Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort / være på plass:
Tiltak knyttet til kompetansemobilisering er beskrevet.
Beskrivelse
Området skal lage tiltak som bidrar til å utvikle kompetanse i tråd med kommunens behov:
Vurdere behov for tiltak knyttet til formelle læringsaktiviteter: Videreutdanning, sertifisering og etterutdanning
Hvilke læringsaktiviteter er mest hensiktsmessige i møte med de ulike kompetansekravene?
Hvordan kan teknologi brukes i læring?
Er det behov for videreutdanning innenfor høyskolegruppene?
Er det behov for videreutdanning i fagarbeiderstillinger?
Hvordan legge til rette for fagbrev på jobb for assistenter?
Er det behov for sertifisering?
Er det behov for kurs?
Er det aktuelt å utvikle noe internt eller kjøpe inn interne tilbud om videreutdanning, sertifisering og etterutdanning?
Er det aktuelt å samarbeide med andre områder om noe av dette?
Opplæring av vikarer: Ønsker området å legge noen føringer for arbeidsplassene her?
Midlertidige stillinger: Mange ansatte besitter midlertidige stillinger over tid og får etter hvert faste stillinger. Hva tenker området om kompetanseutvikling for disse?
Eventuelle lønnstillegg etter fullført etter- og videreutdanning reguleres av kommunens lønnspolitikk.
Vurdere behov for tiltak knyttet til digital kompetanse
Hva kreves av digital kompetanse for ulike ansattgrupper i området?
Hvilke tiltak må settes inn i området for å oppnå dette?
Hvordan frigjør vi tid og ressurser til at ansatte kan delta på dette?
Har ansatte tilgang på det de trenger av digitale flater og nødvendig utstyr?
Vurdere behov for tiltak knyttet til sosiale og emosjonelle ferdigheter
Ønsker området å legge noen føringer for arbeidsplassene her?
Er det noen faggrupper eller enheter/avdelinger som har særlig behov for veiledning og oppfølging på grunn av krevende arbeidsoppgaver?
Er det aktuelt å ta i bruk opplegg som bidrar til felles utvikling av arbeidsmiljøet? Det finnes flere alternativer dersom man ønsker å jobbe med sosiale og emosjonelle ferdigheter i personalgrupper. For eksempel Psykologisk trygghet, En bra dag på jobben, Ned eller Divercity Ice breaker.
Vurdere behov for tiltak knyttet til grunnleggende ferdigheter
Hvordan kan området legge til rette for kompetanseheving for ansatte som mangler en eller flere grunnleggende ferdigheter som kreves i vedkommendes jobb? (Lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter.)
Tilbake til "Lage tiltak for kompetanseplan"
Resultat
Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:
Tiltak knyttet til kompetanseutvikling er beskrevet.