Inntak til kompetanseavdelinger - Målgruppe v. 1.1

Særskilttilretteleggings-behovVurderingsprosessInntaksprosessSøknadsprosessOppstartInformasjonMålgruppeKompetansemål

Målgruppe

 

  • Alle elever har rett til å gå på sin nærskole. Nærskolen er pliktig til å ivareta elevens rett til et likeverdig og forsvarlig opplæringstilbud. For noen elever vil det selv med omfattende og kvalitativ god spesialpedagogisk tilrettelegging være vanskelig å gi eleven et tilfredsstillende læringsutbytte faglig og sosialt. Elevene vil da ha behov utover det de kan få gjennom det universelle opplæringstilbudet i klassen, mindre gruppe eller individuelt på nærskolen. Det vil da være aktuelt å vurdere om eleven får et bedre utbytte ved å få sitt opplæringstilbud ved en av kommunens kompetanseavdelinger.
  • Dette gjelder elever med større og sammensatte funksjonsnedsettelser som psykisk utviklingshemning, store generelle lærevansker, multifunksjonshemming, autismespekterforstyrrelser eller tilsvarende.
  • Det generelle kravet er at den sakkyndige vurderingen anbefaler et helhetlig spesialpedagogisk tilbud i alle fag og alle timer.
  • Elevene må være utredet i spesialisthelsetjenesten eller Stat.ped.
  • Den sakkyndige vurderingen fra PP-tjenesten i Kristiansand må omtale muligheten for at opplæringen legges til en kompetanseavdeling.