Visjon - Kommuneplanen Sterkere sammen - Kristiansand mot 2030: Inneholder konkrete momenter som bidrar til å gjøre samfunnet mindre sårbart og som på sikt utvikler kommunen til å bli en sikker kommune for innbyggerne å bo i.
Arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap i Kristiansand kommune finnes på et overordnet nivå og i alle områder. Det handler i stor grad om forebyggende samfunnssikkerhetsarbeid der alt av planlegging skal fremme samfunnssikkerhet.
Ved å utarbeide konkrete målsettinger vil kommunen bedre kunne styre arbeidet med sikkerhet og beredskap, og det vil bli mulig å kontrollere om planleggingen gir ønskede resultater. Videre må et systematisk sikkerhets- og beredskapsarbeid medføre en formell avklaring av oppgave- og myndighetsfordeling.
Henvisning: Lov om kommunal beredskapsplikt og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Kommunedirektøren har det overordnede ansvaret for alt av krisehåndtering i kommunen.
Kommunedirektøren er delegert ansvaret som daglig leder for beredskapen innenfor de rammer politisk nivå har vedtatt.
Kommunedirektøren kan beslutte å etablere kommunens kriseorganisasjon med kriseledelse.
Kriseledelsen sitt hovedansvar er å sørge for at relevante skadebegrensende og skadeforebyggende tiltak iverksettes i krisesituasjon, eller når en krise truer.
Kommunedirektøren skal sørge for at områdene og/eller enhetene utarbeider ROS-analyser og tiltaksplaner i de områder det er naturlig å ha en slik plan.
Kommunedirektøren skal påse at direktører og ledere følger opp sitt beredskapsansvar gjennom at de utarbeider ansvarsmatriser for sitt område/enhet.
Kommunedirektøren skal legge til rette for at områder deltar og gjennomfører beredskapsøvelser minst en gang hvert år og at disse øvelsene blir evaluert.
Kommunedirektøren er strategisk leder for kommunens kriseledelse og skal utarbeide plan for kriseledelsen med strategi for informasjonsberedskap.
Kommunedirektøren skal påse at administrasjonen har nødvendig kompetanse og får nødvendig opplæring for å håndtere kriser.
Kommunedirektøren skal påse at alle områder dokumenterer sin aktivitet på en hensiktsmessig måte.
Dette gjøres gjennom kommunens strategiplan, økonomiplan, budsjett og årsmelding.
Beredskapssjef er delegert myndighet av kommunedirektøren i alt av beredskapsspørsmål, herunder oppgave som kommunens sikkerhetsleder.
Arbeidsutvalg for krisehåndtering (AU) er et arbeidsutvalg for kriseledelsen og har ansvar for å bistå kommunedirektøren i det daglige overordnende beredskapsarbeidet, blant annet å:
Være et samordnings- og ledelsesorgan direkte under kriseledelsen.
Koordinere arbeidsoppgaver å følge opp vedtak fra kommunedirektøren og dens ledergruppe.
Koordinere arbeidet med å utarbeide overordnede risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS).
Utvikle og vedlikeholde overordnede kriseplaner, samt planlegge/gjennomføre øvelser.
Bistå områdene med å følge opp ROS-analyser med nødvendige tiltak.
Sørge for at kommunens øverste ledelse har nødvendig kompetanse innen beredskap og samfunnssikkerhet. Motivere ledere og ansatte i hele organisasjonen til kompetanseheving og bevisstgjøring rundt krisehåndtering.
Direktører, kommunalsjefer og enhetsledere har ansvaret for det daglige beredskapsarbeidet i eget område/enhet, herunder utarbeidelse av ROS-analyser og beredskapsplaner i området/enheten, samt gjennomføring av øvelser. I tillegg har direktører, kommunalsjefer og enhetsledere ansvar for å håndtere uønskede hendelser og kriser innad i eget område/enhet.
Forholdet mellom de ulike beredskapsledelsesnivåene i kommunen. Kommunedirektør, Kriseledelsen, AU-krisehåndtering, beredskapssjef plasseres under strategisk nivå. Operasjonelt og taktisk nivå ivaretas av de respektive områdene.
Modellen over viser beredskapsledelsesnivåene (etter Lunde, 2019).
Kilder:
Lunde, I.K. (2019), Praktisk krise og beredskapsledelse, 2.utg., Universitetsforlaget.