Hensikten med dokumentet er å:
Dokumentet gjelder representantene i digitaliseringsgruppen. Fristene som er satt gjelder for prosjektledere for digitaliseringsprosjekter, samt for linjeledere som ønsker å melde inn prosjektforslag til behandling.
Områdenes representanter i digitaliseringsgruppen er ansvarlige for at prosjektforslag fra områdene er meldt inn innen fristene.
Prosjektledere er ansvarlige for å rapportere på tidspunktene som er beskrevet.
De årlige økonomiske rammene for porteføljen fastsettes i arbeidet med kommunens økonomiplan. Tildeling til det enkelte prosjekt og beslutning om oppstart gjøres for mindre prosjekter administrativt gjennom året. Så langt det er mulig gjøres tildeling i forbindelse med økonomiplanarbeidet, og enkeltsaker med økonomiske konsekvenser som tas opp i løpet av året, skal som hovedregel henvises til behandling i økonomiplanen.
Nye lov- og myndighetskrav, og uforutsette hendelser, kan medføre at det må startes prosjekter utenom den planlagte behandlingen.
Tidslinje for innmelding og behandling av prosjektforslag:
Prosjektforslag behandles som beskrevet i Digitaliseringsprosjekter - prioritering av prosjektforslag - prosedyre for skåring.
Frister for innmelding av prosjektforslag
Prosjektforslag med vedlegg meldes inn til digitaliseringsgruppen gjennom områdets representant:
Prosjektforslagene skal være godkjent av områdets direktør. Med "uten økonomiske konsekvenser" menes at prosjektene dekkes av områdenes eksisterende driftsbudsjett, og at prosjektene iht. Økonomireglement kan godkjennes administrativt.
Behandling i digitaliseringsgruppen
Prioritering av prosjektforslag gjøres av digitaliseringsgruppen.
Behandling i kommunedirektørens ledergruppe som porteføljestyre
Prosjektforslag behandles i kommunedirektørens ledergruppe (porteføljestyret) fire ganger i året.
Digitaliseringssjef er saksbehandler og presenterer forslag til vedtak for kommunedirektørens ledergruppe. Saksfremlegg må som beskrevet i Kommunedirektørens ledermøte, saksbehandling og frister - prosedyre være lagt inn i Public 360 og godkjent av direktør innen tirsdag klokken 14.00 før de ordinære møtene.
Prosjektledere rapporterer som beskrevet i Prosjektrapportering i Styringsportalen - prosedyre for statusrapportering i Styringsportalen til følgende tidspunkt:
Datoene følger i hovedsak enhetsledernes rapportering på driften, som er beskrevet i Styringsdialog og rapportering - årshjul.
Eventuell endring i porteføljens sammensetning foreslås dersom noen av prosjektene rapporterer så vesentlige avvik fra plan på tid, kostnad og kvalitet at de bør stanses.
Digitaliseringsgruppen: rådgivende organ for kommunedirektørens ledergruppe i digitaliseringsspørsmål.
Digitaliseringsgruppen - mandat
Digitaliseringsprosjekter - prioritering av prosjektforslag - prosedyre for skåring
Prosjektrapportering i Styringsportalen - prosedyre for statusrapportering