Fullført saksbehandling - politiske saker - forsidev. 1.0
Hva er fullført saksbehandling?
Kommunelovens §13-1 3. ledd krever at kommunedirektøren skal "... påse at saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet. Utredningen skal gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak".
Fullført saksbehandling er arbeidsformen som hjelper oss å få oppfylle disse kravene. Dette er hovedlinjene i fullført saksbehandling:
et problem (sak) behandles og en løsning (forslag til vedtak) presenteres i så fullført form at det kun står igjen for folkevalgte organer å godkjenne eller vedta (eventuelt forkaste) vedtaket.
saksbehandlingen skal utføres på det lavest mulige nivå i organisasjonen, og på et nivå som har de nødvendige kvalifikasjoner til en forsvarlig behandling av saken. Saksbehandlingen skal gjøres ferdig der, med forslag til vedtak i beslutningsorganet.
det organisasjonsledd som blir overlatt saksbehandlingen, har rett og plikt til å innhente opplysninger fra alle ledd i og utenfor organisasjonen, og trekke konklusjoner på et totalt samordnet grunnlag og gi forslag til vedtak.
Prinsippet for fullført saksbehandling skal være i samsvar med kommunelovens forutsetninger, bl.a. med siktemål å få et klart skille mellom administrativ og politisk saksbehandling. Dette skillet illustreres ofte som et timeglass hvor kommunestyret er den øverste delen og byråkratiet den nederste - kommunedirektøren er "flaskehalsen" i midten som er koblingen mellom politikk og administrasjon. Dette er nærmere forklart i kapittel 3 i Helhetlig virksomhetsstyring.
Prinsippet for fullført saksbehandling skal være i samsvar med kommunelovens forutsetninger, bl.a. med siktemål å få et klart skille mellom administrativ og politisk saksbehandling.
Fullført saksbehandling blir praktisert fordi:
det ivaretar etablerte ledelses- og samarbeidsrutiner på en ryddig måte
administrasjonen framstår som en felles enhet
det er en enkel og praktisk form for saksbehandling
medarbeidernes motivasjon øker som følge av klarere ansvar for egne saker.
Samarbeid mellom de ulike aktørene i administrasjonen er en forutsetning for å oppnå et godt resultat. Godt samarbeid forutsetter at kommunen har gode prosesser/prosedyrer og at disse følges.
Tre perspektiver i fullført saksbehandling:
«Horisontalt»-perspektiv – saken skal være fullt opplyst. Saksbehandler skal innhente synspunkter fra alle berørte parter. Uenighet skal komme frem. (Kommune-)direktør konkluderer.
«Vertikalt»-perspektiv – utredningen er helt ferdig når den legges fram for politisk behandling, ingen «påtegninger» underveis i den politiske behandlingen. Stiles til politisk organ som skal fatte endelig vedtak.
«Sirkulært»-perspektiv – endelig politisk vedtak kommer tilbake til saksbehandler som så er ansvarlig for å iverksette vedtaket og informere berørte parter (uten ugrunnet opphold). Kommer en ny funksjon i P360 om vedtaksoppfølging.
Viktige forutsetninger for fullført saksbehandling
Kommunedirektørens ansvar
Fullført saksbehandling krever at kommunedirektør blant annet må praktisere reell delegering. Dette har kommunedirektøren gjort i kommunens overordnede delegeringsreglement(Gyldig) . Videre må kommunedirektøren sørge for at det avsettes avsette tilstrekkelig tid til drøfting av sakene. Gjeldende retningslinjer og politiske vedtak/målsettinger må gjøres kjent for alle (både for administrasjon og innbyggere). Saker som vedrører flere områder/enheter/avdelinger må samordnes.
Direktørens ansvar
Direktørene må fordele sakene delegere saksbehandlingen internt i sitt område. Videre er det direktørens ansvar å informere, støtte, motivere og gi nødvendig opplæring i fullført saksbehandling. Direktøren skal også sørge for at sakene er drøftet og klarert med kommunedirektøren på forhånd, og er ansvarlig for at saken blir fulgt opp.
Ulike typer politiske saker/sjangre
Høringsuttalelser
Svar på oversendelser
Forskrifter, retningslinjer
Byggesaker
Reguleringsplaner
Planer, strategier, meldinger
Rapporter, beretninger
Evalueringer
Budsjettsaker
Regnskap
Tilskuddssaker
Navnesaker
Administrative saker
Listen er ikke uttømmende.
Definisjoner
Forsvarlig utredet: Når en sak er forsvarlig utredet må avklares fra sak til sak og vil avhenge av kompleksiteten i saken og betydningen av vedtaket. Kommunedirektøren må konkludere på et riktig faktisk og rettslig grunnlag, og med en saklig og objektiv vurdering av alle relevante momenter i saken.