Trygghetsalarm - prosedyre for saksbehandling v. 1.5

 Innhold

1. Motta SØKNAD.. 1

2. KONTAKT med søker eller pårørende. 1

3. Registrere SAK.. 2

4. Skriv SAKSUTREDNING.. 2

5. IPLOS-registrering. 2

6. Registrere TJENESTE.. 4

7. Skriv VEDTAK.. 4

8. BESTILLING av alarmen. 5

9. ARKIVERING.. 5

 

 Søknad kommer muntlig eller skriftlig.

Når søknaden kommer muntlig, skriv ned og informer om alt i 2. Kontakt med søker/pårørende:

Søknaden eller notatet leveres merkantil for registrering i Profil, som fører på saksbehandler og oppretter sak.

 

 

Sjekk og skriv ned:

Boligen:          Nøyaktig boligadresse, type bolig, inngang, etasje, hø./ve. dør (må være

nøyaktig)

 

Informer om at:

- sona (hvilken) har vakttelefon

- bruker kan snakke med vakt gjennom alarmboksen

- det må monteres nøkkelboks på utsiden

- bruker må skaffe nøkkel til ytterdør som skal ligge i nøkkelboksen

- tekniker på Kløvertun (tlf 38 14 44 60) ordner det tekniske/praktiske

- monteres fortløpende

- det kan ta noen uker før montering

- bruker ringes til for å avtale tid for montering

- montering av alarmen er gratis

- bruker får et skriftlig vedtak der praktiske opplysninger og pris står

- bruker faktureres for fast beløp pr mnd (se teksten i vedtaket: pris reguleres av bystyret

  hvert år) Prisen er den samme uansett type telefon/bredbånd.

- avtalegiro kan opprettes

 

 

Finn bruker i Profil ved å søke på id eller fødselsnummer. Trykk F2 (F4 nullstiller søket)

Lukk opp Saker. Dobbeltklikke på aktuell linje i sakslisten.

 

Her legger du inn:

 

Saksbehandler sjekker at dine initialer står der

Behandlingsdato dagens dato xx.xx.xxxx

Beslutningsorgan Delegert

Sakstype Tildeling

Status Under behandling

Tjenestetype TRYG (velg Trygghetsalarm-kommunal)

Emne Søknad – TRYG

 

 

Dersom det under samtalen kommer fram at bruker ikke ønsker alarmen:

Vedtakstekst             Bruker ønsker ikke alarm nå.

 

Dersom bruker skal ha alarm trykk Saksutredning, og OK for å lagre

 

 

 

Trykk 2 ganger på Type og velg malen SU-TRYG.

Vent til alt er på plass og timeglasset er ferdig.

 

Fortløpende kontakt under behandling av søknaden

Brukes dersom ekstra lang saksbehandling. F.eks. ikke kontakt på telefon.

Søkers alder

Over 75 år

Fra søknaden

Kan fjernes

Fra samtale

Datoen samtalen foregikk

Hvem snakket med

Bruker eller navn på kontaktperson

Avtaler inngått

Skaffe nøkkel

Funksjon

Hva sona trenger å vite

Søkers uttrykte ønsker

Kan fjernes

Hva søker har av andre tjenester

Kan fjernes

Informasjon gitt ang installasjon og bruk av alarmen

Viktig at alle punktene blir snakket om med søker/kontaktperson

Søker over 75 år

Ja

Hva søker trenger å varsle ved bruk av alarmen

Kan fjernes, evt skrive opplysninger sona kan trenger

Er det barn i husstanden

Skal besvares, stort sett med Nei

Behov for individuell plan

Skal besvares, stort sett med Nei

Konklusjon

Fjerne: Fyller ikke

Følgende vedtak er fattet

Fjerne * og * Avslag

 

 

 

Se rutiner for IPLOS-registrering

Minimumsregistrering av IPLOS ved ny bruker i Profil
Profil - Prosedyre - IPLOS registrering

 

IPLOS skal fylles inn etter samtale med bruker/pårørende/kontaktperson.

Dersom variablene er fylt inn. Sjekk at Ivareta egen helse = skår 3

Ikke gjør andre endringer.

 

Ved førstegangsregistrering

 

Trykk Insert for å få opp variablene før registrering.

 

 

Merknad – skriv:       

Vurdert av Innbyggertorget i fbm søknad om TRYG

 

 
 
 Legg inn dagens dato

 

 

 

 

 Bildet endres til dette.

 

Ivareta egen helse = skår 3

Alle andre variabler = skår 9 (Ikke relevant)

 

Gå tilbake til saken. Skriv:

Vedtakstekst             Innvilget trygghetsalarm til person over 75 år på bakgrunn av bystyrevedtak.

Status                        Innvilget

 

 

 

Det er fagkonsulenter  Velferdsteknologi og Hjelpemiddelforvaltning ved Kløvertun som både legger inn og avslutter tjenesten. 

 

 

Ønsker du å lage vedtaksdokument         Yes

 

 

Korriger

Emne Vedtak innvilget – TRYG

 

Trykk Tekst

Lagre endringer Yes

 

 

Trykk 2 ganger på Type

Klikk på VI-TRYG

 

 

 

       

 

Vent til alt er på plass og timeglasset er ferdig.

Skriv vedtaket. Sjekk alle punkt merket *.

 

Send vedtaksbrev til søker. Svar-ut funksjonen er nå tatt i bruk - se egen rutine for dette. 

Profil - Oppskrift - Utsendelse av post (SvarUt)

 

 

Send mail til post.trygghetsalarm@kristiansand.kommune.no med kopi til post.hs.forvaltning@kristiansand.kommune.no med følgende info:

  •       ID
  •       Bekreftelse på at alle data for adresse og telefon til bruker er korrekte i Profil
  •       Informasjon om hvilken tjeneste som er innvilget :TRYG eller TRYGFR(betalingsfri).
  •       Eventuelle avtaler som er gjort vedrørende montering

 

 

Dersom du er helt sikker på at du nå er ferdig med saken:

 

1.    ferdigstill alle brev i Postjournalen som gjelder denne saken

2.    lukk opp Saken og ferdigstill denne

 

 

Alle ferdigstilte dokument er automatisk arkivert i elektronisk arkiv for Profil.