Planen gjelder tjenester i Helse og mestring i Kristiansand kommunes organisasjon. Planen er styrende for alle tjenester. Planen dekker direktørområdets krav til beredskapsplanlegging i tråd med lov om helsemessig og sosial beredskap.
Alle aktuelle lover og forskrifter finnes på www.lovdata.no. Relevante dokumenter:
For oppdaterte beredskapsplaner og tiltakskort, se Beredskapsplanverk . Plan for overordnet krisehåndtering er styrende for Beredskapsplan for Helse og mestring. Tiltakskort som er utarbeidet i plan for overordnet krisehåndtering gjelder også for beredskap som omtales i denne planen. Planen skal revideres årlig.
Kommunen utarbeider og oppdaterer risikovurdering og sårbarhetsanalyser for større hendelser. Dette er beskrevet i kommunens helhetlige ROS-analyse. Utvikling og oppdatering av ROS-analyser er en kontinuerlig prosess, som foregår på ulike nivåer i organisasjonen. ROS-analysene beskriver sannsynlighet for at uønskede hendelser inntreffer, og hvilke konsekvenser det kan gi dersom det skjer. De danner også grunnlaget for utarbeidelse av tiltakskort, og for å iverksette forebyggende og skadebegrensende tiltak.
ROS-analyser på overordnet nivå for Helse og mestring, anses ivaretatt gjennom kommunens helhetlige og overordnede ROS-analyse.
Kommunalsjefer i Helse- og mestring skal gjennom risiko- og sårbarhetsanalyser skaffe oversikt over hendelser som kan føre til ekstraordinære belastninger for egne tjenester, i tråd med
§ 3 i Forskrift om krav til beredskapsplanlegging mv. etter lov om helsemessig og sosial beredskap.
Oppdatering av ROS-analyser bør som hovedregel vurderes årlig og eller når det er relevant. Risikostyring følger av kommunens rutiner for dette: Risikostyringspolicy
Tiltak skal være forberedt og planlagt for å kunne yte nødvendige helse- og sosialtjenester ved kriser og i ekstraordinære situasjoner, når normalressurser ikke er tilstrekkelig.
Helse- og mestring skal ha beredskapsplaner som sikrer at tiltak iverksettes raskt nok til at ulykker og uønskede hendelser kan hindres. Dersom det likevel oppstår en situasjonen som fører til en krise, iverksettes nødvendige tiltak effektivt slik at konsekvensene blir så små som mulig.
Beredskapsforberedelser er aktuelt for situasjoner der en må:
Alle tjenester skal ha gjort nødvendige beredskapsforberedelser.
Direktør for Helse og mestring
Beredskapskoordinator HM
HM Beredskapsgruppe
Kommuneoverlegen
Kommunalsjefer
Beredskapsplaner
Kommunalsjefene skal sørge for at det finnes oppdaterte beredskapsplaner for relevante hendelser som kan skje i egne tjenester (for eksempel brann og ulykker). Beredskapsplanene skal være kjent for berørt personell. Beredskapsplaner skal lagres i EQS.
Tjenester der det bør vurderes behov for beredskapsplaner/rutiner:
Tjenestene følger denne beredskapsplanen, tiltakskort og lokale beredskapsplaner.
Ansatte i Helse- og mestring har myndighet til å iverksette alle nødvendige strakstiltak for å hindre skade på liv/helse. Nærmeste leder skal om mulig godkjenne ressursbruken. Om ikke dette er mulig, skal enhetsleder eller kommunalsjef underrettes snarest om ressursbruken.
Dersom krisehåndteringen viser seg å kunne bli mer ressurskrevende enn hva tjenestenes økonomi tillater, gir direktør for Helse og mestring orientering til kommunedirektøren. Kommunedirektøren er gitt økonomiske fullmakter av bystyret for å kunne håndtere kriser raskt og effektivt.
Ved krisesituasjoner har vanligvis kommunalsjef eller direktør for Helse og mestring ansvaret for informasjon internt og eksternt. Dersom flere direktørområder er berørt, vil kommunens overordnede kriseledelse ivareta informasjonsansvaret.
Kontakt kommunikasjonsrådgiver for bistand.
Direktør for Helse og mestring har sammen med kommunalsjefene ansvar for at kommunen har kompetanse på krisehåndtering innenfor helse- og sosialtjenester. Dette omfatter blant annet kompetanse om psykososial støttetjeneste til berørte og rammede, oppfølging av personell, akuttmedisinsk opplæring med mer.
Øvelser skal gjennomføres jevnlig. Direktør for Helse og mestring vurderer årlig om det er tjenester som skal øves. Beredskapskoordinatoren bistår i dette arbeidet.
I tillegg deltar tjenestene i øvelser som er felles for hele kommunen.
I alle krisesituasjoner varsles følgende:
Varslingslister skal lagres i EQS, og oppdateres jevnlig.
Planen kan iverksettes:
Alle andre tjenester som har aktuelt personell, utstyr, eiendom eller kompetanse skal stille seg til disposisjon for å håndtere krisesituasjoner som oppstår. Nærmere beskrivelse kan gis i tiltakskort. Direktør for Helse og mestring bistår med å beordre personer med helse- og sosialfaglig kompetanse i større krise- og katastrofesituasjoner.
Tiltakskort for tjenestene er å anse som vedlegg til denne planen. De vedlikeholdes separat, og oppdateres uavhengig av hovedrevisjoner av planen.
ID | Tittel | Revisjon | Gyldig fra | Revisjonsfrist | Dokumentadministrator | Status |
---|---|---|---|---|---|---|
9734 | HM01 - Håndtering av kriser i tjenestene - Helse og Mestring | 1.0 | 19.08.2021 | 18.08.2024 | Øyvind Haarr | Gyldig, passert revisjonsfrist |
9735 | HM02 - Evakuering av helseinstitusjon - Helse og Mestring | 1.0 | 19.08.2021 | 18.08.2024 | Øyvind Haarr | Gyldig, passert revisjonsfrist |
9736 | HM03 - Evakuerte- og pårørendesenter - Helse og mestring | 1.1 | 08.01.2024 | 07.01.2027 | Øyvind Haarr | Gyldig |
9737 | HM04 - Psykososialt kriseteam - Helse og Mestring | 1.0 | 19.08.2021 | 18.08.2024 | Øyvind Haarr | Gyldig, passert revisjonsfrist |
9738 | HM05 - Flytting av Legevakt | 1.1 | 18.10.2023 | 17.10.2026 | Øyvind Haarr | Gyldig |
9739 | HM06 - Debriefing - Helse og Mestring | 1.0 | 19.08.2021 | 18.08.2024 | Øyvind Haarr | Gyldig, passert revisjonsfrist |