Målgruppen er innbyggere i Kristiansand.
I tillegg har flere enheter i ulike kommunalområder egne sider som henvender seg til mer avgrensende målgrupper i lokalbefolkningen.
Ambisjonen vår er å nå ut med informativt informasjon til innbyggerne og supplere med gladnyheter, bildekaruseller og vise hva byen vår har å by på i form av ulike sjangre. Vi skal publisere innlegg med godt innhold og leken tekst som treffer målgruppen bedre og invitere til dialog i kommentarfeltet.
Ambisjonen fremover er å øke antall følgere. Kristiansand kommune har 23 000 følgere (30.05.24).
Redaktører på sosiale medier i kommunikasjonsenheten har ansvaret for planlegging og publisering av poster på kommunens offisielle hovedkanal.
Vi har gjort en ros-analyse og besluttet at vi ikke benytter messanger-funksjonen.
Vi poster innlegg og besvarer henvendelser og kommentarer i arbeidstiden. Unntaket er i en krisesituasjon.
Kristiansand kommune har en offisiell hovedkanal.
Per i dag eksisterer det mange ulike kommunale Facebook-sider som er opprettet til ulike formål og som henvender seg til ulike målgrupper. Eksempler er Miljø og klima som har flere temasider under samme område.
Nyhetssaker kan lenkes fra kommunens nettside, men Facebook-siden skal ikke være en direkte kopi av nettsiden. Redaktører bør tenke strategisk når det gjelder valg av innhold. Bilde(r), video og grafikk er gode virkemidler for å skape engasjement.
Skriv enkelt, kortfattet, uformelt og presist. Jobb bevisst med å publisere innhold med klart språk.
Det er lov å ha det gøy på Facebook – bruk gjerne humor! Riktig bruk av humor kan være nøkkelen til viral spredning av et budskap, og kan gjøre selv det mest trivielle budskap mer interessant. Men vær varsom så humoren ikke krenker eller støter noen.
Vi tagger kun offisielle Facebook-sider. Ikke ansattes eller eksterne folk sine private profiler. Når du skal tagge en side lager du @ (Alt Gr+2) og skriver sidens navn. For at tagg skal bli aktiv må du ha mellomrom i teksten.
Eksempel: Bli med på @miljøuka.
Ikke gjør dette: bli med på@miljøuka eller @miljøukaiKristiansand
Husk å sjekke at du tagger rett side!
Vårt prinsipp er at vi publiserer og deler innhold som er i regi av kommunen. Dette er viktig for at vi skal være en tydelig avsender og ikke risikere å falle i fellen av å bli en “reklamevegg” for eksterne aktører.
Vi markedsfører som hovedregel kun kommunens egne arrangementer/prosjekter og arrangementer vi er samarbeidspartner på.
Alle saker skal publiseres med bilde(r) eller video. Når du bruker video, last den opp direkte i Facebook. Det gir mer spredning kontra å dele fra YouTube. Videoer kan gjendeles for å få mer oppmerksomhet, f.eks. biblioteksfilmen.
Enten du skal laste opp bilde eller video er det viktig at du husker å få samtykke fra alle som kan identifiseres. Er det til journalistisk formål trenger du ikke skriftlig samtykke.
Skal du ta bilder/lage video med barn under 15 år trenger du foreldrenes samtykke. Samtykkeskjema finner du på denne siden.
Bilder som ikke krever samtykke, er offentlige markeringer med større folkemengder som konsert eller et arrangement eller hendelser som har allmenn interesse.
Ved bruk av betalt annonsering kan innlegg få større rekkevidde enn ved å kun ha organisk (ubetalt) rekkevidde. Betalte annonser opprettes i annonseadministrasjonen (Ad Manger) på kommunens Facebook-side.
Får du en henvendelse om å opprette en betalt annonse må du be bestiller sende deg følgende informasjon:
Kommunikasjonsenheten betaler og faktura ettersendes til økonomi og til ansvarsområdet som er bestiller. Kommunikasjon må derfor ha ansvarsnummer før fakturaen kan ettersendes.
Betalt annonsering bruker vi til å promotere:
Hvis du har to Facebook-sider for den samme tingen, kan du kanskje slå dem sammen, hvis
Før du ber om sammenslåing av sider bør du kontrollere at ingen kampanjer du kjører ikke leder til siden som blir slettet.
Slik slår du sammen sider:
Hvis du ikke kan slå sammen sidene, betyr det at sidene dine ikke er kvalifisert til å slås sammen. Hvis du ser alternativet for å be om å slå sammen sidene dine, vil forespørselen bli vurdert av Facebook.
Hvis sidene kan slås sammen, blir eventuelle innsjekkinger og personene som liker sidene dine, slått sammen, men innlegg, bilder, anmeldelser, vurderinger og brukernavnet blir slettet permanent fra siden du slår sammen med en annen.
Siden du vil beholde, forblir uendret, bortsett fra at den får lagt til personene som liker siden, og innsjekkingene som ble slått sammen fra den andre siden. Siden du ikke vil beholde, blir fjernet fra Facebook, og du vil ikke kunne angre denne handlingen.