsskilt – dette er påkrevd og virker forebyggende
  • Plania har kontrollaktiviteter for regelmessig tilsyn og vedlikehold av kameraene med tilhørende beskyttelse av kabler

 

Leders oppgaver

  • I tillegg til opplæring, ansvar for anmeldelse som beskrevet over og overordnet ansvar

 

Dersom avvik

 

Vedlegg og referanser