Viser hvordan man fatter tvangsvedtak i Profil - Bruker, for brukere uten samtykkekompetanse som motsetter seg somatisk helsehjelp etter Pasient- og brukerrettighetslov kap 4A, se Vedtak etter kapittel 4A i pasient- og brukerrettighetslovenVurdering av samtykkekompetanse
NB! Vedtak må fattes på nytt dersom det er andre som skal yte helsehjelpen til brukeren f.eks dersom bruker flytter til en annen helseinstitusjon.
Det skal sendes Samtykkekomptansevurdering i tilknytning til Tvangsvedtak kap 4A, seProfil - Oppskrift - Samtykkekompetansevurdering ved Kap 4A
Det skal sendes en evaluering til Statsforvalteren etter 3 måneder, se Profil - Oppskrift - Tvangsvedtak kap 4A - Evaluering 3 måneder
Nytt i versjon 2.0: Oppdatert oppskriften etter reviderte overordnede prosedyrer.
Nytt i versjon 2.1: Presisering av hvem som er mottaker og hvem som skal stå på kopi ved SvarUt.
Nytt i versjon 2.2: Beskrivelse av hvordan finne egne initialer. Endret nummer på Helhetsvurdering fra 11 til 10 i sjekklisten, samt ført på punkt om å huske å innrapportere til IPLOS.
Opprettelse av vedtaket - Gjøres av vedtaksansvarlig: | Fanen Postjournal |
Søk opp brukeren > marker brukeren > dobbeltklikk for å gå inn i brukerkortet Klikk på fanen Postjournal Klikk på Sett inn ny rad eller trykk Insert-tasten |
|
Fyll ut feltene: Saksbehandler (her skal initialene til den som skal signere/fatte vedtaket elektronisk stå, dine initialer i Profil finner du i blått under Hjelp > Om) Opprett sak: Hak av Sakstype: Velg Pasientrettighetsloven kap 4A Institusjon: Velges dersom aktuelt Type: Ut Emne: Kap 4A - Tvangsvedtak Profil - Liste for fritekst-felt i Postjournal og Saker
Klikk på Tekst-knappen
|
|
Klikk på Yes for å lagre (Feltet Journalnr/År fylles automatisk ut når man velger Yes for å lagre) | |
Velg mal (klikk på Type eller Beskrivelse for å sortere): Kap 4A Klikk OK
|
|
Fyll ut vedtaket (NB! se sjekkliste nedenfor før utsendelse av vedtaket) Kontroller at opplysinger som navn/fødselsdato/ref.nr (løpenummer) er riktig. Korriger ved feil.
|
|
Klikk på ikonet "Vis alt"/omvendt P for å få frem hjelpetekst, klikk på samme ikon for å fjerne hjelpetekst før vedtaket skal sendes ut.
Klikk på kryss oppe i høyre hjørne for å lukke dokumentet |
|
Klikk Ja for å lagre NB! E-post med id.nr/løpenummer sendes til enhetsleder, eller den enhetsleder har bemyndiget, som leser gjennom vedtaket og gir tilbakemelding til vedtaksansvarlig før utsendelse av vedtaket. |
Sjekkliste til Vedtak kap 4A som må gjennomgås før vedtaket sendes ut: | Ja/Nei- Kommentar |
Er beskrivelse av pasientens helsetilstand gjort?: a) bakgrunnen for behovet for helsehjelp b) antatt årsaker til manglende samtykkekompetanse c) hvordan pasienten viser motstand |
|
Er tillitsskapende tiltak prøvd ut og beskrevet enkeltvis i vedtaket? |
|
Er det gjort en samtykkekompetansevurdering opp mot den aktuelle helsehjelpen? Kort, konkret, tilstrekkelig vurdering ifh til planlagte tiltak nedtegnes i selve vedtaket. Samtykkekompensevurderingen jf Vurdering av samtykkekompetanse sendes via SvarUt i forbindelse med både vedtak og 3 måneders evaluering. |
|
Er det beskrevet hvilke tvangstiltak som skal benyttes for å gjennomføre helsehjelpen? |
|
Ved alvorlig inngrep/tiltak: Inneholder vedtaket en vurdering fra annet kvalifisert helsepersonell? |
|
Inneholder vedtaket beskrivende informasjon om vesentlig helseskade ved manglende nødvendig helsehjelp, og at tiltaket står i forhold til behovet for helsehjelp? |
|
Inneholder vedtaket beskrivelse av hva nærmeste pårørende ut fra tidligere kjennskap til bruker/pasient tror bruker/pasient selv hadde ønsket dersom vedkommende hadde vært samtykkekompetent? |
|
Inneholder vedtaket Helhetsvurdering i punkt 10 om forholdsvis fyldig resonnement rundt fordeler og ulemper ved tiltaket? |
|
Er full kontaktinformasjon til nærmeste pårørende nedtegnet i vedtaket? |
|
Vedtaket sendes til: Statsforvalteren (legges til som hovedmottaker) + Pasienten selv ( vurder om skal være kopimottaker) + Nærmeste pårørende/verge ( legges til som kopimottaker) |
|
Sjekke i vedtaket:
|
|
Vedlegg: Samtykkekompetansevurdering sendes via SvarUt. Andre aktuelle vedlegg ettersendes pr ordinær post, bruk forsidemalen. Kap4A+9 Vedlegg Statsforvalteren |
|
E-post med id.nr/løpenummer sendes til enhetsleder, eller den enhetsleder har bemyndiget, som leser gjennom vedtaket og gir tilbakemelding til vedtaksansvarlig. |
|
Vedtaksansvarlig sender vedtak ut via SvarUt i Profil til Statsforvalteren, pasient og pårørende (se forklaring nedenfor) |
|
Påminnelse om dato for Evaluering 3 måneder er skrevet inn i egen kalender/dagbok utenfor Profil? |
|
Innrapportering til IPLOS - gjøres av vedtaksansvarlig (se forklaring nedenfor) |
Utsendelse av vedtaket - Gjøres av vedtaksansvarlig: | Postjournal i Profil |
Sender/mottaker/kopi - sende via SvarUt/digitalt: Sendes til: Statsforvalteren i Agder, pasienten selv, nærmeste pårørende eller verge. NB! For nærmere forklaring om SvarUt Se pkt 7 i Profil - Oppskrift - Utsendelse av post (SvarUt) Mottaker: Går automatisk til bruker. Obs: om bruker selv skal være mottaker eller ikke. Klikk på Endre mottaker for å evt endre til pårørende eller verge. Ny kopi: Klikk på Ny kopi for å legge til Statsforvalter. Velg Foretak (bruk gjerne %-tegnet i søkefeltet), Statsforvalteren i Agder (Org.nr: 974762994 - Forb.nr: 46471) Klikk på Utfør søk velg riktig Statsforvalter og klikk på Lukk/hent. Velg Foretak for å finne profesjonell verge/advokat som har organisasjonsnummer (bruk gjerne %-tegnet i søkefeltet). Kopi til (til høyre i bildet): Klikk på navn under Kopi til for å legge til pårørende eller verge uten organisasjonsnummer (forutsetter at de er lagt inn som kontaktperson og haket av for Kopi av post). Profil - Oppskrift - Kontaktpersoner Høyreklikk for å evtentuelt fjerne kopimottakere (mottaker kan ikke fjernes, kun endres). Grønn "prikk" = kan sende via SvarUt (elektronisk). Har personen Digipost så mottas brevet kun digitalt, må åpnes der - blir altså ikke skrevet ut og sendt pr post. Dersom personen ikke har Digipost så sendes brevet til personens AltInn. Hvis personen ikke åpner det elektroniske brevet i AltInn løpet av 2 virkedager så skrives brevet automatisk ut og sendes som tradisjonell A-post. Rød "prikk" = viser at personen ikke kan sendes til digitalt, at det ligger inne noe feil eller ikke fullstending fødselsnummer. Endre til riktig fødselsnummer eller skriv ut brevet og send pr post.
Ferdigstillelse/Arkivstatus: Gjøres av vedtaksansvarlig Hak av på Ferdigstilt Sjekk at det står Er i arkivet med blått i feltet Arkivstatus. Ved feilmeldinger - ta kontakt på hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no Klikk på OK Vedtaket blir nå sendt elektronisk via SvarUt. NB! Husk å sende Samtykkekompetansevurdering via SvarUt til Statsforvalteren, seProfil - Oppskrift - Samtykkekompetansevurdering ved Kap 4A NB! Andre vedlegg ettersendes foreløpig pr post.
|
Ny kopi:
|
Gjøres av vedtaksansvarlig: |
|
NB! Husk å skrive påminnelse om å sende inn 3-måneders evaluering i dagbok, kalender eller liknende: Se Profil - Oppskrift - Tvangsvedtak kap 4A - Evaluering 3 måneder |
|
Innrapportering til IPLOS - Gjøres av vedtaksansvarlig | Fanen Saker: |
Innrapportering av tvangsvedtak til IPLOS-register: Gå inn i fanen Saker Marker riktig sak og dobbeltklikk |
|
Endre Status til: Innvilget Klikk på OK |
|
Klikk No på spørsmål om å lage vedtaksdokument
Klikk Yes på spørsmål om å registrere tvangsvedtak for innberetning til IPLOS |
|
Trykk på Insert eller Sett inn ny rad Fyll ut feltene: Tiltak: Planlagte tiltak Vedtak: Innvilget Dato vedtak/beslutning: Dato for kommunens vedtak Dato start tiltak: Dato vedtaket startet Dato slutt tiltak: Dato vedtaket slutter Merknad: Fylles ut ved behov, avdeling/ ansattes initialer i Profil/ årsak
Lagre
|
|
Når vedtaket er avsluttet/ferdig: Endre Status til Avsluttet/ferdig |
|