Varsling for ansatte og folkevalgte i Kristiansand kommune - reglement v. 1.5

Hensikt

Hensikten med reglementet og rutiner for varsling er å sikre at arbeidsgiver medvirker til en god ytringskultur der det er lav terskel for å si i fra om kritikkverdige forhold.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for folkevalgte og arbeidstakere i Kristiansand kommune, jf. definisjonen av arbeidstaker i arbeidsmiljøloven.

 

Vedtatt av

Reglement er vedtatt i Kristiansand bystyre 27/11-19, sak 71/19.

 

Beskrivelse

Hva er varsling?

Varsling er å melde fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, jf. arbeidsmiljølovens kapittel 2A.

 

Har jeg rett til å varsle?

Ja, som arbeidstaker har du rett til å varsle. Dette følger av arbeidsmiljøloven § 2A-1.

 

Hva menes med kritikkverdige forhold i denne sammenhengen?

Rettslig sett er kritikkverdige forhold definert i arbeidsmiljølovens §2A-1:

  1. Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet. Innleid arbeidstaker har også rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten til innleier.
  2. Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet, for eksempel forhold som kan innebære
    1. fare for liv og helse
    2. fare for klima og miljø
    3. korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet
    4. myndighetsmisbruk
    5. uforsvarlig arbeidsmiljø
    6. brudd på personopplysningssikkerheten
  3. Ytring om forhold som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold regnes ikke som varsling etter kapittel 2A, med mindre forholdet omfattes av andre ledd.

Konkrete eksempler på kritikkverdige forhold kan være mobbing, trakassering, diskriminering eller annen utilbørlig opptreden.

Kristiansand kommune ønsker å avdekke kritikkverdige forhold. Du som ansatt skal straks melde fra dersom du gjøres kjent med slike forhold. Det er imidlertid helt sentralt å skille mellom varsling, HMS-avvik og klage i denne sammenhengen, jf. beskrivelse under.

 

Hva er forskjellen mellom et varsel og en avviksmelding eller klage?

Avvik og klager skal meldes ved alle forhold eller hendelser som ikke skjer i tråd med lovverk, interne reglement, kvalitetsstandarder og kriterier. Det kan være skader, ulykker, nestenulykker, feil, nestenfeil, manglende utførelse og «tabber» som har eller kunne ha ført til fare eller skade eller andre typer hendelser. Avvikssaker med høy alvorlighetsgrad må uansett vies stor oppmerksomhet.

Eksempler på avviksmelding/klage kan være:

  • brukere/pasienters trakassering av ansatte

  • faglig uenighet

  • omdisponeringer og omorganiseringer i medhold av arbeidsgivers styringsrett

  • misnøye med kommersielle, faglige eller administrative beslutninger

               (med mindre de utgjør brudd på lov, retningslinjer osv.)

Se kommunens intranett og HMS-håndbokens rutiner for avviksrapportering.

Det presiseres at en avviksmelding eller klage kan ende opp som en varslingssak.

 

Hvem kan varsle?

Alle folkevalgte og ansatte i Kristiansand kommune kan varsle etter dette reglementet, jf. aml. § 1-6.

 

Hvordan skal jeg varsle?

Varsling via elektronisk skjema:

Kontakt varslingsgruppen ved å gå inn på varslingstjenesten på innafor. Fyll ut så mye informasjon som du kan.

Varsling via brev:

Du kan også varsle varslingsgruppen per brev til kommunens postadresse.
(merk konvolutten «varsel»)

Dersom du varsler anonymt via brev kan vi ikke gi deg tilbakemelding. Gjennom varslingstjenesten kan du komme i dialog med varslingsgruppen, uavhengig om du varsler med navn eller anonymt.

Varsling til andre myndigheter:

Du har alltid rett til å varsle til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter (eksempelvis Arbeidstilsynet, Økokrim, Skatteetaten, Konkurransetilsynet, Datatilsynet, Helsetilsynet og Miljødirektoratet).

Hvem er varslingsgruppen?

Gjeldende varslingsgruppe, Varslingsgruppa medlemmer.

 

Kan jeg varsle anonymt?

Ja, du kan velge å varsle anonymt. Du kan legge inn varsel via varslingskanalen eller sende brev uten opplysninger om hvem du er. Du kan også stå frem for varslingsgruppen og be om kildebeskyttelse der. Dersom en slik varslingssak går videre for behandling i rettsapparatet, kan varsler ikke påregne å opprettholde sin konfidensialitet.

Varslingen vil bli håndtert i samsvar med lover og regler for offentlig saksbehandling uansett om du oppgir navn eller varsler anonymt. Anonyme varslinger er imidlertid krevende å følge opp fordi informasjonsinnhenting og klarlegging av fakta kan bli vanskelig.Tar jeg noen risiko ved å varsle?

Det er forbudt å gjengjelde arbeidstakere som varsler, jf. arbeidsmiljøloven § 2A-4. Gjennom varslingskanalen vil du få mulighet til å kommunisere med varslingsgruppen gjennom hele prosessen, uavhengig om du er anonym eller har varslet med navn. Varslingsgruppen skal ivareta deg som varsler

 

Hva bør varselet inneholde?

Beskriv så konkret som mulig det kritikkverdige forholdet du ønsker varsle om. Det kan eksempelvis være:

  • tid og sted for handlingen(e)

  • konkret hva du har sett/hørt

 

Har verneombudet særlig varslingsplikt?

Ja, verneombudet har en særlig varslingsplikt etter arbeidsmiljøloven.

Verneombudet skal straks varsle arbeidstakerne på stedet dersom vedkommende blir kjent med forhold som kan medføre ulykkes- eller helsefare. Arbeidsgiver skal gjøres oppmerksom på forholdet dersom verneombudet selv ikke kan avverge faren.

Verneombudet skal underrette Arbeidstilsynet eller arbeidsmiljøutvalget dersom arbeidsgiver ikke har tatt hensyn til meldingen innen rimelig tid.

 

Hva må jeg huske på dersom jeg skal varsle?

Fremgangsmåten ved varsling skal være forsvarlig, jf. arbeidsmiljøloven § 2A-2.

I Kristiansand kommune skal det være lav terskel for å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Kritikk skal håndteres saklig og ryddig, både av avsender og mottaker. Det stilles ikke strenge krav til arbeidstakers vurdering med hensyn til valg av fremgangsmåte. Du kan gjerne søke råd hos tillitsvalgte eller Arbeidstilsynet før du varsler.

Ifølge arbeidsmiljøloven er det arbeidsgiver som har bevisbyrden ved påstand om at fremgangsmåten ved varsling har vært uforsvarlig.

Hvis du varsler i henhold til disse retningslinjene i Kristiansand kommune, vil fremgangsmåten alltid anses som forsvarlig.

 

Hvilke prinsipp må arbeidsgiver følge når det gjelder håndtering av varslingssaker?

  • Alle varsler skal tas alvorlig og tas raskt tak i
  • Varslingsgruppens habilitet vurderes i den enkelte sak, i tråd med bestemmelsene i forvaltningsloven
  • Anonymitet er mulig
  • All saksbehandling er konfidensiell
  • Valg av varslingsmåte eller varslingskanal skal ikke ha betydning for saksbehandlingen
  • Fakta må undersøkes
  • Alle sider av saken skal dokumenteres
  • Den varselet gjelder har rett til å uttale seg (kontradiksjonsprinsippet)
  • Berørte parter skal få informasjon
  • Berørte parter skal ivaretas
  • Gjengjeldelse overfor den som har varslet er ulovlig, jf. arbeidsmiljøloven § 2A-4

 

Hva skjer etter at jeg har varslet?

Varselet vil bli behandlet av varslingsgruppen som beslutter videre prosess. Oppfølgingen av varselet er avhengig av hvilke forhold varselet gjelder. Du vil få informasjon om hvilken oppfølging varselet vil få. Varslingsgruppen kan for eksempel beslutte at saken skal utredes eller at den skal følges opp i linjen.

Varslingsgruppen behandler alle saker i tråd med egen rutine som er godkjent av kommunedirektøren.

Saken skal arkiveres/journalføres i tråd med arkivloven, og behandles i tråd med gjeldende regelverk (inkl. GDPR).

Du vil også motta informasjon når saken er ferdig behandlet. Dersom det er gjort funn i saken vil du som hovedregel få en kort orientering om dette. Varslingsgruppens avgjørelse kan ikke påklages.

 

Den det varsles om

Den det blir varslet om skal gjøres kjent med varselet og opplysningene som kommer frem i varselet. På denne måten får vedkommende anledning til å uttale seg og svare på eventuelle anklager. Den det er varslet på skal straks ha beskjed når saken er ferdig behandlet, også dersom det konkluderes med at det ikke har forekommet noe kritikkverdig.

 

Kan jeg varsle til media? (offentlig varsling)

Arbeidstaker kan varsle eksternt til media dersom

a) arbeidstaker er i aktsom god tro om innholdet i varselet,

b) varselet gjelder kritikkverdige forhold som har allmenn interesse, og

c) arbeidstaker først har varslet internt, eller har grunn til å tro at intern varsling ikke vil være hensiktsmessig

Se for øvrig avsnittet «Hva må jeg huske på dersom jeg skal varsle?»

 

Er det noen begrensninger ved varsling?

Regler om taushetsplikt gjelder også ved varsling. Dette betyr at du ikke har rett til å bryte regler om blant annet taushetsplikt dersom du varsler. For eksempel skal du ikke nevne forretningshemmeligheter eller personopplysninger gjennom varslingen.

 

Innsyn i saken

Parter i saken har rett til innsyn i sakens dokumenter etter forvaltningslovens § 18 flg. For andre, f.eks. media er det offentleglovas regler som gjelder.

 

Varsling på kommunedirektør

Dersom det kommer varsling på kommunedirektøren, eller kommunedirektøren er inhabil i saken, skal ordfører beslutte videre håndtering av saken.

 

Hjemmel

Krav om reglement for varsling følger av arbeidsmiljøloven § 2A-6.
Saksnummer i P360

Dette reglementet er arkivert under sak 2019000123 i kommunens arkivsystem.


Vedlegg

Etikkpolicy (retningslinjer) for ansatte og folkevalgte i Kristiansand kommune

Prosedyre for saksbehandling i varslingssaker i Kristiansand kommune

Konflikthåndtering - forside

Håndtering av mulige straffbare forhold begått av ansatte - prosedyre

Arbeidsmiljøloven

Arbeidstilsynet - tema varsling

Varsling - Stortinget - lovvedtak 70

 KS Veileder: Ytringsfrihet og varsling