Eiendomsutvikling: Salg av tilleggsgrunn v. 1.2

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre en optimal rutine for salg av tilleggsgrunn.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i eiendomsutvikling. I tillegg er det eget samarbeid med ingeniørvesenet,  plan og bygg, eiendom og parkvesenet.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen er etablert og er kjent. De ansatte er ansvarlig for å følge den. 

 

Beskrivelse

1.Henvendelse fra publikum som vil kjøpe grunn

  • Publikum søker om kjøp via dette skjemaet skjema som publikum skal bruke for kjøp av tilleggsgrunn
  • Skjemaet lagres automatisk i Public og saksbehandler varsles om innkommen sak.
  • Noen henvendelser kan eiendomsutvikling sammen med parkvesen og vei behandle selv: 
    • Henvendelsen blir alltid avvist dersom reguleringsbestemmelser og plan for fremtidig utvikling hindrer salg (trenger ikke involver park og vei)
    • Dersom det ikke er tydelige hindringer, kan en vurdere salg og går da til neste trinn.

 

2. Vurderinger gjøres sammen med , (*) plan og bygg, vei i ingeniørvesenet og parkvesenet

  • Register for hvilke henvendelser som gruppa skal behandle, registreres i separat oversikt 
  • Plan og bygg skal innkalles dersom
    • Tilleggsarealer antas å utløse ny byggehjemmel og er i strid med formål
  • Ingeniørvesenet (vei) kalles inn dersom
    • Søknaden berører offentlig vei, parkering eller der det er vist VA anlegg i kartet. Ingeniørvesenet kontaktes med andre ord også dersom de ønsker å kjøpe eiendom inntil  eksisterende kommunal vei eller på areal som er regulert til vei.
  • Det er faste møtetidspunkt hver andre uke mellom representant fra plan- og bygg, parkvesenet, vei i ingeniørvesenet og rådgiver i eiendomsutvikling.
  • Saken er allerede sendt i mail på forhånd til møtedeltakerne.
  • Følgende forhold legges til grunn for å gi en fullmakt til søker om å søke om fradeling av areal. 
    • Dersom plan for fremtidig utvikling ikke hindrer salg
    • Dersom viktige grøntarealer ikke berøre
    • Dersom det ikke er spesiell ulempe for drift av vei eller VA- anlegg
    • Dersom andre grunneiere har en felles interesse (f.eks. om å kjøpe grunn), bør de også høres og få en mulighet til å kjøpe deler av arealet

 

3. Dersom noen søker om arealer (eid av kommunen) der man har bygd uten først å ha søkt

  • Dersom tiltaket i sin helhet ligger på kommunal grunn skal Eiendomsutvikling håndtere dette selv
  • Dersom tiltaket ligger delvis på privat og delvis på kommunal grunn, må man søke om tillatelse først
  • Dersom det er  bygging over på kommunal grunn i tillegg til bygg som egentlig er søknadspliktig, skal dette meldes tilsynsavdelingen. Da følges byggesaks rutine for ulovligheter Plan og bygg: Mottak og prioritering ved ulovligheter 
  • Dersom vedkommende ønsker å kjøpe, må en vurdere grad av ulovlighet. Dersom tillatelse mangler, må det først på plass.

 

4. Verdivurdering

  • Saksbehandler sørger for verdivurdering og følgende prinsipp gjelder:
    • Gule områdter - strøkspris (takst eller egenvurdering).
    • Grønt/veiarealer - faste satser (lenkes)
  • Egen mal for verdivurdering benyttes.

 

5. Beslutning tas og henvendelsen besvares

 

Definisjoner

  • Ingen

 

Vedlegg