Beredskapsplan Kultur og innbyggerdialog v. 1.9

 

 

 

Beredskapsplan

kultur og innbyggerdialog

 

 

Kristiansand kommune

 

 

 

HURTIGPROSEDYRE

Iverksett strakstiltak

Iverksett strakstiltak for å hindre eller begrense skade dersom en uønsket hendelse/krise truer eller har oppstått. Skaff hjelp

Brann 110
Politi 112
AMK 113
Legevakten 116117

Varsling

Varsle nærmest enhetsleder, kommunalsjef eller direktør

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/område
Camilla Jarlsby Direktør 91686631 Kultur og innbyggerdialog
Tor Egil Vaule Andersen Enhetsleder 95930237 Kulturskole
Christian Jørgensen Kommunalsjef 95083845 Idrett og fysisk aktivitet
Siri Madeleine Hennig-Olsen Enhetsleder 99384765 Fritid
Pål Magne Steinsland Enhetsleder 98211730 Kulturarena
Ingunn Kvivik Kommunalsjef 91387411 Kommunikasjon og innbyggerdialog
Helle Geheb Enhetsleder 90771756 Innbyggertorg
Anne Kristin Undlien Enhetsleder 90870683 Bibliotek
Anne Grete Widding Enhetsleder 99106262 Frivillighet og medvirkning
Sigurd Paulsen Beredskapssjef 97533927 Organisasjon
Camilla Dunsæd Kommunedirektør 97510864 Kristiansand kommune

Får du ikke tak i nærmeste leder eller direktør, ring beredskapssjef eller legevakten

Andre vakttelefoner

Barnevernsvakta 38075400
Byggservice vakttelefon 97761219
Parkeringsenhetens vakttelefon 90756380
Ingeniørvesenets vakttelefon 38029363

Mottak av melding

Dersom du mottar en melding om en uønsket hendelse/krise - skriv ned meldingen og spør:

Hvem er det som ringer? Hvem er på stedet?
Hvor har det skjedd? Når skjedde det? Hva er behovet for hjelp?
Hva har skjedd? Omfang og skader Hvem er ansvarlig på stedet, få navn og telefonnummeret

Huskeliste for krisehåndtering

  • Kartlegg situasjonen. Skaff deg oversikt og få nødvendig informasjon og fakta om hendelsen
  • Vurder situasjonen ut fra fakta
  • Varsle nærmeste enhetsleder eller direktør
  • Iverksett strakstiltak for å hindre eller redusere skader og konsekvenser
  • Opprett kontakt med helse, NAV, politi og andre relevante aktører etter behov
  • Vurder behovet for informasjonstiltak internt og eksternt. Informasjonsberedskap ivaretas normalt av berørt enhetsleder eller direktør
  • Loggfør inn- og utgående meldinger, iverksatte tiltak, statusrapporter mm 
 

 

Innhold

Hurtigprosedyre

Mål

Gjelder for

Ansvar for gjennomføring og plan

Organisering og planverk

Kommunikasjon

Plan for varsling

Varslingsliste for Kultur og innbyggerdialog

Tiltakskort

  1. KI-1 Tiltakskort Ekstremvær
  2. KI-2 Tiltakskort Utfall av kraft
  3. KI-3 Tiltakskort Utfall av elektronisk kommunikasjon
  4. KI-4 Tiltakskort Alvorlig ulykke
  5. KI-5 Tiltakskort Dødsfall
  6. KI-6 Tiltakskort Alvorlig tilsiktet hendelse
  7. KI-7 Tiltakskort Stille varsling
  8. KI-8 Tiltakskort Truende personer i publikumssone
  9. Tiltakskort K2 Mediehåndtering

Relevante dokumenter i Kultur og innbyggerdialog

Relevante dokumenter i Kristiansand kommune

 

 

Mål 

Målet med planen er å sikre at området kultur og innbyggerdialog kommer raskt i gang med samordning av ressurser og håndtering av en uønsket hendelse/krise for å unngå eller begrense skade.

En uønsket hendelse/krise skal håndteres etter de fire beredskapsprinsippene:

Ansvar Den som har det daglige ansvaret skal også ha ansvaret i en krise.
Likhet Organisering i en krise skal være mest mulig lik den daglige organiseringen.
Nærhet En krise skal håndteres på lavest mulig nivå.
Samvirke Kommunalområdet skal sikre best mulig samvirke med relevante enheter og ressurser, og ved behov med andre kommunalområder.

Til toppen

 

Gjelder for

Beredskapsplanen gjelder for alle ledere i området kultur og innbyggerdialog. Det er en fordel at alle ansatte er kjent med planen.

Til toppen

 

Ansvar for gjennomføring og plan

Gjennomføring

Direktøren, eller dens stedfortreder, har ansvaret for å koordinere innsatsen i området kultur og innbyggerdialog, og sørge for at alle ledere kjenner godt til planen. Direktøren har ansvaret for å heve beredskapen fra gul til oransje. Dersom det krever økonomiske ressurser utover det område tillater skal direktøren orientere kommunedirektøren. Kommunedirektøren er gitt økonomiske fullmakter av bystyret for å kunne håndtere kriser raskt og effektivt.

Kommunalsjefene har myndighet til å tre inn for direktøren eller enhets- og avdelingsledere etter behov. De skal også fungere som en støttefunksjon til direktøren og berørt enhetsleder etter behov.

Enhetsledere/kommunalsjefer har myndighet til å iverksette nødvendige strakstiltak for å hindre eller begrense skade.

Direktør, kommunalsjefer og enhetsledere kan beordre ansatte innenfor sitt ansvarsområde på jobb etter behov.

De fire beredskapsnivåene: 

Grønt

Område

Gult

Område

Oransje

Overordnet

Rødt

Overordnet

Normal håndtering med kommunens vaktordninger Kommunen blir varslet om en mulighendelse, og vurderer situasjonen Kommunen blir varslet om en mulig krise eller oppstått hendelse, og setter nødvendig organisasjon i beredskap Krisen har inntruffet og kommunen setter full kriseorganisasjon

Plan

Direktøren kultur og innbyggerdialog har overordnet ansvar for at beredskapsplaner i området er på plass og til enhver tid er oppdatert. Alle beredskapsplaner skal være i tråd med kommunens Plan for overordnet kriseberedskap (Ikke tilgjengelig). Beredskapsplanen for området kultur og innbyggerdialog skal som et minimum revideres årlig og etter behov.

Til toppen

 

 

Organisering og planverk

I Kristiansand kommune er det to nivåer for krisehåndtering:

  • Håndtering på områdenivå
    • Det vil si når det er tilstrekkelig å håndtere en uønsket hendelse/krise innad i eget område. Denne planen er for håndtering av uønskede hendelser/kriser på områdenivå. Dette gjelder grønn og gul beredskap, ref. beredskapsnivåene.
  • Håndtering på overordnet nivå
    • Når en uønsket hendelse/krise krever koordinering og innsats fra flere områder skal håndteringen løftes opp til overordnet nivå. Her er det arbeidsutvalget for krisehåndteringen som koordinerer kommunens innsats på vegne av kriseledelsen. Les mer i Plan for overordnet kriseberedskap (Ikke tilgjengelig). Dette gjelder oransje og rød beredskap, ref. beredskapsnivåene.

Kultur oginnbyggerdialogKultur og fritidKulturskoleIdrett og fysiskaktivitetKommunikasjon oginnbyggerdialogFrivillighet ogmedvirkningFritidKulturarenaKommunikasjonInnbyggertorgBibliotekKriseledelsemed arbeidsutvalget forkrisehåndteringPlan for overordnetkrisehåndteringBeredskapsplan for Kultur oginnbyggerdialogBeredskapsplan på enhets-og avdelingsnivåOrganisasjonPlanverk

Beredskapssjef i Kristiansand kommune er organisert i staben til organisasjonsdirektøren og har det overordnede ansvaret for beredskap i kommunen.

Til toppen

 

Kommunikasjon

Når en uønsket hendelser/krise truer eller har oppstått, kan det være behov for å informere/håndtere media og innbyggere. Alle ansatte kan i utgangspunktet være talsperson utad. Dette avgjøres av direktøren og i samarbeid med kommunikasjonsenheten.

  • Glem motargumentene
  • Vær åpen, fleksibel og vis vilje til å akseptere ansvar
  • Fortell alltid sannheten

Se følgende dokumenter i Plan for overordnet kriseberedskap ved en mediehåndtering:

Les mer om krisekommunikasjon (Ikke tilgjengelig) i Plan for overordnet kriseberedskap.

Til toppen

 

Plan for varsling

Den som blir varslet skal fungere som leder inntil enhetsleder/kommunalsjef eller direktøren har overtatt. Vedkommende har ansvaret for å iverksette strakstiltak, varsle nødetater og nærmeste leder.

  1. Enhetsleder/kommunalsjef
  2. Direktør
  3. Beredskapssjef
  4. Kommunedirektør

Kommunalsjefene skal alltid orienteres om hva som har skjedd og siste status. Kommunalsjefene kan støtte avdelings- og enhetsledere og direktøren etter behov, og har ansvaret for å ivareta sine ansatte. 

Til toppen

 

 

Varslingsliste kultur og Innbyggerdialog

Den som varsles om en uønsket hendelse/krise, skal varsle nærmeste avdelingsleder, enhetsleder/kommunalsjef eller direktør.

Direktør

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/område
Camilla Jarlsby Direktør 91686631 Kultur og innbyggerdialog

Kulturskole

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/avdeling
Tor Egil Vaule Andersen Enhetsleder 95930237 Kulturskole
Helga Karoline Finnøy Avdelingsleder 41209267 Kulturskole kunst
Åse Norevik Avdelingsleder 90651460 Kulturskole musikk
Helene Tønnessen Avdelingsleder 92834356 Kulturskole produksjon

Idrett og fysisk aktivitet

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/avdeling
Christian Jørgensen Kommunalsjef 95083845 Idrett og fysisk aktivitet
Are Skahjem Avdelingsleder 90642034 Idrettsanlegg
Vakttelefon idrettshaller og baner Vakttelefon 24/7 38075411 Idda arena + vakt
Byggservice vakttelefon Vakttelefon 97761219 Eiendom

Fritid

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/avdeling
Siri Madeleine Hennig-Olsen Enhetsleder 99384765 Fritid
Simen Høgdal Pedersen Avdelingsleder 90661534 Fritidsklubber
Hilde Lilja Avdelingsleder 92455546 Fritidsgrupper

Kulturarena

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/avdeling
Pål Magne Steinsland Enhetsleder 98211730 Kulturarena
Terje Madsen Avdelingsleder 90536169 Samsen kulturhus
Pål Magne Steinsland Enhets-/avdelingsleder 98211730 Vågsbygd kultursenter
Marit Gjertsen Avdelingsleder 90567079 Søgne gamle prestegård

Kommunikasjon

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/avdeling
Ingunn Kvivik Kommunalsjef 91387411 Kommunikasjon og innbyggerdialog

Innbyggertorg

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/avdeling
Helle Geheb Enhetsleder 90771756 Innbyggertorg
       

Bibliotek

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/avdeling
Anne Kristin Undlien Enhetsleder 90870683 Bibliotek
Åse Katalin Macsali Avdelingsleder 90918658 Biblioteksfilialer

Frivillighet og medvirkning

Navn Stilling/funksjon Telefon Enhet/avdeling
Anne Grete Widding Enhetsleder 99106262 Frivillighet og medvirkning

 

Andre relevante vakttelefoner og personer i Kristiansand kommune

Navn Stilling/funksjon Telefon Område/enhet
Barnevernsvakta Vakttelefon 38075400 Oppvekst
Byggservice Vakttelefon 97761219 Eiendom
Ingeniørvesenet Vakttelefon 38029363 Ingeniørvesenet
Parkering Vakttelefon 90756380 Parkering
Camilla Dunsæd Kommunedirektør 97510864 Kristiansand kommune
Sigurd Paulsen Beredskapssjef 97533927 Organisasjon
Stein Tore Sorthe Kommunalsjef 41508561 Kultur og fritid
Ingunn Kvivik Kommunalsjef 91362042 Kommunikasjon og innbyggerdialog

Til toppen

 

Tiltakskort 

  1. KI-1 Tiltakskort Ekstremvær
  2. KI-2 Tiltakskort Utfall av kraft
  3. KI-3 Tiltakskort Utfall av elektronisk kommunikasjon
  4. KI-4 Tiltakskort Alvorlig ulykke
  5. KI-5 Tiltakskort Dødsfall
  6. KI-6 Tiltakskort Alvorlig tilsiktet hendelse
  7. KI-7 Tiltakskort Stille varsling
  8. KI-8 Tiltakskort Truende personer i publikumssoner
  9. Tiltakskort K2 Mediehåndtering
 

 

KI-1 Tiltakskort ekstremvær

Mål

Målet med tiltakskortet er å sikre liv og helse, hindre og begrense skade og opprettholdelse av tjenester og aktiviteter når et ekstremvær er varslet eller plutselig inntreffer.

Ansvar

Avdelingsleder har ansvaret for å vurdere og iverksette nødvendige tiltak for å hindre og redusere skader. Varsle enhetsleder/kommunalsjef.

Enhetsleder/kommunalsjef har ansvaret for sikre at det nok ressurser tilgjengelig for å håndtere hendelsen, hindre og redusere skader og opprettholde tjenester og aktiviteter.

Direktøren har ansvaret for å koordinere innsatsen på tvers av området. Direktøren skal etter behov varsle kommunedirektøren.

Hvordan

Med ekstremvær menes det kraftig nedbør, snøfall, vind og flom. Det kan også være skredfare som en konsekvens av kraftig nedbør og snøfall.

  • Når et ekstremvær blir varslet, skal enhetsledere/kommunalsjef sørge for at enheten iverksetter nødvendige forebyggende tiltak for å hindre og redusere skader. Samhandling med Eiendom etter avtale. Eiendom drifter de fleste idrettshaller.
  • Inntreffer det et akutt og uforutsett ekstremvær, skaff oversikt over hvem og hva som er berørt, enten det er bygg, arrangementer, aktiviteter, tjenester mm
    • Idrett har ansvar for Sørlandshallen, Idda arena og baner
    • Eiendom har ansvaret for alle andre idrettshaller
    • Ved kraftig vind og skredfare (konsekvens av kraftig nedbør): vurder alle utsatte baner, Idda og Sørlandshallen, og rydde, fjerne eller sikre løse gjenstander. Koordiner ansvar og innsats med Eiendom og Ingeniørvesenet  
    • Ved kraftig snøfall: Måles det 50 cm eller mer på taket av Gimlehallen, skal all aktivitet i hallen stenges. Eiendom og idrett må koordinere ansvar og innsats
    • Ved kraftig snøfall: Måles det 1 meter (100 cm) eller mer skal all aktivitet i alle andre idrettshaller stenges umiddelbart. Eiendom og idrett må koordinere ansvar og innsats. 
  • Varsle enhetsleder/kommunalsjef eller direktør etter behov
  • Iverksett nødvendige tiltak for å redusere skader og sikre at tjenester og aktiviteter kan opprettholdes hvis ikke annet er gitt beskjed om
  • Følgekonsekvenser av ekstremvær kan være utfall av kraft og elektronisk kommunikasjon. Vurder tiltak hvis dette inntreffer, se egne tiltakskort. Er det andre konsekvenser, vurder tiltak fortløpende.
  • Enhetsleder/kommunalsjef må vurdere om det er behov for bistand utover egen enhet
  • Enhetsledere/kommunalsjef sammen med direktør vurderer behovet for bistand utover områdets kapasitet og kompetanse. Direktøren tar eventuelt kontakt med kommunedirektøren eller beredskapssjef hvis behovet er der
  • Loggfør alle hendelser, iverksatte tiltak og rapporter mm
  • Vurder behovet for informasjon internt og eksternt

Kommunalsjefene har myndighet til å tre inn for direktøren eller enhetsledere/kommunalsjef/avdelingsleder etter behov. De skal også fungere som en støttefunksjon til direktøren og berørt enhetsleder/kommunalsjef etter behov.

Er det behov for bistand utover området, er det arbeidsutvalget for krisehåndtering med beredskapssjef som da vil lede arbeidet i tett dialog med direktøren.

Oversikt tiltakskort

 

 

 

KI-2 Tiltakskort utfall av kraft

Mål

Målet med tiltakskortet er sikre liv og helse, hindre og begrense skader og opprettholdelse av tjenester og aktiviteter ved utfall av kraft.

Ansvar

Avdelingsleder har ansvaret for å vurdere og iverksette nødvendige tiltak for å hindre og begrense skader og opprettholde tjenester og aktiviteter. Varsle enhetsleder/kommunalsjef ved behov.

Enhetsleder/kommunalsjef har ansvar for å sikre at det er nok ressurser tilgjengelig for å håndtere hendelsen, hindre og redusere skader og opprettholdelse av tjenestene og aktiviteter.

Direktøren har ansvaret for å koordinere innsatsen på tvers av området, enten det er på områdenivå eller fra overordnet nivå. Direktøren skal etter behov varsle kommunedirektøren.

Hvordan

Ved utfall av kraft kan en rekke aktiviteter, tjenester og arenaer bli påvirket.

  • Få en oversikt over hva og hvordan utfall av kraft påvirker avdelingen, enheten, tjenester og aktiviteter. Er det andre følgekonsekvenser?
    • Ved utfall av kraft kan sprinkelanlegget falle ut. Avgjør hvordan brannberedskapen skal ivaretas
    • Ved lengre utfall, er særlig Finsland i fare for å miste vannforsyning. Kan alternative kilder benyttes? Er det aktiviteter som må avlyses eller avbrytes? Se intern rutine
  • Er det behov for aggregat? Vurder behovet og meld inn behovet til AU (arbeidsutvalget for krisehåndtering)
  • Iverksett nødvendige tiltak som sikrer at aktiviteter og tjenester kan opprettholdes hvis ikke annet er gitt beskjed om. Skal aktiviteter avlyses eller avbrytes, se intern rutine
  • Loggfør hendelsene, iverksatte tiltak og rapporter
  • Vurder behovet for informasjon internt og eksternt

Kommunalsjefene har myndighet til å tre inn for direktøren eller enhetsledere etter behov. De skal også fungere som en støttefunksjon til direktøren og berørt enhetsleder/avdelingsleder etter behov.

Er det behov for å bistand utover området skal direktøren varsle kommunedirektøren eller beredskapssjef. Arbeidsutvalget for krisehåndtering med beredskapsleder vil lede arbeidet i tett dialog med direktøren.

Oversikt tiltakskort

 

 

 

KI-3 Tiltakskort utfall av elektronisk kommunikasjon

Mål

Målet med tiltakskortet er sikre liv og helse, hindre og begrense skader og opprettholdelse av tjenester og aktiviteter ved utfall av elektronisk kommunikasjon.

Ansvar

Avdelingsleder har ansvaret for å vurdere og iverksette nødvendige tiltak for å hindre og begrense skader og opprettholde tjenestene og aktivitetene. Varsle enhetsleder/kommunalsjef ved behov.

Enhetsleder/kommunalsjef har ansvar for å sikre at det er nok ressurser tilgjengelig for å håndtere hendelsen, hindre og redusere skader og opprettholdelse av tjenestene og aktiviteter.

Direktøren har ansvaret for å koordinere innsatsen på tvers av området, enten det er på områdenivå eller fra overordnet nivå. Direktøren skal etter behov varsle kommunedirektøren.

Hvordan

Utfall av elektronisk kommunikasjon kan både være mobilnett og/eller internett.

  • Få en oversikt over hva, hvem og hvordan utfall av kommunikasjon påvirker avdelingen, enheten, tjenester og aktiviteter
  • Vurder om det er behov for alternativ kommunikasjon
  • Iverksett nødvendige tiltak som sikrer liv og helse og at aktiviteter og tjenester kan opprettholdes hvis ikke annet er gitt beskjed om
  • Loggfør hendelsen, meldinger, iverksatte tiltak og rapporter
  • Vurder behovet for informasjon internt og eksternt

Kommunalsjefene har myndighet til å tre inn for direktøren eller enhetsledere etter behov. De skal også fungere som en støttefunksjon til direktøren og berørt enhetsleder/avdelingsleder etter behov.

Er det behov for å bistand utover området skal direktøren varsle kommunedirektøren eller beredskapssjef. Arbeidsutvalget for krisehåndtering med beredskapsleder vil da lede arbeidet.

Oversikt tiltakskort

 

 

 

KI-4 Tiltakskort alvorlig ulykke

Mål

Målet med tiltakskortet er sikre liv og helse, hindre og begrense skader, og opprettholde tjenester og aktiviteter så langt det lar seg gjøre.

Ansvar

Avdelingsleder har ansvaret for å vurdere og iverksette nødvendige tiltak for å hindre og begrense skader. Varsle enhetsleder/kommunalsjef ved behov.

Enhetsleder/kommunalsjef har ansvar for å sikre at det er nok ressurser tilgjengelig for å håndtere hendelsen, hindre og redusere skader og opprettholdelse av tjenestene og aktiviteter.

Direktøren har ansvaret for å koordinere innsatsen på tvers av området, enten det er på områdenivå eller fra overordnet nivå. Direktøren skal etter behov varsle kommunedirektøren.

Hvordan

Alvorlig ulykke kan være en ulykke med flere personer involvert og/eller hvor skadene er alvorlige. 

  • Viktig å sikre liv og helse, ring AMK
  • Få en oversikt over hva som har skjedd, hvor har det skjedd, konsekvenser mm
  • Iverksett nødvendige tiltak for å sikre liv og helse, bevare ro, og begrense skader
  • Varsle nærmeste leder eller direktør
  • Andre personer på stedet; hva trenger de av oppfølging? Politiet vurderer behovet for EPS (evakuert- og pårørendesenter). Direktøren sammen med berørt enhetsleder, eller beredskapssjef kan eventuelt vurdere eget behov for EPS eller tilsvarende for å ivareta andre personer på stedet.
  • Avdelingen/enheten bistår og samarbeidet tett med politiet
  • Personer som trenger videre oppfølging etter hendelse, følges opp av det ordinære tjenesteapparatet
  • Loggfør hendelsene, iverksatte tiltak og rapporter
  • Vurder behovet for informasjon internt og eksternt
  • Vurder behovet for en debrief med involverte ansatte og aktører

Kommunalsjefene har myndighet til å tre inn for direktøren eller enhetsledere etter behov. De skal også fungere som en støttefunksjon til direktøren og berørt enhetsleder/avdelingsleder etter behov.

Er det behov for å bistand utover området skal direktøren varsle kommunedirektøren eller beredskapssjef. Arbeidsutvalget for krisehåndtering med beredskapssjefen vil da lede arbeidet i tett dialog med direktøren.

Oversikt tiltakskort

 

 

 

KI-5 Tiltakskort dødsfall

Mål

Målet med tiltakskortet er sikre at dødsfall håndteres for å begrense traumer og riktig varsling av pårørende og berørte, og at rett personell involveres.

Ansvar

Den ansatte som opplever et dødsfall har ansvaret for å varsle AMK og nærmeste leder.

Avdelingsleder har ansvaret for å vurdere og iverksette nødvendige tiltak for å hindre og begrense traumer og skader. Varsle enhetsleder/kommunalsjef.

Enhetsleder/kommunalsjef har ansvar for å sikre at det er nok ressurser tilgjengelig for å håndtere hendelsen, hindre og redusere skader og opprettholdelse av tjenestene og aktiviteter. Direktør og kommunalsjef orienteres.

Hvordan

  • Avklar med nærmeste pårørende om det er ønskelig med en minnestund
  • Avklar åpningstider og aktiviteter de påfølgende dagene
  • Vurder om det er behov for informasjon til andre brukere/deltakere. Ta kontakt med kommunikasjon.
  • Planlegg hvem som skal delta i begravelsen
  • Vurder sammen med nærmeste pårørende om det skal arrangeres en samling før eller etter begravelsen.
  • Personer som trenger videre oppfølging, blir fulgt opp av det ordinære tjenesteapparatet
  • Vurder om det er behov for oppfølging av berørte ansatte
  • Vurder om det er behov for informasjons internt og eksternt. Ta eventuelt kontakt med kommunikasjon
  • Vurder om det er behov for debrief av involverte ansatte og aktører

Kommunalsjefene har myndighet til å tre inn for direktøren eller enhetsledere etter behov. De skal også fungere som en støttefunksjon til direktøren og berørt enhetsleder etter behov.

Er det behov for å bistand utover området skal direktøren varsle kommunedirektøren eller beredskapssjef. Arbeidsutvalget for krisehåndtering med beredskapssjefen vil da lede arbeidet i tett dialog med direktøren.

Oversikt tiltakskort

 

 

 

KI-6 Tiltakskort alvorlig tilsiktet hendelse

Mål

Målet med tiltakskortet er sikre liv og helse, hindre og begrense skader og opprettholdelse av tjenester og aktiviteter ved en alvorlig tilsiktet hendelse.

Ansvar

Avdelingsleder har ansvaret for å vurdere og iverksette nødvendige tiltak for å hindre og begrense skader. Varsle enhetsleder/kommunalsjef.

Enhetsleder/kommunalsjef har ansvar for å sikre at det er nok ressurser tilgjengelig for å håndtere hendelsen, hindre og redusere skader og opprettholdelse av tjenestene og aktiviteter. Varsle direktør.

Direktøren har ansvaret for å koordinere innsatsen på tvers av området, enten det er på områdenivå eller fra overordnet nivå.  Direktøren skal varsle kommunedirektøren eller beredskapssjef.

Hvordan

Uønsket tilsiktet hendelse er en hendelse der en eller flere personer bevisst utøver handlinger som er ment for å skade og skape frykt.

  • Viktig å sikre liv og helse, ring politi og AMK
  • Iverksett nødvendige tiltak for å sikre liv og helse, bevare ro, og begrense skader
  • Få en oversikt over hva som har skjedd, hvor har det skjedd, konsekvenser mm
  • Varsle nærmeste leder og beredskapsleder
  • Andre personer på stedet skal ivaretas. Politiet vurderer behovet for EPS.
  • Samarbeid tett med politiet, helse eller andre relevante aktører
  • Personer som trenger videre oppfølging etter hendelse, blir fulgt opp av det ordinære tjenesteapparatet
  • Loggfør hendelsene, iverksatte tiltak og rapporter
  • Vurder behovet for informasjon internt og eksternt
  • Vurder behovet for en debrief med involverte ansatte og aktører

Kommunalsjefene har myndighet til å tre inn for direktøren eller enhetsledere etter behov. De skal også fungere som en støttefunksjon til direktøren og berørt enhetsleder etter behov.

Er det behov for å bistand utover området skal direktøren varsle kommunedirektøren eller beredskapssjef. Arbeidsutvalget for krisehåndtering med beredskapssjefen vil da lede arbeidet i tett dialog med direktøren.

Oversikt tiltakskort

 

 

 

KI-7 Stille varsling

Mål

Målet med tiltakskortet er sikre at alle ansatte ved et eller flere av kommunens innbyggertorg blir varslet om en alvorlig hendelse.

Stille varsling betyr at det varsles via elektronisk kommunikasjon, primært epost. Det kan feks være situasjoner som

  • Bombetrussel
  • Trusler med våpen
  • Terror
  • Gisseltaking

Ansvar

Den som mottar trusselen, enten det er i lokalene eller per telefon, skal varsle enhetsleder. De blir enige om hvem som skal sende ut et stille varsel.

Enhetsleder Innbyggertorg har ansvaret for å varsle politi og beredskapssjefen.

Hvordan

Hvis det trues om eller oppstår en alvorlig hendelse som krever at alle ansatte i et kommunalt bygg skal varsles, skal følgende gjøres:

  1. Send epost til fellesgrupper for de enheter som befinner seg i bygget
  2. Hent frem signaturen i eposten som heter Beredskap. Signaturen skal inneholde følgende:

Til alle ansatte i bygg X (fyll inn ditt bygg)

Uønsket hendelse har funnet sted. Si ifra til de rundt deg, kollegaer, renholdere og andre gjester.

Forhold deg rolig, bli innenfor låste dører og ikke gå ut av bygget før nærmere beskjed er gitt.

Hold dere borte fra vinduer.

Dersom du blir truet, forsøk å flykte. Dersom det ikke er mulig, ta affære. 

Beredskapssjefen/politi/Securitas er varslet.

  1. Den som mottar en slik epost skal varsle alle rundt seg, også
    • Renholdere
    • De som sitter i møterom i nærheten av deg og oppholder seg i fellesarealer
    • Innbyggertorget Rådhuskvartalet har ansvaret for å varsle kantina og møterom i kjelleretasjen

Oversikt tiltakskort

 

 

 

KI-8 Tiltakskort truende personer i publikumssoner

Mål

Målet med tiltakskortet er å sikre rask håndtering av truende personer i åpen publikumssoner for å ivareta sikkerheten til ansatte og andre tilstedeværende.

Ansvar

Den eller de ansatte som varsles eller selv oppdager truende personer i sin åpne publikumssone har ansvaret for å håndterere situasjonen.

Avdelingsleder har ansvaret for å bistå de ansatte ved behov, og orientere enhetsleder.

Hvordan

Personer som oppfører seg truende kan komme fra alle samfunnsgrupper. Det kan være rusavhengighet, psykiske lidelser, familiære utfordringer eller frustrasjon og uenighet over vedtak og behandling. Trusler kan både være fysiske og verbale. Når en person har truende adferd:

  • Opptre rolig
  • Vær saklig
  • Henvis personen ut av bygget
  • Varsle Securitas ved behov
  • Ring politiet ved behov

For det enkelte bygg vil det foreligge interne rutiner for varsling (feks alarmknapper, telefonnumre mm).

Oversikt tiltakskort

 

 

 

Tiltakskort K2 mediehåndtering

Se K-2 Mediehåndtering i Plan for overordnet kriseberedskap.

Oversikt tiltakskort

Til toppen

 

Relevante dokumenter i kultur og innbyggerdialog

 

Relevante dokumenter i Kristiansand kommune

  • Plan for overordnet kriseberedskap (Ikke tilgjengelig)
  • HMS-håndboken

Til toppen