Arbeidsverktøy for sosiale medier - Instagram v. 1.2

FORSIDEfacebookYouTubeInstagramLinkedIn

 

Instagram

Målgruppe

Innbyggere i Kristiansand, med hovedvekt på yngre.

Generelt sett er de mest aktive på Instagram personer mellom 13-30 år. Personer mellom 30-50 år er noe aktiv og personer som er 50+ varierer mellom litt bruk og ingen bruk. 

insta.JPG

Mål

Lage innhold som er interessant, informativt og som har god underholdningsverdi for flere målgrupper

  • invitere til og ha dialog med innbyggere
  • skape et positivt omdømme for kommunen
  • spre informasjon om kommunale tjenester og prosjekter

 

Ambisjon

Publisering: minimum tre innlegg i uken. Viktigere med kvalitet enn kvantitet

Ambisjonen fremover er å øke antall følgere. Kristiansand kommune har 5471 følgere (30.05.2024). Mål for utgang av året er 6000 følgere.

 Fokuserer på videoer av høyere underholdningskvalitet i reels-videoer.

 

Ansvar

Redaktører på sosiale medier i kommunikasjonsenheten har ansvaret for planlegging og publisering av poster på kommunens Instagram. Enheter kan sende materialet til oss i ettertid, eller ta oss med som samarbeidspartner.

Tidspunkt for når vi poster innlegg

Vi poster innlegg og besvarer kommentarer i arbeidstiden. Vi sjekker også kontoen sporadisk på kveld og helg for å kunne reposte fine stories og innlegg vi blir tagget i. Spesielt når vi vet det er større arrangement, som byfest eller åpning av et bygg. Unntaket er i en krisesituasjon.

Det er flere mennesker på telefonen og surfer sen ettermiddag og kveld enn det er på morgenen og formiddagen. Det er også mindre engasjement på fredager enn alle andre dager i uka. Søndag er en gulldag, da kan man legge ut bilde når som helst.

For at flest mulig mennesker skal få opp bildet vårt i feeden (nyhetsstrømmen) sin er det viktig å være aktiv på Instagram slik at Instagram ser at man er en aktiv profil som lager innhold til følgerne sine. Dette kan man gjøre ved å legge ut daglige stories, like andre sine bilder og svare på kommentarer.

 

Kanaler

Kristiansand kommune har en offisiell hovedkanal. I tillegg har flere enheter egne kontoer som henvender seg til mer avgrensede målgrupper. Eksempel er Samsen, kulturskolen og fritidsenheten. 

 

Innhold

Innholdet består av bilder og video som presenterer det som skjer her og nå. Dette gjelder både nyheter, arrangementer, innblikk i kommunen og presentasjon av ansatte i arbeid.

Innhold vi poster skal være for alle, men vi kan tilpasse innholdet slik at det når ulike aldergrupper basert på tema. F.eks. ungdomsarrangement, veterandagen.

For å planlegge innhold i forkant kan vi bruke årshjulet bevisst.

 

Ønsker enheten din en Instagram konto?


Vi ønsker at enheter som vil ha egne kontoer i sosiale medier tar kontakt med kommunikasjonsenheten (https://krikom.sharepoint.com/sites/omr-kulinn/SitePages/Dette-er-kommunikasjonsenheten.aspx). Dette fordi vi ønsker å tilby kurs og veiledning i forkant av opprettelsen av kontoen og se på en felles innholdsstrategi.

Vi ønsker å opptre profesjonelt utad og bygge godt omdømme for organisasjonen vår. Derfor er det viktig at vi ikke lager kontoer som faller fra, ikke blir fulgt opp eller har noen strategi.

Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang og sammen lage en strategi som kan løfte deres tjeneste på Instagram.

 

Bio

Tekst i bio skal være kort og lett forståelig. Informerer vi om noe spesielt f.eks. koronanettsiden kan vi ha link til kommunens koronaside i nederst i bio teksten.

 

Skap interessant innhold

Hvordan fungerer algoritmen på Instagram? Og hva må man tenke på for å nå ut til flest mulig mennesker slik at de ser innholdet man publiserer?

Algoritme på Instagram vil si at de innleggene Instagram mener er mest relevante for deg kommer på toppen av feeden når du scroller. De blir basert på interesser, relasjoner, forrige besøk, frekvens, følgere, brukeren.

Derfor må innholdet man skaper på Instagram være såpass interessant for de som følger en at det havner på toppen av deres feed og ikke forsvinner i mengden, men det baserer seg også på de punktene nevnt over.

 

Stories

Flere og flere personer ser stories (historier) nå enn det publiserte bildet i feed. Derfor er stories en like viktig informasjonskanal. Stories forsvinner fra profilen, oppdateringen og privat-innboksen etter 24 timer med mindre du legger dem til på profilen din som highlight (høydepunkter) som forklares i neste avsnitt.

For å minne folk på at man har publisert et innlegg i feed kan man dele det etter noen timer i stories, slik at mulig flere får det med seg da ikke alle får det opp på grunn av algoritmer.

Man har mange muligheter på stories. Man kan for eksempel stille spørsmål, ha meningsmålinger, quiz etc. Dette gjør at man kan få en oversikt over hvor mange som er enig eller uenig i en ting eller har fått med seg det man har publisert.

Et eksempel på en poll kan være et spørsmål om man holder 1 meters regelen hvor følgerne kan trykke «ja» eller «nei», hvor man ut ifra denne informasjonen ser hvor mange man har nådd ut til og hvor man får en uformell statistikk på hvem som holder 1 meterregelen av de som følger kontoen.

 

Highlights

Highlights (høydepunkter) er egentlig Instagram-historiene du velger å ha på profilen din permanent. Hvis du legger til en historie i highlight, vil den være synlig selv etter 24 timer. Dette er fin måte å la folk få se tilbake på viktige stories man har publisert.

Highlights kan gjerne ha et tema slik at det har en sammenheng. For eksempel: takeover av kontoen eller en knapp om f.eks. «korona tips».

 

Caption

Instagram captions er teksten du legger ut sammen med et nytt bilde på Instagram. Før du publiserer, tenkt gjennom hva du vil skrive. Teksten må ha sammenheng med bildet og ikke være for lang. Sjekk at det ikke er noe skrivefeil.

 

Bilder

Bildene man legger ut må ha disse kriteriene:

  • God kvalitet
  • God eksponering og kontrast (dette kan endres på inni appen)
  • Ikke være for gult/varmt, men heller ikke for blått. Finne en mellomting
  • Ikke bruk filter, det kan fort se rotete og uprofesjonelt ut
  • Må fange interessen til følgeren
  • Enten du skal laste opp bilde eller video er det viktig at du husker å få samtykke fra alle som kan identifiseres. Unntak er offentlige markeringer med større folkemengder som 17. mai.

 

Kurs

Ønsker enheten din konto på Instagram, må dere ta kontakt med kommunikasjonsenheten først for en kartlegging og enkelt kurs i innholdsproduksjon og strategi. Dette fordi vi ønsker kontoer av god kvalitet og at vi vet de kan opprettholdes over tid og ikke falle fra. Vi ønsker ikke haugevis av kontoer i kommunens regi hvor det ikke er noen aktivitet. Informasjon til kommunikasjonsenheten sine tjenester finner man må forsiden av innafor.