Prosesskart for samfunnssikkerhet og beredskap - Gjennomføring - Utarbeide krise-/beredskapsplaner v. 1.0

KartleggingGjennomføringEvaluering og utviklingOmprosesskartetMål og organiseringDokumentlisterKrise-/beredskapsplanverkUtarbeide krise-/beredskapsplanerPlanleggingTjenesteyting ogsaksbehandlingHjemmesideberedskapPådriverrolle

Gjennomføring

 

Utarbeide krise-/beredskapsplaner

Ikke alle uønskede hendelser kan forebygges. Derfor må kommunen planlegge for å redusere konsekvensene av kriser og større ulykker. Kriseplaner er nødvendige hjelpemidler for å kunne reagere raskt og effektivt i kritiske situasjoner. Krise- og beredskapsplanene utarbeides på bakgrunn av ROS-analyse, beredskapsanalyse og erfaringsoverføring. 

Håndtering av kritiske hendelser innen ulike virksomheter som f.eks. evakuering, helseberedskap, brann og redning, sikker vannforsyning, akutt forurensning, smittevern, nødstrøm, nødkommunikasjon, vern om kulturelle verdier og rette opp skadet infrastruktur. 

 

Lovverket pålegger kommunen å ivareta: 

  • Med utgangspunkt i den helhetlige ROS-analysen utarbeide en overordnet beredskapsplan som integrerer og samordner kommunens øvrige beredskapsplaner. Videre skal beredskapsplanen være samordnet med andre offentlige og private beredskapsplaner av relevans (Forskrift om kommunal beredskapsplikt § 4).
     
  • Sikkerhetshensyn i saker behandlet etter plan og byggingsloven. 
  • Helsemessig og sosial beredskap.

  • Beredskap mot akutt forurensning. 

  • Brann og eksplosjonsvern.

  • Sikkert drikkevann.

 

Særlover stiller krav til at det skal være planer for: 

  • Smittevern 

 

Den overordnede beredskapsplanen skal som et minimum inneholde (Forskrift om kommunal beredskapsplikt § 4):

  • Plan for kommunens kriseledelse som gir opplysninger om hvem som utgjør kommunens kriseledelse og deres ansvar, roller og fullmakter, herunder hvem som har fullmakt til å bestemme at kriseledelsen skal samles.
  • Varslingsliste over aktører som har en rolle i kommunens krisehåndtering. Kommunen skal informere alle som står på varslingslisten om deres rolle i krisehåndteringen.
  • Ressursoversikt som skal inneholde opplysninger om hvilke ressurser kommunen selv har til rådighet og hvilke ressurser som er tilgjengelige hos andre aktører ved uønskede hendelser. Kommunen bør på forhånd inngå avtaler med relevante aktører om bistand under kriser.
  • Evakueringsplaner og plan for befolkningsvarsling basert på den helhetlige risiko- og sårbarhetsanalysen.
  • Plan for krisekommunikasjon med befolkningen, media og egne ansatte.