E-2 Etablering av AU og deres oppgaver v. 1.1

Mål

 

 

Målet med tiltakskortet er å sørge for at kriseledelsens beslutninger iverksettes av AU på en rask og effektivt måte.

Ansvar

 

 

Beredskapssjef eller dens stedfortreder har ansvaret for etablering og koordinering av AU.

Hvordan

 

 

Beredskapssjef kaller inn arbeidsutvalgets medlemmer. Hendelsen avgjør om beredskapssjef kaller inn hele eller kun deler av AU, og behovet for å opprette eget beredskapssekretariat og kommunikasjonssenter.

AU skal blant annet:

  • Etablere situasjonsbilde og forberede saker for kriseledelsen i tråd med følgende  stabsmetodikk.
  • Iverksette kriseledelsens beslutninger og koordinere kommunens totale innsats
    • Hver kommunalområderepresentant har ansvar for koordinering i sitt kommunalområde
  • Iverksette tiltakskort iht. overordnet plan
  • Føre kriselogg i CIM
  • Sende all informasjon via CIM. Dette skal blant annet loggføres:
    • Hendelsen og endringer i situasjonsbildet
    • Beslutninger som tas
    • Tiltak som iverksettes
    • Avsluttende tiltak
    • Medieoppslag
    • Viktige meldinger inn og ut
    • Offentlige uttalelser
  • Gi informasjon til egne ansatte og øvrig befolkning
  • Rapportere til kriseledelsen, Statsforvalteren og andre relevante aktører etter behov
  • Motta innkomne eposter, telefaks- og telefonmeldinger til kriseledelsen og AU
  • Distribuere inn- og utgående meldinger og dokumenter til rett instans/person. Dokumentsenteret journalfører i P360, enten fortløpende under håndtering eller i etterkant
  • Ved svikt i IKT systemer; loggfør, rapporter og arkiver manuelt
  • Ved svikt i IKT systemer rapporteres det manuelt