Digitaliseringsprosjekter - årshjul 2025 v. 3.1

Hensikt

Hensikten med dokumentet er å:

  • sette frister for innmelding av prosjektforslag som skal behandles i kommunedirektørens ledergruppe
  • sette frister for rapportering i pågående digitaliseringsprosjekter

 

Gjelder for

Fristene som er satt gjelder for prosjektledere for digitaliseringsprosjekter, samt for linjeledere som ønsker å melde inn prosjektforslag til behandling.

 

Ansvar for gjennomføring

Linjeledere er ansvarlige for at prosjektforslag fra områdene er meldt inn innen fristene.

Prosjektledere er ansvarlige for å rapportere på tidspunktene som er beskrevet.

 

Beskrivelse

Så langt det er mulig, behandles nye prosjektforslag i forbindelse med økonomiplanarbeidet. Enkeltsaker med økonomiske konsekvenser som tas opp i løpet av året, skal som hovedregel henvises til behandling i økonomiplanen.

Nye lov- og myndighetskrav, og uforutsette hendelser, kan medføre at det må startes prosjekter utenom den planlagte behandlingen.

 

Tidslinje for innmelding og behandling av prosjektforslag:

Behandling av prosjektforslag

Prosjektforslag behandles som beskrevet i Digitaliseringsprosjekter - prioritering av prosjektforslag - prosedyre for skåring.

 

Frister for innmelding av prosjektforslag

Prosjektforslag med vedlegg meldes inn til porteføljeforvalter til følgende frister:

  • 21.3.2025: prosjektforslag uten økonomiske konsekvenser
  • 9.5.2025: prosjektforslag i forbindelse med 1. tertial
  • Områdenes skrivefrist for kommunedirektørens budsjettmøter med områdene: prosjektforslag for neste budsjettår, samt justeringer i forbindelse med 2. tertial
  • 7.11.2025: prosjektforslag uten økonomiske konsekvenser

Prosjektforslagene skal være godkjent av områdets direktør. Med "uten økonomiske konsekvenser" menes at prosjektene dekkes av områdenes eksisterende driftsbudsjett, og at prosjektene iht. Økonomireglement kan godkjennes administrativt.

 

Behandling i kommunedirektørens ledergruppe som porteføljestyre

Prosjektforslag behandles i kommunedirektørens ledergruppe (porteføljestyret) fire ganger i året.

  • 7.4.2025: behandling av prosjektforslag uten økonomiske konsekvenser
  • 26.5.2025: behandling i forbindelse med 1. tertial
  • 2.9.2025: hovedprioritering av prosjekter for neste budsjettår, samt justeringer i forbindelse med 2. tertial
  • 24.11.2025: behandling av prosjektforslag uten økonomiske konsekvenser

Digitaliseringssjef er saksbehandler og presenterer forslag til vedtak for kommunedirektørens ledergruppe. Saksfremlegg må som beskrevet i Kommunedirektørens ledermøte, saksbehandling og frister - prosedyre  være lagt inn i Public 360 og godkjent av direktør innen tirsdag klokken 14.00 før de ordinære møtene.

 

Rapportering

Prosjektledere rapporterer som beskrevet i Prosjektrapportering i Styringsportalen - prosedyre for statusrapportering i Styringsportalen til følgende tidspunkt:

  • 6.2.2025 (årsrapportering til årsberetning)
  • 6.4.2025 (perioderapportering, til porteføljestyremøte i april)
  • 6.5.2025 (til 1. tertialrapport, samt porteføljestyremøte i mai)
  • 5.9.2025 (til 2. tertialrapport)
  • 6.11.2025 (perioderapportering, til porteføljestyremøte i november)

Datoene er de samme som enhetsledernes peridoerapportering, som er beskrevet i Styringsdialog og rapportering - årshjul.

 

Omprioritering og stans av prosjekter

Eventuell endring i porteføljens sammensetning foreslås dersom noen av prosjektene rapporterer så vesentlige avvik fra plan på tid, kostnad og kvalitet at de bør stanses.

 

Definisjoner

 

Vedlegg og referanser

Digitaliseringsgruppen - mandat

Digitaliseringsprosjekter - prioritering av prosjektforslag - prosedyre for skåring

Prosjektrapportering i Styringsportalen - prosedyre for statusrapportering

Kommunedirektørens ledermøter i 2025 - årshjul

Styringsdialog og rapportering - årshjul