Brukermedvirkning i omsorgssenter- Sjekklister og samtaler v. 1.0

ForberedelseInnkomstsamtaleOppfølgingssamtaleInnflyttingÅrssamtale

MÅL/ HENSIKT:

Rutinene skal legge til rette for å tydeliggjøre brukerens egenverd og ønske om å være deltakende i eget liv. Brukermedvirkningen styrkes ved å la brukerens stemme bli tydeliggjort, og fremstilt slik at man på best mulig måte etterlever brukerens behov for pleie og omsorg.

 

DEFINISJONER:

Med beboere menes personer som mottar tjenester direkte eller blir berørt av tjenestene indirekte som pårørende

Ansatt som har et utvidet ansvar for beboeren.

 

ANSVAR:

Avdelingsledere, sykepleiere, vernepleiere, helsefagarbeidere, sykehjemslege

 

BESKRIVELSE:

Beboer og pårørende skal bli møtt på en god måte, får informasjonen som behøves og medvirker i utformingen av tjenesten. Det er utviklet rutiner som tar utgangpunkt i hva som er viktig for brukeren. Videre skal rutinene sikre innhenting av relevante opplysninger for å kunne gi beboer god kvalitet på tjenesten og gi ansatte de nødvendige opplysninger/kunnskap som trengs for å kunne utføre tjenesten på en god måte. I prosjektet har det også gjennom hele forløpet vært et ønske om å skape mest mulig likhet mellom rutinene i hele omsorgstjenesten.

Sjekklister

Det er utviklet fem sjekklister (vedlagt) som skal bidra til brukermedvirkning gjennom hele forløpet. Følgende sjekklister er utarbeidet: 

  • Forberedelse til mottak av ny beboer
  • Mottak- informasjon ved innflytning
  • Innkomstsamtale (etter ca 14 dager)
  • Oppfølgingssamtale (innen et halvt år etter innflytning)
  • Årssamtale (årlig, gjerne i sammenheng med årskontroll/legemiddelgjennomgang)

 

Sjekklistene er tilpasset enten sykehjem eller omsorgsbolig.

OMS.png

 

Rutinene innebærer systematisk bruk av skjemaet «Min Livshistorie» i forbindelse med sjekklistene for å innhente kunnskap om brukers bakgrunn.

Rutiner for dokumentasjon i Profil

Sjekklistene er lagt inn i Profil, og bruker- og pårørendemedvirkning (det som kommer frem i samtaler, samt informasjon som gis) dokumenteres i Profil som egne tiltak.