MÅL/ HENSIKT:
Rutinene skal legge til rette for å tydeliggjøre brukerens egenverd og ønske om å være deltakende i eget liv. Brukermedvirkningen styrkes ved å la brukerens stemme bli tydeliggjort, og fremstilt slik at man på best mulig måte etterlever brukerens behov for pleie og omsorg.
DEFINISJONER:
Med beboere menes personer som mottar tjenester direkte eller blir berørt av tjenestene indirekte som pårørende
Ansatt som har et utvidet ansvar for beboeren.
ANSVAR:
Avdelingsledere, sykepleiere, vernepleiere, helsefagarbeidere, sykehjemslege
BESKRIVELSE:
Beboer og pårørende skal bli møtt på en god måte, får informasjonen som behøves og medvirker i utformingen av tjenesten. Det er utviklet rutiner som tar utgangpunkt i hva som er viktig for brukeren. Videre skal rutinene sikre innhenting av relevante opplysninger for å kunne gi beboer god kvalitet på tjenesten og gi ansatte de nødvendige opplysninger/kunnskap som trengs for å kunne utføre tjenesten på en god måte. I prosjektet har det også gjennom hele forløpet vært et ønske om å skape mest mulig likhet mellom rutinene i hele omsorgstjenesten.
Det er utviklet fem sjekklister (vedlagt) som skal bidra til brukermedvirkning gjennom hele forløpet. Følgende sjekklister er utarbeidet:
Sjekklistene er tilpasset enten sykehjem eller omsorgsbolig.
Rutinene innebærer systematisk bruk av skjemaet «Min Livshistorie» i forbindelse med sjekklistene for å innhente kunnskap om brukers bakgrunn.
Sjekklistene er lagt inn i Profil, og bruker- og pårørendemedvirkning (det som kommer frem i samtaler, samt informasjon som gis) dokumenteres i Profil som egne tiltak.