Hovedinntak - Prosessbeskrivelse v. 1.6

Skole-innskrivings-prosessenValg avannen skole ihovedinntaks-prosessen(skolebytte)Skole i nærmiljøet1. trinnSkole i nærmiljøet8. trinnSkoleplasseringHovedinntakLeNLeder -NærskoleRådRådgiver -stabSkoleplassHoved-inntakSaksbehandlingForvaltningslovens§§ 11-29Fordeling nårelever ikke fårplass på skolen inærmiljøetBehandling avklagerRetten til å gåpå en skole inærmiljøetVurdereskolenskapasitetLeNRåd

 

Inngangsfaktor

Før dette prosessteget må følgende dette være gjort / være på plass:

  • Vite at prosessen, slik den er skissert i kartet over, ser ut til å være en kronologisk hendelse. Det er den ikke. Mye av det som skjer under pilene i hovedprosessen skjer samtidig. Logikken i oppbyggingen er at oppgavene i skoleinnskrivingen går fra det generelle til det spesielle.

 

Beskrivelse

Hovedinntak er ved 1. og 8. trinn. Denne underprosessen er generell og gjelder hovedinntak på begge trinn. Hver skole har, i samarbeid med Oppvekst stab, ansvar for å påse at alle elever i sitt inntaksområde blir sikret rett- og pliktmessig opplæring. 

 

Kapsitetsvurdering

Før hvert hovedinntak til 1. og 8.- trinn skal skolen vurdere hvor mange elever skolen har plass til, det vil si skolens kapasitet. Disse vurderingene er i stor grad skjønnsmessige, men skal ta utgangspunkt i opplæringsloven §§ 12-312-7 og 14-2, Statens Helsetilsyns Veileder til Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v. og Forskrift om brannforebygging § 11 og Helsedirektoratets veileder Helse og miljø i barnehager, skoler og skolfritidsordninger.

 

Veiledende kapasitetsoversikt: 

Kristiansand kommune har utarbeidet  Kapasitetsvurdering - skoler - rapport. Det er naturlig å ta utgangspunkt i denne oversikten og vurderingene som er gjort når det skal vurderes kapasitet i forbindelse med skoleopptak.

 

Resultat

Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:

  • Kapasitet på hvor mange elever som kan vurderes i inntaket til 1. trinn eller 8. trinn kan fremstilles som et tall 
  • Resultatet vil brukes i saksbehandlingen der nærskolen ikke har nok kapasitet

Vedlegg

 

Skoleinntak grunnskolen - prosedyre