Målet med tiltakskortet er å sikre at kommunens innsats blir iverksatt så raskt som mulig for å sikre liv og helse, og redusere konsekvensene.
Den personen i kriseorganisasjonen som først blir varslet skal fungere som leder av kriseledelsen inntil Kommunedirektør eller dens stedfortreder tar over. Personen skal varsle kriseledelsen og beredskapssjef.
- Kriseledelsen, Kommunedirektør eller beredskapssjef har ansvaret for å beslutte nødvendige tiltak for å sikre liv og helse, og redusere konsekvensene.
- AU har ansvaret for å iverksette kriseledelsens beslutninger, og koordinere den totale innsatsen fra kommunen.
Ved en inntruffet uønsket hendelse kriseorganisasjonen etableres, se tiltakskort E-1 Etablering av Kriseledelse og arbeidsutvalg og E-2 Etablering av AU og deres oppgaver, og skal følgende gjøres:
- AU klargjør lokaler for kriseledelsen og AU
- AU oppdaterer kriseledelsen på situasjonsbildet
- AU ved byingeniøren iversetter ved behov E-7 Etablering og drift av Mobil enhet for å bedre situasjonsforståelsen hvis eksisterende situasjonsforståelse ikke er tilfredsstillende nok.
- Kriseledelsen beslutter nødvendige tiltak for å redusere skader og konsekvenser
- Leder av AU skal ha direkte kommunikasjon med politiet
- Loggfør all kommunikasjon i CIM
- Beredskapssjef vurderer behovet for å etablere eget beredskapssekretariat, se tiltakskort E-3 Etablering av beredskapssekreteriat
- AU har ansvaret for at berørte kommunalområder iverksetter sin beredskapsplan
- AU har ansvaret for å koordinere og ha oversikt over kommunens totale innsats
- Rapporter til Fylkesmannen, politi og andre relevante aktører
- Kriseledelsen beslutter når kommunen skal gå tilbake til normalsituasjon, se tiltakskortet E-4 Tilbake til normalsituasjonen
Oppfølging:
Oppfølging av pårørende, berørte og ansatte, både kortsiktig og langsiktig oppfølgingsarbeid.
Evaluering:
Beredskapssjef har ansvaret for kalle inn til et evalueringsmøte i etterkant av hendelsen.
Vedlegg og referanser