Hovedinntak - Nærskole v. 1.1

Hoved-inntakLeNLeder -NærskoleSkoleplassSaksbehandlingForvaltningslovens§§ 11-29Fordeling nårelever ikke fårplass på skoleni nærmiljøetBehandling avklagerLedLeder -Ønsket/annen skoleRetten til å gåpå en skole inærmiljøetVurdereskolenskapasitetStaStaboppvekst -leder/rådgiverLeNLedStaSkole i nærmiljøet1. trinnSkole i nærmiljøet8. trinnSkole-innskrivings-prosessenValg avannen skole ihovedinntaks-prosessen(skolebytte)SkoleplasseringHovedinntak

 

Inngangsfaktor

Før man begynner på dette prosessteget må følgende dette være gjort / være på plass:

  • Vurdering av skolens kapasitet

 

Beskrivelse

Prinsippet om å gå på en skole i nærmiljøet

Hva som skal regnes som skolen i nærmiljøet avgjøres av en rekke forhold omtalt i opplæringslovens forarbeider, jf. NOU:18 1995 og Ot.prp. nr. 46 (1997-1998). Det skal tas utgangspunkt i geografi, men også andre objektive forhold som topografi og farlig skolevei er relevante hensyn. I tillegg kan det legges vekt på subjektive forhold som at eleven har søsken på skolen.

Inntaksområde

Kristiansand kommune har definert veiledende inntaksområder som angir hvilken skole eleven tilhører ut ifra bostedsadresse. Disse er laget med utgangspunkt i prinsippet om en skole i nærmiljøet. På grunn av kapasitetsutfordringer på enkelte skoler, er det enkelte elever som ut ifra bostedadresse som vil tilhøre et annet inntaksområde enn skolen i nærmiljøet til eleven. 

Oppvekst, i samarbeid med skolene, foretar årlig en vurdering av inntaksområdene og reviderer ved behov.

 

Resultat

Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:

  • Det er klart for leder hvilke kriterier som i hovedsak ligger til grunn for elevenes rett til å gå på skolen.
  • Inntaksområde er definert for kommende hovedinntak
  • Kriteriene og oversikt over inntaksområde er nedfelt og arkivert.

Vedlegg

Skoleinntak grunnskolen - prosedyre

NOU:18 1995 20.4.4.2 Retten til å gå på den nærmeste skolen

Ot.prp. nr. 46 (1997-1998)