Hensikt
Dette dokumentet fastsetter kompetansekravet til de som skal inneha rollene superbruker og administrator (områdeadministrator) i Kvalitetssystemet (EQS).
Gjelder for
De som har blitt tildelt en rolle som superbruker eller administrator (områdeadministrator) i Kvalitetssystemet (EQS).
Superbruker
Rollen superbruker i Kvalitetssystemet er beskrevet i her.
Generelt
Kunne utføre/bistå med
- Lage, distribuere og vedlikeholde filter i de ulike modulene (melding og dokument p.t.)
- Bruk av funksjonen «Arbeidsfunksjon»
Kjenne til
- innholdet i «Kvalitetssystemet – introduksjonsvideo» (Dok.ID 4746)
- hvor finner brukerne lenker til Kvalitetssystemet, og hvordan logger man på fra eksterne enheter
- forskjellen mellom visnings- og arbeidsdel, og hvilke premisser som gjelder for de to
- prinsippene for hvordan «statuslinjen» og «min profil» i Kvalitetssystemet fungerer (på blå og grønn linje), og hvordan vi har delt opp menyene vi selv har laget
- hvordan oppgaver og systemmeldinger fungerer
- hvordan søkefunksjonen virker og hvilke muligheter som finnes der
- hvor man finner hjelpefunksjon og brukerveiledninger
- hvordan «mine favoritter» fungerer
- hvordan enheter, grupper og yrkesgrupper danner et grunnlag for hvordan man kan bruke Kvalitetssystemet, og hvordan disse opprettes og vedlikeholdes
- hvordan brukere overføres fra HRM, og at brukerne må ligge riktig i HRM for at de skal komme riktig inn i Kvalitetssystemet
- kunne sjekke at enheter, grupper og brukerprofiler ligger inne med riktig informasjon under innstillinger
- hvordan rettigheter og roller, og tilhørighet til enhet, gruppe og arbeidsfunksjon styrer hva man kan gjøre i Kvalitetssystemet
- hvilken type informasjon man kan finne under «innstillinger» i statuslinjen
Dokument
Kunne utføre/bistå med
- redigering i HTML-dokumenter, og kunne bruke/kjenne til redigeringsfunksjonene der
- å sette opp hørings-, godkjennings- og utfasingsrunder
- å sette opp egenskapene for et dokument på en hensiktsmessig måte
- lage enkle prosesskart, og forklare hvordan disse fungerer – muligheter og begrensninger
- lage en enkel dokumentoversikt på bestilling
Kjenne til
- Innholdet i dokumentene Dokumentstyringsprosedyre, Dokumentskriving - veileder for dokumentskrivere og Dokumenter - opplæringsvideo
- hvordan egenskapene for et dokument fungerer
- velge riktig tittel, dokumenttype osv.
- hvordan dokumentoversikten, dokumentlister, dokumentstatistikk og attributter fungerer – muligheter og begrensninger
- hvordan de ulike funksjonene under «Egenskaper» fungerer – muligheter og begrensninger
- forskjellen mellom globale og lokale dokumenter
- hvilken informasjon man kan finne i «Mer info»-fanen
- hvilke egenskaper de ulike dokumenttypene har – muligheter og begrensninger
- dokumentadministratorrollen – hva den betyr for hva man kan gjøre med et dokument
- hva en dokumentrevisjon er
- hvordan eksportfunksjonen fungerer – muligheter og begrensninger
Meldinger
Kunne utføre/bistå med
- behandle, flytte, redigere, deaktivere eller på annen måte administrere meldinger
- sette opp en meldingsoversikt på bestilling fra leder (andre brukere), administrere meldingsfiltre, og sette opp rapporter/diagram
Kjenne til
- hvordan skjemamodulen fungerer, hvilke muligheter og begrensninger som ligger i den
- hvordan de ulike skjemainnstillingene virker
- meldingsansvarlig – hva den rollen betyr for hva man kan gjøre med en melding
Kompetanse
Kunne utføre/bistå med
- registrere og administrere kompetanse
- sette opp en enkel kompetanseoversikt på bestilling fra leder (andre brukere)
Kjenne til
Ingen krav så langt.
Risiko
Under utarbeidelse.
Administrator
Rollen superbruker i Kvalitetssystemet er beskrevet i her.
Generelt
Kunne utføre/bistå med
- Lage, distribuere og vedlikeholde filter i de ulike modulene (melding og dokument p.t.)
- Bruk av funksjonen «Arbeidsfunksjon»
Kjenne til
- innholdet i Kvalitetssytemet - introduksjonsvideo
- hvor finner brukerne lenker til Kvalitetssystemet, og hvordan logger man på fra eksterne enheter
- forskjellen mellom visnings- og arbeidsdel, og hvilke premisser som gjelder for de to
- prinsippene for hvordan «statuslinjen» og «min profil» i Kvalitetssystemet fungerer (på blå og grønn linje), og hvordan vi har delt opp menyene vi selv har laget
- hvordan oppgaver og systemmeldinger fungerer
- hvordan søkefunksjonen virker og hvilke muligheter som finnes der
- hvor man finner hjelpefunksjon og brukerveiledninger
- hvordan «mine favoritter» fungerer
- hvordan enheter, grupper og yrkesgrupper danner et grunnlag for hvordan man kan bruke Kvalitetssystemet, og hvordan disse opprettes og vedlikeholdes
- hvordan brukere overføres fra HRM, og at brukerne må ligge riktig i HRM for at de skal komme riktig inn i Kvalitetssystemet
- kunne sjekke at enheter, grupper og brukerprofiler ligger inne med riktig informasjon under innstillinger
- hvordan rettigheter og roller, og tilhørighet til enhet, gruppe, arbeidsfunksjon styrer hva man kan gjøre i Kvalitetssystemet
- hvilken type informasjon man kan finne under «innstillinger» i statuslinjen
- hvordan public-funksjonen fungerer – muligheter og begrensninger
- sette opp dashboard-diagram for ledere (og andre brukere)
Dokument
Kunne utføre/bistå med
- administrere dokumentkategorier forstå hvordan disse fungerer
- redigering i HTML-dokumenter, og kunne bruke/kjenne til redigeringsfunksjonene der
- å sette opp hørings-, godkjennings- og utfasingsrunder
- å sette opp egenskapene for et dokument på en hensiktsmessig måte
- lage enkle prosesskart, og forklare hvordan disse fungerer – muligheter og begrensninger
- sette på implementering (lest og forstått/tester) på et dokument og kjenne til hvordan denne funksjonen fungerer – muligheter og begrensninger
- lage en enkel dokumentoversikt på bestilling
Kjenne til
- Innholdet i dokumentene Dokumentstyringsprosedyre, Dokumentskriving - veileder for dokumentskrivere og Dokumenter - opplæringsvideo
- hvordan egenskapene for et dokument fungerer
- velge riktig tittel, dokumenttype osv.
- hvordan dokumentoversikten, dokumentlister, dokumentstatistikk og attributter fungerer – muligheter og begrensninger
- hvordan de ulike funksjonene under «Egenskaper» fungerer – muligheter og begrensninger
- forskjellen mellom globale og lokale dokumenter
- hvilken informasjon man kan finne i «Mer info»-fanen
- hvilke egenskaper de ulike dokumenttypene har – muligheter og begrensninger
- dokumentadministratorrollen – hva den betyr for hva man kan gjøre med et dokument
- hvordan eksportfunksjonen fungerer – muligheter og begrensninger
Meldinger
Kunne utføre/bistå med
- opprette et enkelt skjema for bruk i Kvalitetssystemet, inkl. enkel dynamikk og dynamisk arbeidsflyt
- behandle, flytte, redigere, deaktivere eller på annen måte administrere meldinger
- sette opp en meldingsoversikt på bestilling fra leder (andre brukere), administrere meldingsfiltre, og sette opp rapporter/diagram
- sette opp en enkel eksport fra meldingsoversikt
Kjenne til
- hvordan skjemamodulen fungerer, hvilke muligheter og begrensninger som ligger i den
- hvordan de ulike skjemainnstillingene virker
- meldingsansvarlig – hva den rollen betyr for hva man kan gjøre med en melding
Aktivitet
Kunne utføre/bistå med
- Bruk, oppsett
- Kombinasjon med tidsoppgaver
Kompetanse
Kunne utføre/bistå med
- registrere og administrere kompetanse
(denne er under utarbeidelse)