Kvalitetssystemet - kompetansekrav for administrator og superbruker v. 1.0

Hensikt

Dette dokumentet fastsetter kompetansekravet til de som skal inneha rollene superbruker og administrator (områdeadministrator) i Kvalitetssystemet (EQS).

 

Gjelder for

De som har blitt tildelt en rolle som superbruker eller administrator (områdeadministrator) i Kvalitetssystemet (EQS).

 

Superbruker

Rollen superbruker i Kvalitetssystemet er beskrevet i her.

 

Generelt

Kunne utføre/bistå med

  • Lage, distribuere og vedlikeholde filter i de ulike modulene (melding og dokument p.t.)
  • Bruk av funksjonen «Arbeidsfunksjon»

Kjenne til

  • innholdet i «Kvalitetssystemet – introduksjonsvideo» (Dok.ID 4746)
    • hvor finner brukerne lenker til Kvalitetssystemet, og hvordan logger man på fra eksterne enheter
    • forskjellen mellom visnings- og arbeidsdel, og hvilke premisser som gjelder for de to
    • prinsippene for hvordan «statuslinjen» og «min profil» i Kvalitetssystemet fungerer (på blå og grønn linje), og hvordan vi har delt opp menyene vi selv har laget
    • hvordan oppgaver og systemmeldinger fungerer
    • hvordan søkefunksjonen virker og hvilke muligheter som finnes der
    • hvor man finner hjelpefunksjon og brukerveiledninger
    • hvordan «mine favoritter» fungerer
  • hvordan enheter, grupper og yrkesgrupper danner et grunnlag for hvordan man kan bruke Kvalitetssystemet, og hvordan disse opprettes og vedlikeholdes
  • hvordan brukere overføres fra HRM, og at brukerne må ligge riktig i HRM for at de skal komme riktig inn i Kvalitetssystemet
  • kunne sjekke at enheter, grupper og brukerprofiler ligger inne med riktig informasjon under innstillinger
  • hvordan rettigheter og roller, og tilhørighet til enhet, gruppe og arbeidsfunksjon styrer hva man kan gjøre i Kvalitetssystemet
  • hvilken type informasjon man kan finne under «innstillinger» i statuslinjen

 

Dokument

Kunne utføre/bistå med

  • redigering i HTML-dokumenter, og kunne bruke/kjenne til redigeringsfunksjonene der
  • å sette opp hørings-, godkjennings- og utfasingsrunder
  • å sette opp egenskapene for et dokument på en hensiktsmessig måte
  • lage enkle prosesskart, og forklare hvordan disse fungerer – muligheter og begrensninger
  • lage en enkel dokumentoversikt på bestilling

Kjenne til

  • Innholdet i dokumentene Dokumentstyringsprosedyre, Dokumentskriving - veileder for dokumentskrivere og Dokumenter - opplæringsvideo
    • hvordan egenskapene for et dokument fungerer
    • velge riktig tittel, dokumenttype osv. 
  • hvordan dokumentoversikten, dokumentlister, dokumentstatistikk og attributter fungerer – muligheter og begrensninger
  • hvordan de ulike funksjonene under «Egenskaper» fungerer – muligheter og begrensninger
  • forskjellen mellom globale og lokale dokumenter
  • hvilken informasjon man kan finne i «Mer info»-fanen
  • hvilke egenskaper de ulike dokumenttypene har – muligheter og begrensninger
  • dokumentadministratorrollen – hva den betyr for hva man kan gjøre med et dokument
  • hva en dokumentrevisjon er
  • hvordan eksportfunksjonen fungerer – muligheter og begrensninger

 

Meldinger

Kunne utføre/bistå med

  • behandle, flytte, redigere, deaktivere eller på annen måte administrere meldinger
  • sette opp en meldingsoversikt på bestilling fra leder (andre brukere), administrere meldingsfiltre, og sette opp rapporter/diagram

Kjenne til

  • hvordan skjemamodulen fungerer, hvilke muligheter og begrensninger som ligger i den
  • hvordan de ulike skjemainnstillingene virker 
  • meldingsansvarlig – hva den rollen betyr for hva man kan gjøre med en melding

 

Kompetanse

Kunne utføre/bistå med

  • registrere og administrere kompetanse
  • sette opp en enkel kompetanseoversikt på bestilling fra leder (andre brukere)

Kjenne til

Ingen krav så langt.

 

Risiko

Under utarbeidelse. 

 

Administrator

Rollen superbruker i Kvalitetssystemet er beskrevet i her.

Generelt

Kunne utføre/bistå med

  • Lage, distribuere og vedlikeholde filter i de ulike modulene (melding og dokument p.t.)
  • Bruk av funksjonen «Arbeidsfunksjon»

Kjenne til

  • innholdet i Kvalitetssytemet - introduksjonsvideo
    • hvor finner brukerne lenker til Kvalitetssystemet, og hvordan logger man på fra eksterne enheter
    • forskjellen mellom visnings- og arbeidsdel, og hvilke premisser som gjelder for de to
    • prinsippene for hvordan «statuslinjen» og «min profil» i Kvalitetssystemet fungerer (på blå og grønn linje), og hvordan vi har delt opp menyene vi selv har laget
    • hvordan oppgaver og systemmeldinger fungerer
    • hvordan søkefunksjonen virker og hvilke muligheter som finnes der
    • hvor man finner hjelpefunksjon og brukerveiledninger
    • hvordan «mine favoritter» fungerer
  • hvordan enheter, grupper og yrkesgrupper danner et grunnlag for hvordan man kan bruke Kvalitetssystemet, og hvordan disse opprettes og vedlikeholdes
  • hvordan brukere overføres fra HRM, og at brukerne må ligge riktig i HRM for at de skal komme riktig inn i Kvalitetssystemet
  • kunne sjekke at enheter, grupper og brukerprofiler ligger inne med riktig informasjon under innstillinger
  • hvordan rettigheter og roller, og tilhørighet til enhet, gruppe, arbeidsfunksjon styrer hva man kan gjøre i Kvalitetssystemet
  • hvilken type informasjon man kan finne under «innstillinger» i statuslinjen
  • hvordan public-funksjonen fungerer – muligheter og begrensninger
  • sette opp dashboard-diagram for ledere (og andre brukere)

 

Dokument

Kunne utføre/bistå med

  • administrere dokumentkategorier forstå hvordan disse fungerer
  • redigering i HTML-dokumenter, og kunne bruke/kjenne til redigeringsfunksjonene der
  • å sette opp hørings-, godkjennings- og utfasingsrunder
  • å sette opp egenskapene for et dokument på en hensiktsmessig måte
  • lage enkle prosesskart, og forklare hvordan disse fungerer – muligheter og begrensninger
  • sette på implementering (lest og forstått/tester) på et dokument og kjenne til hvordan denne funksjonen fungerer – muligheter og begrensninger
  • lage en enkel dokumentoversikt på bestilling

Kjenne til

  • Innholdet i dokumentene DokumentstyringsprosedyreDokumentskriving - veileder for dokumentskrivere og Dokumenter - opplæringsvideo
    • hvordan egenskapene for et dokument fungerer
    • velge riktig tittel, dokumenttype osv.
  • hvordan dokumentoversikten, dokumentlister, dokumentstatistikk og attributter fungerer – muligheter og begrensninger
  • hvordan de ulike funksjonene under «Egenskaper» fungerer – muligheter og begrensninger
  • forskjellen mellom globale og lokale dokumenter
  • hvilken informasjon man kan finne i «Mer info»-fanen
  • hvilke egenskaper de ulike dokumenttypene har – muligheter og begrensninger
  • dokumentadministratorrollen – hva den betyr for hva man kan gjøre med et dokument
  • hvordan eksportfunksjonen fungerer – muligheter og begrensninger

 

Meldinger

Kunne utføre/bistå med

  • opprette et enkelt skjema for bruk i Kvalitetssystemet, inkl. enkel dynamikk og dynamisk arbeidsflyt
  • behandle, flytte, redigere, deaktivere eller på annen måte administrere meldinger
  • sette opp en meldingsoversikt på bestilling fra leder (andre brukere), administrere meldingsfiltre, og sette opp rapporter/diagram
  • sette opp en enkel eksport fra meldingsoversikt

Kjenne til

  • hvordan skjemamodulen fungerer, hvilke muligheter og begrensninger som ligger i den
  • hvordan de ulike skjemainnstillingene virker
  • meldingsansvarlig – hva den rollen betyr for hva man kan gjøre med en melding

 

Aktivitet

Kunne utføre/bistå med 

  • Bruk, oppsett
  • Kombinasjon med tidsoppgaver

  

Kompetanse

Kunne utføre/bistå med

  • registrere og administrere kompetanse

 (denne er under utarbeidelse)