Anskaffelsesprosessen - Evaluere tilbud v. 1.1

Oppfølging avinnkjøpsavtaleGjennomførekonkurranseForberedekonkurranseBehov foranskaffelseUtlysningEvaluere tilbudTildelingAvklare behovInnkjøps-avtaleavsluttet/utløptForberedekonkur.OppfølgingOppstart nyinnkjøpsavtaleIRBUInnkjøpsrådgiverIRLeder medbudsjettansvar(godkjenner)LBrukerutvalgetBUKAKontraktsansvarligISjInnkjøpssjefRRegnskap

Forutsetninger

Før man begynner på dette prosessteget må følgende steg være fullført:

  • Utlysning av konkurransen er fullført.
  • Tilbudsfristen har gått ut og tilbud er mottatt.

 

Evaluere tilbud

Innkjøpsrådgiver distribuerer tilbudene og konkurransegrunnlag til brukerutvalget via Teams. Dersom tilbudene skal distribueres til andre enn brukerutvalget skal dette avtales særskilt i forkant med innkjøpsrådgiver.

Før tilbudene skal evalueres må brukerutvalget vurdere sin egen habilitet opp mot de leverandørene som har levert tilbud. For vurdering av habilitet skal habilitetsskjemaet benyttes.

 

Brukerutvalgets oppgaver

Brukerutvalget skal påse at krav satt i konkurransen er oppfylt.

Brukerutvalget skal evaluere tilbudene ut ifra de tildelingskriterier som er satt og på grunnlag av dette velge det beste tilbudet. Evalueringen skal være etterprøvbar, ikke-diskriminerende og objektiv ut ifra de kriteriene som er satt. Evalueringen må dokumenteres, og valget av leverandør med begrunnelse skal skriftlig nedtegnes.

Brukerutvalget skal delta i forhandlinger/dialog med leverandørene dersom dette er aktuelt.

Brukerutvalget skal være delaktig i vurderinger knyttet til å avlyse konkurransen dersom tilbudene overstiger den forventede kostnadsrammen eller dersom det ikke er tilstrekkelig konkurranse.

 

Resultat

Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende: 

  • Tilbudene er evaluert etter tildelingskriteriene.
  • Det er foretatt et valg av leverandør med skriftlig begrunnelse. 

 

Vedlegg

Habilitetsvurdering - Anskaffelser