- Organisasjon
- Økonomi
- Samhandling og innovasjon
Godkjent av Organisasjonsdirektør
Kjell Kristiansen 01.01.2020
Iverksett strakstiltak for å hindre skade. Skaff hjelp: 110 – Brann, 112 – Politi, 113 – Helse |
Varsle avdelingsleder, som varsler direktøren for informasjon og veiledning.
- Direktøren kan i krisesituasjon etablere stedlig beredskapsledelse i områdene.
- Direktøren varsler beredskapsleder og rådmann når det er grunnlag for det.
Aktuelle varslingspunkter | TLF NR | Mulig stedfortreder | |
Direktør for Organisasjon |
90848018 |
Til info – automatisk viderekoblet til eventuelt stedfortreder. |
|
Direktør for Økonomi |
94806733 |
Til info – automatisk viderekoblet til eventuelt stedfortreder. |
|
Direktør for Samfunn og innovasjon |
94881872 |
Til info – automatisk viderekoblet til eventuelt stedfortreder. |
|
Beredskapssjef |
94880175 |
Rådgiver Samfunnssikkerhet og Beredskap |
|
Kommunens sentralbord |
38075000 |
|
|
Kommunedirektør |
94888770 |
Til info – automatisk viderekoblet til eventuelt stedfortreder. |
Utvida varslingsliste se HER. Ha alltid en oppdaterte telefonlister i egen avdeling for varsling og info!
2. MOTTAK AV MELDING |
Dersom du mottar en melding av ansatte eller andre om ulykke/krise, skriv ned meldingen, og spør etter;
Hvem Ringer? | Hvem er på stedet? Brann, politi, helse? | Hva har skjedd? – omfang – skader |
Hva er behovet for hjelp? | Hvor har det skjedd, og når skjedde det? | Telefonnummer til den som har ansvaret |
1. Skaff oversikt over situasjonen / få tak i nødvendig informasjon og fakta
2. Vurder situasjonen ut fra fakta
3. Før skriftlig logg (over meldinger inn/ut, iverksatte tiltak, statusrapporter med mer)
4. Iverksette strakstiltak for å begrense skade og hindre videre utvikling
5. Innhent ytterligere informasjon – kontakte sentrale fagmyndigheter
6. Opprett kontakt med lokalt helseforetak, NAV, politi og andre aktuelle aktører.
7. Vurdere informasjonstiltak internt og eksternt
4. VIKTIGE VAKTTELEFONER |
Legevakta: 116117 *** Byggservice, vakttelefon: 97761219 *** Vakttelefon, Den norske kirke: 95492963
5. INFORMASJONSBEREDSKAP |
Informasjonsberedskap for disse områdene ivaretas normalt av direktøren eller berørt enhetsleder. Dersom kommunen har satt overordnet kriseledelse er det den som har det overordnede informasjonsansvaret, og områdene skal forholde seg til det.
6. KATASTROFE OG KRISEBEREDSKAP |
Kommunens planer for å håndtere katastrofer og større kriser, se kristiansand.kommune.no/beredskap.
Revisjonshistorikk |
Organisasjonsdirektøren har ansvar for at områdeplanen utvikles og oppdateres i henhold til gjeldende krav og retningslinjer. Arbeidet med planen delegeres til beredskapssansvarlig i området, eller den som er områdets representant i kommunens arbeidsutvalg for beredskap. Planen utarbeides i samarbeid med enhetene i områdene. Planen revideres en gang hvert år, eller hver gang det skjer endringer som er av betydning for områdenes beredskap.
Revisjoner godkjennes av Organisasjonsdirektøren.
Planen distribueres til alle de tre aktuelle direktørområdene og enhetsledere i området som har ansvar for at ansatte er informert om planen. Planen legges ut på kommunens EQS
Hva: |
Hvem: |
Når: |
---|---|---|
Utarbeidelse |
Hanne Halleraker Gürün |
Feb 2017 |
Revisjon nye Kristiansand |
Dag Morten Frantzen |
Sept/okt 2019 |
Koorigering av linker |
Dag Morten Frantzen |
Januar 2020 |
Lagt inn link til organisasjonskart | Dag Morten Frantzen | November 2022 |
Koorigert navn - Samhandling og innovasjon | Dag Morten Frantzen | Juni 2023 |
Hensikt og mål |
Hensikt og mål for beredskap i de aktuelle direktørområdene er å jobbe systematisk og metodisk for å redusere sannsynligheten for at uønskede hendelser inntreffer og sørge for at konsekvenser av en krise blir minst mulig. Mer spesifikt gjelder det for ansatte, fagområder og systemer som de aktuelle områdene har ansvaret for.
En uønsket hendelse/krise skal håndteres etter de fire beredskapsprinsippene:
Ansvar |
Ansvarsprinsippet, den som har daglig ansvar, har ansvaret også i en krise. |
Likhet |
Likhetsprinsippet; organisering i en krise skal være mest mulig lik daglig organisering. |
Nærhet |
Nærhetsprinsippet; en krise skal håndteres på lavest mulig nivå. |
Samvirke |
Kommunalområdet skal sikre best mulig samvirke med relevante enheter og ressurser, og |
Planen gjelder for de aktuelle direktørområdene og for samtlige tjenester. Det er en fordel at alle ansatte er kjent med planen.
Ansvar, roller og koordinering av områdende ved kriser.
Beredskapsansvarlige:
Direktørene har ansvar for følgende:
I Kristiansand kommune skilles det på to forskjellige nivåer av krisehåndtering:
Organisasjonsområdet vil i mange tilfeller være sentral i kriser eller ved uønskede hendelser som berører hele kommunen eller flere områder. I henholdt til overordnet plan kan det være:
I en slik situasjon vil pågang og behov for informasjon være stort og en rekke av organisasjonsområdets ansvarsområder kan bli koblet inn, så som stab, KR-IKT, , dokumentsenter og personal/HMS.
Området blir da koblet inn etter ordre fra kriseledelsen/arbeidsutvalg for beredskap/Stabsleder.
Varslingsplan i overordnet plan for kriseberedskap følges.
Kriser og uønskede hendelser i de aktuelle områdene |
I tillegg kan området oppleve kriser og uønskede hendelser som er relatert til egen område som også krever en beredskap og et oppfølgingsapparat. Prinsippene for krisehåndtering gjelder, se over.
H-12 6.19 Den ukjente hendelsen
Etter hendelsen er skjedd, vil det normalt være behov for ulike former for oppfølging. Det forutsettes at dette er innbygd i enhetens beredskapsplaner.
Fasene er i planverk definert slik:
Direktøren vil ha løpende kontakt med enhetsleder for å kunne følge opp behov for assistanse til enheten, for eksempel:
Enhetsleder har et spesielt ansvar for at eventuelle behov for oppfølging blir meldt til direktøren.
Håndtering
KR-IKT har beredskapsplan i forhold til drift av It-systemer i kommunen. Denne følges.
Hver enhet i de tre områdene skal ha egen beredskapsplan mht. brann. -> SNAKK MED BRANN ANSVARLIG
Hver enhet vurderer egen enhets behov for midlertidige løsninger ved strømbrudd.
Leders informasjonsansvar
Det er et lederansvar å sørge for at alle ansatte er kjent med HMS-rutiner og beredskapsplaner i sitt eget område og i kommunen som helhet.
Informasjonsberedskap for ivaretas normalt av Kommunaldirektøren eller berørt enhetsleder. Dersom kommunen har satt overordnet kriseledelse er det den som har det overordnede informasjonsansvaret, og området skal forholde seg til det.
Kommunikasjon og mediehåndtering
Områdenes egen kommunikasjonstjeneste kan bistå enhetene i mediehåndtering og i kommunikasjonsfaglige spørsmål og tjenester. Se også fagplan for krisekommunikasjon og tiltakskort mediehåndtering. For mer informasjon se «Tiltakskort for mediehåndtering: K03» i Overordnet Beredskapsplan.
Ingen andre har anledning til å uttale seg til media enn de som er nevnt ovenfor uten spesiell avtale med Organisasjonsdirektør. Man vil bli informert om hvem som skal uttale seg.
Relevante dokumenter fra overordnet Beredskapsplan:
K-3 Etablering av publikumstelefon
K-1 Krisekommunikasjon
K-2 Mediehåndtering
Omsorg og bistand til berørte ved kriser eller ulykker er en av kommunens viktigste oppgaver ved alvorlige hendelser. Organisasjonens ansvar er først og fremst å ta hånd om berørte ansatte og brukere av områdets tjenester, eventuelt med bistand fra helse og sosialområde (f. eks legevakt og psykososial støttetjeneste), eller HMS-tjenesten for oppfølging av ansatte.
Dersom hendelsen er av en slik karakter at behov for omsorg og hjelp er stort, vil kommunens kriseledelse kunne etablere et evakuerte- og pårørendesenter (EPS).
Relevante dokumenter:
H-2 Etablering av mottak og evakuert- og pårørendesenter (EPS)
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
Håndtering av traumatiske hendelser
Ansatte i disse tre kommunalområdene har myndighet til å iverksette alle nødvendige strakstiltak for å hindre skade på liv/helse. Enhetsleder skal om mulig godkjenne ressursbruken. Om ikke dette er mulig skal enhetsleder underrettes så raskt som mulig om ressursbruken.
Dersom krisehåndteringen viser seg å kunne bli mer ressurskrevende enn hva områdenes økonomi tillater, skal Organisasjonsdirektøren orientere Rådmannen. Rådmannen er gitt økonomiske fullmakter av bystyret for å kunne håndtere kriser raskt og effektivt.
Nærmeste enhetsleder varsles ved uønskede hendelser. Får en ikke tak i nærmeste enhetsleder, varsles direktøren. Se tlf her.
Ringesløfte for alle direkterene kan også benyttes - se Kommunedirektør i ringeliste over.
Ved fare for liv og helse:
Hvem |
Telefonnummer |
Brann |
110 alternativt: 38 07 95 50 |
Politi |
112 alternativt: 02800 |
Medisinsk nødhjelp (AMK) |
113 alternativt:38 07 69 00 |
Legevakt |
116117 |
Sørlandets sykehus |
38 07 30 00 |
Ved dødsfall:
Rutine nr. 8 i HMS-håndboka følges. Hver enhet skal ha oppdaterte lister over ansatte og pårørende med kontaktinformasjon.
Ved fare for eller skade har oppstått på bygninger av større omfang, skal alltid vaktmester, samt de som er ansvarlige for bygget varsles snarest mulig.
Krise
En krise er en situasjon som truer eller kan true kommunens evne til å gi befolkningen nødvendige tjenester, kommunens virksomhet eller kommunens troverdighet.
Krisehåndtering
Summen av tiltak som gjøres for å begrense en skade, og få slutt på krisen.
Beredskapsplaner på området og enhetsnivå skal baseres på overordnet planverk og gjeldene tiltakskort. Områdene kan også ha egne tiltakskort på bakgrunn av utarbeidede ROS-analyser. Planene skal være oppdatert og publisert på kommunens EQS, samt oppbevares på papir.
Vedlegg og referanser |