Hensikten med dette dokumentet er å forklare hvordan Kvalitetssystemet i Kristiansand kommune er oppbygd, hvordan roller og ansvar i driften og forvaltningen av systemet er satt opp og hvilke funksjonaliteter som finnes i de ulike modulene.
Målgruppen for dette dokumentet er administratorer og superbrukere for Kvalitetssystemet. Deler av dokumentet vil også være relevant for ledere og enkelte ansatte (eks. rådgivere), men da for å få mer informasjon om enkelte temaer.
Kommunedirektøren er øverste ansvarlige for Kvalitetssystemet.
Økonomidirektøren er systemeier, men har delegert systemeiers myndighet til leder for stab virksomhetsstyring. Kvalitetsrådgiver i stab virksomhetsstyring er fagsystemansvarlig og toppadministrator for Kvalitetssystemet.
Direktørene delegerer godkjenningsmyndigheten for innholdet i Kvalitetssystemet innenfor eget område. Dette er dokumentert i dokumentet Delegering fra kommunedirektøren, og i områdenes egne delegeringsdokumenter.
Ansvaret for å holde Kvalitetssystemet oppdatert og ha en dokumentert internkontroll følger beskrivelsen av roller og ansvar i internkontrollpolicyen.
Alle ledere (eller andre) med godkjennings- eller behandlingsansvar i Kvalitetssystemet plikter å godkjenne og behandle innhold uten unødig opphold for å ivareta integriteten i systemet. Alle ansatte har ansvar for å foreslå forbedringer og kommentere om feil eller mangler i dokumentene i Kvalitetssystemet for å sikre kontinuerlig forbedring.
Kommunens elektroniske kvalitetssystem heter «Kvalitetssystemet», og det navnet ble valgt av oppdragsgruppen i programmet "Nye Kristiansand" som jobbet med å etablere et kvalitetssystem for den nye kommunen. Kvalitetssystemet skal være et kvalitetssystem for hele kommuneorganisasjonen, dvs. alle som er ansatt under kommunedirektøren.
Kvalitetssystemets rolle i internkontrollen er beskrevet i internkontrollpolicyen.
Kvalitetssystemet leveres av Extend AS ved programvaren EQS. Det er en skytjeneste som er levert fra leverandørens server, noe som betyr at systemet er tilgjengelig fra alle de vanlige nettleserne uavhengig av plattform (type utstyr).
EQS støtter Chrome, Firefox og Edge (> v. 73) for Windows.
Organisasjonsstruktur og brukerinformasjon blir hentet automatisk fra kommunens lønns- og personalsystem (Visma HRM) hver natt. Endringer i organisasjonsstruktur og brukere i Kvalitetssystemet må følgelig gjøres i Visma HRM.
Grupper og yrkesgrupper er ikke tatt i bruk i utstrakt grad da disse må vedlikeholdes manuelt. Disse kan brukes til å styre tilgang til dokumenter, lesetilgang til meldinger o.l.
Tilganger til å utføre ulike operasjoner og lesetilganger blir gitt i Kvalitetssystemet. I hovedsak finnes det to typer tilganger; egendefinerte- og systemdefinerte tilganger.
Egendefinerte tilganger gis hovedsakelig ved å tildele en eller flere av de følgende:
Disse tilgangene styres av toppadministrator sammen med områdeadministratorene. En oversikt over rollene ligger i arbeidsdelen bak disse menyvalgene (for de som har tilgang til det): innstillinger - oppsett - roller
Systemdefinerte tilganger gis av systemet som følge av hvilken rolle du har i "saksbehandlingen" i de forskjellige modulene. Et eksempel på dette er at du får rollen "melder" i meldingsmodulen i det du registrerer en melding på et skjema. Denne rollen har tilgang til å se den registrerte meldingen, behandlingen av den og tiltak. Du får ikke tilgang til andre meldinger med rollen "melder".
Kvalitetssystemet er tilgjengelig via vanlig nettleser for alle ansatte i Kristiansand kommune som har en it-bruker. Brukerveiledninger og opplæring i Kvalitetssystemet er tilgjengelig på «opplæringssiden (Ikke tilgjengelig)». Autentisering av brukere skjer opp mot kommunens eget system (Azure AD). Les mer om autentisering og hvordan du setter det opp på mobiltelefon o.l. her.
Lenken til Kvalitetssystemet er: https://kvalitetssystemet.kristiansand.kommune.no.
Beskrivelser for disse rollene i Kvalitetssystemet er beskrevet i informasjonssikkerhetspolicyen (Ikke tilgjengelig).
I Kvalitetssystemet har vi valgt en litt annen inndeling pga. systemets størrelse og omfang. Denne inndelingen lener seg mer på tabellen som beskriver roller og ansvar i internkontrollpolicyen.
Se kompetansekravene for administrator og superbruker for å se hvilke deler av Kvalitetssystemet disse skal kjenne til og bruke.
Kvalitetssystemet har to hoveddeler; visningsdelen og arbeidsdelen.
Visningsdelen er der vi kommer inn i Kvalitetssystemet og viser det innholdet som er godkjent. Nye revisjoner av dokumenter eller skjemaer som er under arbeid vil ikke vises her. Visningsdelen kjennetegnes ved at den har en blå menylinje i toppen og en logo hvor det står "Kvalitetssystemet". Alle brukere har tilgang til visningsdelen.
Arbeidsdelen kjennetegnes av den grønne menylinjen og en logo hvor det står "Kvalitetssystemet Arbeidsdel". Det er her innholdet utformes, revideres og hvor vi gjør systemadministrasjon.
Den første siden som vises i det man logger inn i Kvalitetssystemet kalles enhetsmeny og kjennetegnes av det karakteristiske rutenettet fra profilmanualen med klikkbare bokser. Disse menyene lager toppadministrator og områdeadministratorene og styrer hvilket innhold som skal vises for de ulike delene av organisasjonen ved å koble menyene til organisasjonsstrukturen. Hver enhet kan i prinsippet ha sin egen meny, men det er ikke anbefalt med mindre det er helt nødvendig av vedlikeholds hensyn. Dette er det viktigste redskapet vi har for å styre dokumentene til de ansatte som trenger dem (se dokumentstyringsprosedyrenfor mer informasjon).
Enhetsmenyene er inndelt i soner:
For mer informasjon om brukergrensesnitt se introduksjonsvideoen til Kvalitetssystemet.
Kvalitetssystemet inneholder følgende personinformasjon om alle brukerne:
Dette er nødvendig for å kunne dokumentere internkontrollen i kommunen. Det er ikke tillatt å registrere sensitive personopplysninger i Kvalitetssystemet.
Kvalitetssystemet er delt inn moduler; dokumenter, meldinger, kompetanser (under utvikling), aktiviteter og risiko (kommer i 2022).
Dokumentmodulen er der vi utformer og administrerer kommunens styrende dokumenter (bortsett fra de øverste nivåene beskrevet under dokumenttyper).
Kommunens styrende dokumenter er hovedsakelig delt opp i tre hoveddeler;
Kjerneprosessene ligger i områdenes menyer og varierer i omfang og innhold, men skal følge prinsippene i profilmanualen. Områdene selv vurderer hvilket omfang som er hensiktsmessig.
Støtteprosessene er samlet i en meny under knappen "Støtte". Ledelsesprosessene ligger i en meny under knappen "Ledelse og styring". Disse to menyene samler alle dokumenter som gjelder hele kommunens organisasjon. Begge ligger tilgjengelig på forsiden i Kvalitetssystemet.
De ulike dokumentene har ulik betydning og rang i dokumentstrukturen. Kommuneplanen er kommunens viktigste styringsdokument og er styrende for alle andre dokumenter. Temaplaner og strategier er underordnet kommuneplanen, og sammen utgjør disse overbygningen i dokumentstrukturen. Disse dokumentene behandles og vedtas politisk. Dette er nærmere beskrevet i dokumentet "Helhetlig virksomhetsstyring" kapittel 4.1.
Dokumentene i Kvalitetssystemet er underordnet de ovenfornevnte dokumentene og er strukturert i en hierarkisk orden - dvs. 1 er styrende ovenfor 2 osv. Se oversikten under:
Dokumentkategoriene er selve skjelettet i dokumentstyringen, og er en struktur (hierarki) som er definert etter prosess, fag eller tema – altså hva dokumentet handler om. De øverste dokumentkategoriene for de tjenesteytende områdene vil ligne på organisasjonsstrukturen pga. forskjellen i virksomhetene deres. Dokumentstyringsprosedyre og dokumentskrivingsveilederen beskriver hvordan disse skal brukes. To eksempler på dokumentkategorier på øverste nivå er allerede nevnt under dokumentstruktur, "støtte" og "ledelse og styring".
Opprettelse og endring av dokumentkategorier gjøres av toppadministrator sammen med områdeadministratorene.
Alle ansatte har tilgang til å opprette dokumenter, men kun ledere og noen av rådgiverne i administrasjonen har tilgang til å godkjenne dokumenter. De som oppretter dokumentet, får automatisk rollen dokumentadministrator og får da også tilgang til å gjøre flere handlinger med dette dokumentet. Praktisk informasjon om arbeid med dokumenter finner du i dokumentskrivingsveilederen.
Godkjenning av dokumenter er nærmere beskrevet i dokumentstyringsprosedyren.
Implementering
Funksjonen som gjør at vi kan få brukernes bekreftelse på at de har lest og forstått innholdet i et dokument kalles implementering. Med implementering kan vi legge til enheter, yrkesgrupper og grupper som dette er relevant for. Det kan også legges til en flervalgstest for å sjekke om brukeren faktisk kjenner til innholdet i dokumentet. Det er også mulig å ta ut statistikk på implementeringer.
Dokumentmodulen inneholder informasjon om navn, arbeidssted og stilling for
All funksjonalitet i som handler om sjekklister, elektroniske skjema og andre former for registrering av data går under betegnelsen skjema i Kvalitetssystemet. Det er kun toppadministrator og områdeadministratorene som har tilgang til å opprette skjemaer.
Et skjema kan enten kun ha et registreringsskjema, eller bestå av flere delskjemaer:
Meldingene som registreres i skjemaene kan finnes igjen i meldingsoversikten i arbeidsdelen.
Skjemaene er strukturert i meldingskategorier, en hierarkisk struktur som ligner mye på dokumentkategoriene. Opprettelse og endring av meldingskategorier gjøres av toppadministrator sammen med områdeadministratorene.
Registrerte meldinger inneholder informasjon om navn, arbeidssted og stilling for
I tillegg inneholder meldingene informasjon om
Ikke implementert - piloter pågår.
(beskrivelse kommer)
Besluttet at vi ikke tar denne i bruk.
Dokument: med dokumenter menes alt materiell og innhold i kvalitetssystemet som sier noe om «hvordan vi skal ha det» og «hvordan vi skal jobbe». Eks. prosesskart, prosedyrer, policyer o.l.
superbruker (Ikke tilgjengelig)