Arbeidsverktøy for sosiale medier - LinkedIn v. 1.3

FORSIDEfacebookYouTubeInstagramLinkedIn

 

LinkedIn

Målgruppe

Profesjonelle aktører, jobbsøkere, ledere og ansatte.

LinkedIn har ikke publikumsinnsikt og det er derfor ikke mulig å se hvilke aldersgrupper som følger oss.

Det vi kan se er hvilke stillingsfunksjoner og bransjer som besøker vår profil. Dette kan gi oss en pekepinn på hva folk leter etter.

linkedin.JPG

Mål

  • skape et positivt omdømme for kommunen
  • spre informasjon om kommunale tjenester og prosjekter
  • være et supplement til kommunens nettportal
  • rekruttere medarbeidere og bygge stolthet om kommunen
  • synliggjøre kommunen som en attraktiv arbeidsplass og profesjonell aktør
  • bidra til nettverksbygging

 

Ambisjon

Publisering: minimum ett innlegg i uka.  Vi jobber strategisk med å vise ansatte frem i kommunen, fortelle de gode historiene og være mer menneskelige. Vi ser at det har god effekt med vellarbeidede innlegg som appellerer til følelser.

Kristiansand kommune har 7201 følgere (29.05.2024). Mål for utgangen av året er 8000 følgere.

 

Ansvarlig

Personalenheten i samarbeid med kommunikasjonsenheten.

 

Tidspunkt for når vi poster innlegg

Vi poster innlegg og besvarer henvendelser og kommentarer i arbeidstiden.

 

Kanaler

Kristiansand kommune har en offisiell hovedkanal på LinkedIn.

 

Innhold

Innholdet vi poster på LinkedIn har en mer profesjonell tone og uttrykk enn på Facebook.  Vår ambisjon er å være mer menneskelige og transparente med å vise mer på innsiden av kommunen og menneskemøter.

  • På LinkedIn kan vi dele nyhetssaker fra kommunens nettside for å vise faglige prestasjoner og for å informere om våre tjenester. LinkedIn skal ikke være en direkte kopi av nettsiden
  • Vi kan bruke LinkedIn til å informere om prosjekter som vi bidrar til både internt og i samarbeid med andre aktører
  • Vi utlyser ledige stillinger
  • Vi kan også dele andre aktører sine poster dersom innholdet er relevant
  • Vi har egen spalte med fokus på å fremme ansatte 

Redaktører bør tenke strategisk når det gjelder valg av innhold. Bilde(r), video og grafikk er gode virkemidler for å skape engasjement.

Skriv enkelt, kortfattet, uformelt og presist. Jobb bevisst med å publisere innhold med klart språk.

 

Bilder

Alle innlegg skal publiseres med bilde(r). Det anbefales å laste opp et bilde av høy kvalitet, med begrenset tekst, for å sikre at det vises optimalt på alle enheter og skjermstørrelser. LinkedIn godtar bildeformatene PNG og JPEG for opplasting.

Bilder av mennesker og/eller arbeidsplass gir mer blikkfang enn kun bruk av illustrasjoner.

 

Video

Du oppnår mer spredning når du laster opp videofilen direkte i LinkedIn. Har du ikke den originale videofilen kan du dele linken fra kommunens YouTube eller reposte video.

 

Arrangementer

Vi markedsfører som hovedregel kun kommunens egne arrangementer/prosjekter og arrangementer vi er samarbeidspartner på.