Elektroniske meldinger - prosedyre for håndtering av meldinger til/fra SSHF v. 1.6

ANSVAR

Forvaltning og koordinering - alle hverdager kl 0800-1530

Valhalla har ansvar for melding om utskrivningsklar fra sykehuset - kvelder, helger og helligdager til kl 1800

 

BESKRIVELSE

Elektroniske meldinger fra sykehuset 

Sentral meldingsboks:

  • Gå inn i Profil – Brukermodul – finn elektroniske meldinger (enten via «fil» eller det nederste tegnet i raden helt til venstre – gul trekant som blinker).
     
  • NB! For å få opp nye meldinger i den sentrale meldingsboksen, må man klikke på «Oppfrisk» (ligger i felt til venstre). Dette må gjøres ofte, da det hele tiden kommer inn nye meldinger. 
     
  • Forvaltning/Valhalla - Elektroniske meldinger som vises med blå skrift gjelder pasienter som ikke er registrert i Profil fra før. Sjekk i meldingen om de har bostedsadresse i kommunen, og de har eller skal ha tjeneste i kommunen. Gjør de det må de registreres, be eventuelt merkantil om hjelp til dette. Hører de ikke til i kommunen, gi beskjed til avsender (gi beskjed om at det er feil mottaker) og slett meldingen fra innboksen. 
    Enhet for rehabilitering ferdigbehandler blå meldinger til syn/hørsel/hjelpemiddel. 
     
  • Forvaltning  - Alle elektroniske meldinger (også de som er blå) som er adressert til kommuneoverlegen og smittvern, skal fordeles til ansvarlig Pricilla Hilton (PRHI). Send epost til Pricilla Hilton med Styrk Vik på kopi, med beskjed om at de må sjekke meldingen(e) og eventuelt ferdigbehandle.
    Dere vil deretter få et svar fra dem på epost om brukeren skal opprettes eller ikke i Profil.
    Velg Grps.ubh.medlinger, trykk F4 og skriv initialene PRHI, trykk F2 for å finne den blå meldingen. Opprett ny bruker som vanlig. 
     
  • Forvaltning - Vedrørende Applikasjonskvitteringer  - Stort sett kobler disse seg selv til riktig bruker. Dersom de ikke har gjort det og ligger i meldingsinnboksen så må du ferdigbehandle slik at den legger seg i brukers journal. 


Melding om innleggelse i sykehus:    

Søk opp bruker i Profil, og sjekk om han har tjenester i kommunen.      

 

Bruker er registrert i Profil, men har ikke tjenester fra sona, oppfølgingstjenester, bemannet bolig eller institusjon

I merknadsfeltet skrives «ingen kommunale tjenester». Ferdigbehandle meldingen.

Gå til brukers meldingsboks for å svare på meldingen.

 

 

Bruker har tjenester fra sona/oppfølging/bemannet bolig/ institusjon.

 

OBS: Barn som får tjenester på natt: Mail sendes til nattjenesten barn 

Sjekk om innleggelsesrapport er sendt. Dersom den er det, skrives i merknadsfeltet «Innlegg.r. er sendt».

Dersom den ikke er sendt skrives: «Mail til sone/oppfølgingsteam/omsorgssenter/bolig.»

 

Ferdigbehandle meldingen.

 

Send mail til aktuell utøver, og be dem sende innleggelsesrapport. Dersom bruker har hjemmehjelp fra privat leverandør, sendes mail til dem med beskjed om at bruker er innlagt. Se oversikt nederst i rutinen.  

 

 

Unntak fra innleggelsesrapport 

  • De som har tjenesten BPA.  Begrunnelsen er at arbeidsleder i BPA- ordninger selv har ansvaret for sine tjenester og organiseringen av disse. 
     
  • Der bruker kun har tjenester som ikke sender innleggelserapport sender sender PLO mottak svar til sykehuset (forespørsel) med følgende innhold:

           «Bruker har følgende tjenester i Kristiansand Kommune;

 

Disse er ikke underlagt krav om innsendelse av innleggelses rapport. 

  • Støttekontakt
  • BOLKB, BOLFT
  • IP og koordinator
  • Omsorgslønn
  • FACT
  • BPA
  • PB-privat leverandør
  • Avlastning -privat
  • Aktivitetshus
  • Hukommelsesteam
  • Kreftkoordinator
  • Synskontakt, fysio, ergo, REHV
  • Dagsenter
  • Feltsykepleie
  • Lavterskel- Ung og Voksen
  • Autorisasjon – alle tjenester

 

Helseopplysninger                                        
 

Bruker er ikke registrert i Profil (ny bruker)

Registrer bruker i Profil, evt. be merkantil gjøre dette.

Før på Id-nummer i meldingsboksen. Send mail til post.plo og skriv i merknadsfeltet hvem det sendes mail til.

Ferdigbehandle meldingen.

Bruker er registrert i Profil, men har ikke tjenester fra sone/oppfølging/bemannet bolig/institusjon.

Sjekk om det er en pågående sak.

Skriv i merknadsfeltet «lagt til plo/saksbehandler»

*plo – hvis ikke pågående sak

* saksbehandler -hvis tildelt / synlig kommunikasjon i dag

Ferdigbehandle meldingen.

Bruker har tjenester fra sona/oppfølging/bemannet bolig/institusjon.

 

 

OBS: Barn som får hjelp på natt: Mail sendes til nattjenesten barn

Skriv i merknadsfeltet hvem vi har sendt mail til.

Ferdigbehandle meldingen.

Dersom meldingen skal til utøver:

Send mail til aktuell utfører: «Vi har mottatt helseopplysninger. Se i brukers meldingsboks».

Dersom det søkes KORT/REIN når bruker bor i bemannet bolig sendes det mail til bolig og kopi til post.plo.

 

Forespørsel 
        

Forespørsel som er adressert til sykepleietjeneste/psykisk helsehjelp

Disse skal utøver behandle, men sjekk at bruker faktisk har tjeneste.

Forespørsel adressert til saksbehandler

Vurder om meldingen skal til avdeling 1 eller annen saksbehandler. Dersom i tvil, spør plo-ansvarlig.

Om noen jobber med saken skriv initialer til saksbehandler i merknadsfelt og ferdigstill melding. Bare ved kommunikasjon samme dag. Etter kl. 15 send mail til post.plo.

Dersom ingen jobber med saken, send mail til plo ansvarlig og noter det i merknadsfeltet og ferdigstill. 

Noen ganger får vi forespørsler som er adressert til saksbehandler, men der innholdet tydelig er ment for utøver. Da må vi behandle meldingen her og sende mail til utøver om at meldingen er mottatt og at de må se i brukers meldingsboks.

                                                                                          


Melding om utskrivningsklar pasient 

Dersom det tidligere er kommet melding om at det søkes om tjenester fra sykehuset, og dette fremdeles er under behandling, legges meldingen til saksbehandler dersom det har vært kommunikasjon samme dag. Ellers sendes til plo-ansvarlig.
 

 

Dersom bruker skal hjem, inkl. bemannet bolig og institusjon.

 

 

OBS: Barn som får hjelp på natt: Mail sendes til nattjenesten barn

Meldingen skal til utøver. Skriv i merknadsfeltet hvem meldingen er sendt til. Ferdigbehandle meldingen.

Send mail til utøver om at bruker er utskrivningsklar dato xx.xx

Dersom bruker har hjemmehjelp fra privat leverandør, sendes det også mail til dem.

Dersom bruker skal til korttidsopphold eller rehabilitering

Meldingen skal til aktuell institusjon.

Ellers som ovenfor.

Melding om utskrevet pasient 

Behandles på samme måte som «melding om utskrivningsklar pasient», men dersom utøver allerede har fått «melding om utskrivelsesklar», behøver du ikke sende melding på nytt. Da noteres i merknadsfeltet at utøver er orientert og meldingen ferdigbehandles.

OBS! Dersom brukeren døde på SSK, står dette i meldingen. Send da mail om dødsfallet til aktuell utøver, evt. gi beskjed til avdeling 1 dersom de har sak under behandling.

Før i Profil lokal.
 

Avmelding                                            

Behandles på samme måte som melding om utskrivningsklar.

 

HENVISNINGER:

Elektroniske meldinger - prosedyre ved stopp i meldinger

Elektroniske meldinger - prosedyre for utførere, håndtering av meldinger

Elektroniske meldinger - prosedyre for Valhalla, håndtering av "Melding om utskrivningsklar pasient"

 

OVERSIKT MAILADRESSER PRIVATE LEVERANDØRER
 

LEVERANDØR 

MAILADRESSE 

 

Mio Omsorg 

post.agder@mio.no

 

Din Omsorgspartner 

Post@dinomsorgspartner.no