Dokumentere henvendelse fra/ til utbygger ved å opprette sak i P360. Henvendelsene kan komme både som brev, telefon, mail o.l.
Navn i P360: "PLANID utbyggingsavtale PLANNAVN". Eks: 1313 utbyggingsavtale Tretteby. For info kan det være flere utbyggingsavtaler per reguleringsplan.
Alt. A: Henvendelse fra kommunen til utbygger: Send et brev, se mal i P360 «Teknisk/ Teknisk direktør stab/ Innlede utbyggingsavtale – parallell prosess». Alt. B: Henvendelse fra utbygger til kommunen: Lag et notat i Public basert på henvendelsen. I praksis kan det bety email lagres, brev lagres, telefonsamtale lagres som notat.
Vurdere om området skal prioriteres?
For allerede vedtatte reguleringsplaner: Vurder om området skal prioriteres, jmf. «Vilkår for prioritering i Utbyggingsprogrammet» og «Arealstrategien».
Om ja: Vurdere sammen med fagenhetene om man skal tilby kommunale bidrag.
Sjekk forhold til gjeldende handlingsprogram og budsjett (det kan ligge budsjett allerede eller formannskapet kan bevilge). Om ikke, må det vurderes om det på sikt skal innarbeides i budsjett (ansvar saksbehandler utbygging).
Møte mellom utbygger og kommunen
Gjennomgå kommunens utbyggingspolitikk «Plan til virkelighet» inkl. krav om bankgaranti
Opplyse til utbygger at kommunen ikke er bundet til avtalen før den er politisk vedtatt i Formannskapet
Opplyse utbygger om at de må inngå nødvendige grunneieravtaler
Opplyse om vederlagsfri overføring av offentlig regulerte arealer til kommunen
Opplyse om frister for inngåelse av MVA komp avtale.
Gå gjennom estimert startdato og sluttdato.
Gjennomgå reguleringsplan med tilhørende bestemmelser.
Gjennomgå kommunens standard utbyggingsavtale (lenke)
Informasjon fra utbygger om firmaattest, fremdrift
Møtereferat sendes utbygger og lagres i Public
Forfatter:
Line Baasland (Ekstern konsulent)
Helga Hodnemyr (Rådgiver)