Sikkerhetsrutiner - Barnevern v. 2.3

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å:

  • Skape trygghet for ansatte
  • Forebygge vold og trusler mot ansatte
  • Håndtere slike uønskede hendelser som oppstår på en god måte
  • Sikre god oppfølging i etterkant av slike uønskede hendelser

 

Gjelder for

Rutinen gjelder alle ansatte i barnevernstjenesten 

 

Ansvar for gjennomføring

Alle ansatte i barnevernstjenesten har ansvar for å gjennomføre rutinen

 

Beskrivelse

Politi: 02800, evt. nødnummer 112

Rømningsveier: Det skal finnes oppdatert oversikt over rømningsveier på den enkelte lokasjon.

 

Ansvar og definisjoner
 

Trussel: Muntlige eller skriftlige angrep med hensikt å skremme eller skade personen eller vedkommendes familie.

 

Vold: Fysisk eller psykisk skade på en person. Vold er også skadeverk på bygning eller inventar.

 

Barnevernleder/ leder med personalansvar har ansvar for at sikkerhetsplanen følges opp på det enkelte tjenestested, og at den gjennomgås med jevne mellomrom til fastsatte tider og oppdateres ved behov. Tidspunkt er oppgitt i tjenestens årshjul (februar og august). Oppfølgingen omfatter både gjeldende rutiner, og tilpasning av endrede og nye forhold.

Barnevernsleder/ leder med personalansvar har ansvar for at de ansatte er kjent med rutinene rundt trusler og vold for å sikre seg selv og klientene.

 

Hver ansatt har ansvar for å medvirke aktivt og støtte opp om de mål, handlingsplaner og tiltak som barnevernstjenesten har for helse, miljø og sikkerhetsarbeidet. De ansatte må følge opp og rette seg etter de rutiner og instrukser som er fastsatt, samt være oppmerksom på og melde fra om forhold av betydning. Det innebærer bl.a. et medansvar for egen, kollegaers og klienters sikkerhet.

Trygghet i arbeidssituasjonen er en helt fundamental forutsetning for at barnevernstjenesten skal kunne yte en kvalitativt tilfredsstillende tjeneste til brukerne.

 

Forebygging

Det skal være klare grenser, for både ansatte og klienter, for hva barnevernstjenesten vil akseptere av trusler. Vold aksepteres absolutt ikke, ei heller trusler om vold.


Alvorlige trussel- og voldsepisoder skal alltid anmeldes til Politiet.

God forhåndsinformasjon i organisasjonen om klienter som erfaringsmessig opptrer truende eller voldelig, er et viktig forebyggende prinsipp.

Sikkerhetsrutinene gjennomgås jevnlig i alle avdelinger, minimum to ganger pr. år, hvorav den ene kan gjennomføres sammen med den årlige HMS runden. Vernerunde - prosedyre for gjennomføring

Aktuelle situasjoner drøftes i den enkelte avdeling.

Dersom ansatte som er i situasjonen vurderer at det er risiko for at det kan oppstå en situasjon med fare for vold eller trusler:

  • Steng inngangsdørene
  • Varsle alle ansatte om situasjonen og hvor lenge tiltakene skal gjelde

 

Forholdsregler på kontoret/ møterommet

  • Hold møterommet ryddig og fjern farlige gjenstander
  • Ved usikkerhet, vær alltid to på samtaler
  • Plasser deg nærmest døren i rommet
  • Avslutt samtalen umiddelbart ved vold eller trusler om vold
  • Ved akuttsituasjon: bruk ringeklokke og be om at noen er tilgjengelig/ obs før samtalen
  • Alle ansatte legger inn i kalender hvilket møterom de er på
  • Ved fare for risiko: varsle leder/kollega og resepsjon/ andre
  • Ved vold-trusler på venterom: be besøkende forlate venterommet og meld fra til nærmeste leder/ ev. direkte til politi
  • Sitt aldri alene med en klient om kvelden


Forholdsregler på møter ute og hjemmebesøk

  • Gå to sammen på hjemmebesøk dersom du føler deg utrygg, eller teamet vurderer at det ikke er tilrådelig å gå alene
  • Fortell hvor du går. Utarbeide meldesystem tilpasset lokasjon
  • Ta med telefonen, ha lyden på og nødnummer 112 på displayet
  • Få en kollega til å ringe opp til avtalt tid

 

Forberedelse i forkant hjemmebesøk

  • Gjennomgå saksdokumenter om du ikke kjenner saken nok
  • Hva kan skje? Vær forberedt på det uforutsette. Tenk verste fall av situasjonen
  • Vær bevisst tale og kroppsspråk som kommunikasjonsmetoder

 

Praktisk forberedelse

  • Bekledning i henhold til oppdragets art. Ikke ha på skjerf eller lignende
  • Ha mobiltelefon og nødnummer for hånden, samt adresse på stedet
  • Informer barnevernsvakten om oppdraget ved behov
  • Ved usikkerhet, drøft med politiet i forkant
  • Formøte. Avklar roller og teskel for tilbaketrekning
  • Beslutning om omsorgsovertakelse e.l. skal ikke formidles på hjemmebesøk

 

På stedet uten politibistand

  • Vær bevisst uanmeldt / anmeldt besøk
  • Observer bolig fra utsiden
  • Lytt ved døren til stemningen på innsiden før du ringer på
  • Parker bilen for rask retur, dvs. at den ikke må rygges ut
  • Vær tydelig. Vis med kroppsspråk, stemme og øyekontakt hvem som har regien
  • Dersom vedkommende avviser barnevernstjenesten, avsluttes oppdraget. Vurder politibistand umiddelbart
  • Observer dører og vinduer. Tenk plassering (retrettmulighet)
  • Observer og spør om antall personer til stede og hvor de oppholder seg

 

Transport

  • Ved transport av ungdom, plasser ungdommen på høyre side bak i bilen, la barnesikring stå på. Ansatt sitter på vestre side bak, ved siden av ungdom, med ulåst dør

 

Trusler/vold ved hjemmebesøk

  • Vær bevisst på hvilke tema som tas opp
  • Ta alltid trusler alvorlig
  • Unngå konfrontasjoner og la personen som truer forstå at du samarbeider

 

Trusler – vold

  • Trusler – vold mot personalet aksepteres ikke
  • Forlat situasjonen umiddelbart
  • Informer nærmeste overordnet
  • Leder tar stilling til videre oppfølging evt. politianmeldelse jf. vedlagte prosedyrer
  • Leder vurderer den ansattes sikkerhet på arbeid og hjemme
  • Debrifing hos leder/ psykolog

 

Varslingsliste ved kriser, alvorlige ulykker og dødsfall.

Kontakt:

  • Nærmeste leder som formidler tjenestevei
  • Det skal finnes en oppdatert varslingsliste ved den enkelte lokasjon

 

Krisehåndtering:
             

  • Kontakt politiet, som overtar ansvar når de har kommet til åstedet. Politiet bestemmer når åstedet er klarert. Når politiet har klarert åstedet overtar lederteamet styringen av skadestedet
  • Ledelsen gir ansatte informasjon om hva som har skjedd og hva som vil skje framover. Det er viktig at alle ansatte får denne informasjonen, også ansatte som ikke er på jobb
  • Når en medarbeider har vært utsatt for en vold/ trusselsituasjon, skal nærmeste leder, så snart som mulig og senest neste dag, ha en samtale med den ansatte og verneombud
  • Hendelsen registreres som et HMS-avvik i EQS etter gjeldende retningslinjer, og evt. skademelding fylles ut. Dersom forholdet anmeldes skal dette fremkomme i avviksmeldingen i EQS
  • Anmeldelse vurderes i hvert tilfelle. Anmeldelse gjøres i samarbeid med nærmeste leder. Leder har ansvar for oppfølging av anmeldelse og oppfølging av ansatt til saken er behandlet hos politiet
  • Det er kun barnevernsleder som skal uttale seg til media!

 

Vedlegg og referanser

Vold og trusler;  Vold og trusler - prosedyre for forebygging, håndtering og oppfølging

Traumatiske hendelser; Traumatiske hendelser- prosedyre for håndtering

Netthets; Håndtering av netthets mot ansatt - prosedyre