Prosesskart for samfunnssikkerhet og beredskap - Mål og organisering - Administrativ organisering v. 1.0

KartleggingGjennomføringEvaluering og utviklingOmprosesskartetMål og organiseringKrise- ogrisikokommunikasjonOverordnet målHovedmålPolitisk organiseringAdministrativorganiseringHjemmesideberedskapOrganisering i kriser

Mål og organisering

Visjon - Kommuneplanen Sterkere sammen - Kristiansand mot 2030: Inneholder konkrete momenter som bidrar til å gjøre samfunnet mindre sårbart og som på sikt utvikler kommunen til å bli en sikker kommune for innbyggerne å bo i. 

Arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap i Kristiansand kommune finnes på et overordnet nivå og i alle områder. Det handler i stor grad om forebyggende samfunnssikkerhetsarbeid der alt av planlegging skal fremme samfunnssikkerhet. 

Ved å utarbeide konkrete målsettinger vil kommunen bedre kunne styre arbeidet med sikkerhet og beredskap, og det vil bli mulig å kontrollere om planleggingen gir ønskede resultater. Videre må et systematisk sikkerhets- og beredskapsarbeid medføre en formell avklaring av oppgave- og myndighetsfordeling. 

Administrativ organisering

Henvisning: Lov om kommunal beredskapsplikt og forskrift om kommunal beredskapsplikt 

  • Kommunedirektøren har det overordnede ansvaret for alt av krisehåndtering i kommunen. 

  • Kommunedirektøren er delegert ansvaret som daglig leder for beredskapen innenfor de rammer politisk nivå har vedtatt. 

  • Kommunedirektøren kan beslutte å etablere kommunens kriseorganisasjon med kriseledelse. 

  • Kriseledelsen sitt hovedansvar er å sørge for at relevante skadebegrensende og skadeforebyggende tiltak iverksettes i krisesituasjon, eller når en krise truer. 

  • Kommunedirektøren skal sørge for at områdene og/eller enhetene utarbeider ROS-analyser og tiltaksplaner i de områder det er naturlig å ha en slik plan. 

  • Kommunedirektøren skal påse at direktører og ledere følger opp sitt beredskapsansvar gjennom at de utarbeider ansvarsmatriser for sitt område/enhet. 

  • Kommunedirektøren skal legge til rette for at områder deltar og gjennomfører beredskapsøvelser minst en gang hvert år og at disse øvelsene blir evaluert. 

  • Kommunedirektøren er strategisk leder for kommunens kriseledelse og skal utarbeide plan for kriseledelsen med strategi for informasjonsberedskap. 

  • Kommunedirektøren skal påse at administrasjonen har nødvendig kompetanse og får nødvendig opplæring for å håndtere kriser. 

  • Kommunedirektøren skal påse at alle områder dokumenterer sin aktivitet på en hensiktsmessig måte.
    Dette gjøres gjennom kommunens strategiplan, økonomiplan,
     budsjett og årsmelding. 

  • Beredskapssjef er delegert myndighet av kommunedirektøren i alt av beredskapsspørsmål, herunder oppgave som kommunens sikkerhetsleder. 

 

  • Arbeidsutvalg for krisehåndtering (AU) er et arbeidsutvalg for kriseledelsen og har ansvar for å bistå kommunedirektøren i det daglige overordnende beredskapsarbeidet, blant annet å: 

  • Være et samordnings- og ledelsesorgan direkte under kriseledelsen.

  • Koordinere arbeidsoppgaver å følge opp vedtak fra kommunedirektøren og dens ledergruppe.  

  • Koordinere arbeidet med å utarbeide overordnede risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS).  

  • Utvikle og vedlikeholde overordnede kriseplaner, samt planlegge/gjennomføre øvelser.  

  • Bistå områdene med å følge opp ROS-analyser med nødvendige tiltak.  

  • Sørge for at kommunens øverste ledelse har nødvendig kompetanse innen beredskap og samfunnssikkerhet. Motivere ledere og ansatte i hele organisasjonen til kompetanseheving og bevisstgjøring rundt krisehåndtering.  

 

  • Direktører, kommunalsjefer og enhetsledere har ansvaret for det daglige beredskapsarbeidet i eget område/enhet, herunder utarbeidelse av ROS-analyser og beredskapsplaner i området/enheten, samt gjennomføring av øvelser. I tillegg har direktører, kommunalsjefer og enhetsledere ansvar for å håndtere uønskede hendelser og kriser innad i eget område/enhet. 

 

 

 

 

Forholdet mellom de ulike beredskapsledelsesnivåene i kommunen. Kommunedirektør, Kriseledelsen, AU-krisehåndtering, beredskapssjef plasseres under strategisk nivå. Operasjonelt og taktisk nivå ivaretas av de respektive områdene. 

Modellen over viser beredskapsledelsesnivåene (etter Lunde, 2019).

 

 

 

 

Kilder:

Lunde, I.K. (2019), Praktisk krise og beredskapsledelse, 2.utg., Universitetsforlaget.