Kompetanseplan - Utarbeide kompetanseplan - Lage tiltak for kompetanseplan - Utvikle kompetanse v. 1.0

Komp.planoppdat.Evaluerekompetanse-planImplementerekompetanse-planUtarbeidekompetanse-planGjennomførekompetanse-analyseKartleggekompetanseDefinerekompetanse-behovAvklare nivå,rammer,prosessRulleringkomp.planImpl.komp.planLage mål forkompetanseplanKomp.analyseLage tiltak forkompetanseplanDrøfte oggodkjennekompetanseplanKSjTVELMobiliserekompetanseRekruttere nykompetanseUtvikle kompetanseKommunalsjefKSjLeder(nærmesteleder)LDirektørDirELEnhetslederAAnsattTVTillitsvalgt

Forutsetninger

Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort / være på plass:

  • Tiltak knyttet til kompetansemobilisering er beskrevet.

Beskrivelse

  • Området skal lage tiltak som bidrar til å utvikle kompetanse i tråd med kommunens behov:

 

Vurdere behov for tiltak knyttet til formelle læringsaktiviteter: Videreutdanning, sertifisering og etterutdanning

  • Hvilke læringsaktiviteter er mest hensiktsmessige i møte med de ulike kompetansekravene?
  • Hvordan kan teknologi brukes i læring?
  • Er det behov for videreutdanning innenfor høyskolegruppene?
  • Er det behov for videreutdanning i fagarbeiderstillinger?
  • Hvordan legge til rette for fagbrev på jobb for assistenter?
  • Er det behov for sertifisering?
  • Er det behov for kurs?
  • Er det aktuelt å utvikle noe internt eller kjøpe inn interne tilbud om videreutdanning, sertifisering og etterutdanning?
  • Er det aktuelt å samarbeide med andre områder om noe av dette?
  • Opplæring av vikarer: Ønsker området å legge noen føringer for arbeidsplassene her?
  • Midlertidige stillinger: Mange ansatte besitter midlertidige stillinger over tid og får etter hvert faste stillinger. Hva tenker området om kompetanseutvikling for disse? 
  • Eventuelle lønnstillegg etter fullført etter- og videreutdanning reguleres av kommunens lønnspolitikk. 

 

Vurdere behov for tiltak knyttet til digital kompetanse  

  • Hva kreves av digital kompetanse for ulike ansattgrupper i området?
  • Hvilke tiltak må settes inn i området for å oppnå dette?
  • Hvordan frigjør vi tid og ressurser til at ansatte kan delta på dette?
  • Har ansatte tilgang på det de trenger av digitale flater og nødvendig utstyr?

 

Vurdere behov for tiltak knyttet til sosiale og emosjonelle ferdigheter

  • Ønsker området å legge noen føringer for arbeidsplassene her?
  • Er det noen faggrupper eller enheter/avdelinger som har særlig behov for veiledning og oppfølging på grunn av krevende arbeidsoppgaver? 
  • Er det aktuelt å ta i bruk opplegg som bidrar til felles utvikling av arbeidsmiljøet? Det finnes flere alternativer dersom man ønsker å jobbe med sosiale og emosjonelle ferdigheter i personalgrupper. For eksempel Psykologisk trygghet, En bra dag på jobben, Ned eller Divercity Ice breaker.

 

Vurdere behov for tiltak knyttet til grunnleggende ferdigheter

  • Hvordan kan området legge til rette for kompetanseheving for ansatte som mangler en eller flere grunnleggende ferdigheter som kreves i vedkommendes jobb? (Lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter.)

Tilbake til "Lage tiltak for kompetanseplan"

Resultat

Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:

  • Tiltak knyttet til kompetanseutvikling er beskrevet. 

Vedlegg