Arbeidsverktøy for sosiale medier - facebook v. 1.1

FORSIDEfacebookYouTubeInstagramLinkedIn

 

Facebook

Målgruppe

Målgruppen er innbyggere i Kristiansand.

I tillegg har flere enheter i ulike kommunalområder egne sider som henvender seg til mer avgrensende målgrupper i lokalbefolkningen.

fb.JPG

 

Mål

  • invitere til og ha dialog med innbyggere (skjer det i forbindelse med saksbehandling er innspillene arkivverdig)
  • oppfordre innbyggere til innspill og skape positivt engasjement
  • skape et positivt omdømme for kommunen
  • spre informasjon om kommunale tjenester og prosjekter
  • være et supplement til kommunens nettportal
  • rekruttere medarbeidere og bygge stolthet om kommunen
  • være oppdatert på hva innbyggere er opptatt av og deres synspunkter om kommunen

Ambisjon

Ambisjonen vår er å nå ut med informativt informasjon til innbyggerne og supplere med gladnyheter, bildekaruseller og vise hva byen vår har å by på i form av ulike sjangre. Vi skal publisere innlegg med godt innhold og leken tekst som treffer målgruppen bedre og invitere til dialog i kommentarfeltet.

Ambisjonen fremover er å øke antall følgere. Kristiansand kommune har 23 000 følgere (30.05.24). 

 

Ansvar

Redaktører på sosiale medier i kommunikasjonsenheten har ansvaret for planlegging og publisering av poster på kommunens offisielle hovedkanal.

Vi har gjort en ros-analyse og besluttet at vi ikke benytter messanger-funksjonen.

 

Tidspunkt for når vi poster innlegg

Vi poster innlegg og besvarer henvendelser og kommentarer i arbeidstiden. Unntaket er i en krisesituasjon.

 

Kanaler

Kristiansand kommune har en offisiell hovedkanal.

Per i dag eksisterer det mange ulike kommunale Facebook-sider som er opprettet til ulike formål og som henvender seg til ulike målgrupper. Eksempler er Miljø og klima som har flere temasider under samme område.

 

Innhold

Nyhetssaker kan lenkes fra kommunens nettside, men Facebook-siden skal ikke være en direkte kopi av nettsiden. Redaktører bør tenke strategisk når det gjelder valg av innhold. Bilde(r), video og grafikk er gode virkemidler for å skape engasjement.

Skriv enkelt, kortfattet, uformelt og presist. Jobb bevisst med å publisere innhold med klart språk.

Det er lov å ha det gøy på Facebook – bruk gjerne humor! Riktig bruk av humor kan være nøkkelen til viral spredning av et budskap, og kan gjøre selv det mest trivielle budskap mer interessant. Men vær varsom så humoren ikke krenker eller støter noen.

 

Tagging

Vi tagger kun offisielle Facebook-sider. Ikke ansattes eller eksterne folk sine private profiler. Når du skal tagge en side lager du @ (Alt Gr+2) og skriver sidens navn. For at tagg skal bli aktiv må du ha mellomrom i teksten.

Eksempel: Bli med på @miljøuka.
Ikke gjør dette: bli med på@miljøuka eller @miljøukaiKristiansand
Husk å sjekke at du tagger rett side!

 

Deling av innhold

Vårt prinsipp er at vi publiserer og deler innhold som er i regi av kommunen. Dette er viktig for at vi skal være en tydelig avsender og ikke risikere å falle i fellen av å bli en “reklamevegg” for eksterne aktører.

 

Publisering av arrangement

Vi markedsfører som hovedregel kun kommunens egne arrangementer/prosjekter og arrangementer vi er samarbeidspartner på.

 

Bilder og video

Alle saker skal publiseres med bilde(r) eller video. Når du bruker video, last den opp direkte i Facebook. Det gir mer spredning kontra å dele fra YouTube. Videoer kan gjendeles for å få mer oppmerksomhet, f.eks. biblioteksfilmen.

Enten du skal laste opp bilde eller video er det viktig at du husker å få samtykke fra alle som kan identifiseres. Er det til journalistisk formål trenger du ikke skriftlig samtykke.

Skal du ta bilder/lage video med barn under 15 år trenger du foreldrenes samtykke. Samtykkeskjema finner du på denne siden.

Bilder som ikke krever samtykke, er offentlige markeringer med større folkemengder som konsert eller et arrangement eller hendelser som har allmenn interesse.

 

Annonsering

Ved bruk av betalt annonsering kan innlegg få større rekkevidde enn ved å kun ha organisk (ubetalt) rekkevidde. Betalte annonser opprettes i annonseadministrasjonen (Ad Manger) på kommunens Facebook-side. 


Får du en henvendelse om å opprette en betalt annonse må du be bestiller sende deg følgende informasjon:

  • Kort og forklarende tekst (dette er teksten som blir synlig for alle)
  • Varighet for annonse – dato og tidspunkt
  • Annonsebeløp 
  • Målgruppe - hvem skal annonsen vises for? Dette gjelder kjønn, alder og interesser.
  • Område - gjeldet det kun Kristiansand, flere kommuner, hele Agder eller andre byer?
  • Passende bilde til annonsen
  • Lenke til nettsted
  • Ansvarsnummer til den som bestiller

Kommunikasjonsenheten betaler og faktura ettersendes til økonomi og til ansvarsområdet som er bestiller. Kommunikasjon må derfor ha ansvarsnummer før fakturaen kan ettersendes.

 

Når skal vi bruke betalt annonsering?

Betalt annonsering bruker vi til å promotere:

  • Visse ledige stillinger, enten nyopprettede stillinger, lederstillinger eller stillinger det er stort behov for, f.eks. fastleger.
  • I krisesammenheng - når vi trenger å nå alle innbyggere
  • Ved større arrangementer
  • Kampanjer

 

Slå sammen to Facebook-sider

Hvis du har to Facebook-sider for den samme tingen, kan du kanskje slå dem sammen, hvis

  • du er administrator for begge sidene
  • sidene dine har lignende navn og representerer den samme tingen
  • sidene dine har samme adresse, hvis de har fysiske plasseringer

Før du ber om sammenslåing av sider bør du kontrollere at ingen kampanjer du kjører ikke leder til siden som blir slettet.

Slik slår du sammen sider:

  • Gå til facebook.com/pages/merge.
  • Velg to sider du vil slå sammen, og klikk på Fortsett.
  • Klikk på Be om sammenslåing.

Hvis du ikke kan slå sammen sidene, betyr det at sidene dine ikke er kvalifisert til å slås sammen. Hvis du ser alternativet for å be om å slå sammen sidene dine, vil forespørselen bli vurdert av Facebook.

Hvis sidene kan slås sammen, blir eventuelle innsjekkinger og personene som liker sidene dine, slått sammen, men innlegg, bilder, anmeldelser, vurderinger og brukernavnet blir slettet permanent fra siden du slår sammen med en annen.

Siden du vil beholde, forblir uendret, bortsett fra at den får lagt til personene som liker siden, og innsjekkingene som ble slått sammen fra den andre siden. Siden du ikke vil beholde, blir fjernet fra Facebook, og du vil ikke kunne angre denne handlingen.