Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre v. 1.3

Hensikt

Sikre at myndighet delegert fra direktørnivå og videre i organisasjonen blir tydeliggjort, dokumentert i Kvalitetssystemet og i sak- og arkivsystemet (P360), samt gjort på en enhetlig måte.

 

Gjelder for

Ledere som skal delegere myndighet. 

Ansvar for gjennomføring

Ledere som skal delegere myndighet. 

Beskrivelse

Delgering av myndighet fra direktør til kommunalsjef

Dette dokumentet bygger på Delegering fra kommunedirektøren 

Denne prosedyren gjelder for delegering av myndighet som ikke dokumenteres i systemet KF delegering (delegering av lover og forskrifter) eller gjøres i Tilgangsportalen (delegering av tilgang til kommunens IT-systemer).

Hver direktør skal utforme et delgeringsdokument som beskriver delegering fra direktør til kommunalsjef. Delegering fra kommunalsjef og videre i ned i organisasjonen kan beskrives i samme dokument eller i et eget tilsvarende dokument.

Delegeringsdokumentet/ene utformes

 

Fremgangsmåte for utarbeidelse av områdets delegeringsdokument

Videredelegeringen dokumenteres på følgende måte: 

1. Det er opprettet et dokument per område ved navn "Delegering av administrativ myndighet fra direktør for område x" i Kvalitetssystemet. Dette dokumentet er en kopi av  Delegering fra kommunedirektøren . Hvert område er ansvarlig for å tilpasse dokumentets innhold slik at det blir gjeldende for videredelegeringen fra direktør til kommunalsjef. Direktør for området skal godkjenne dokumentet. Dokument-id-numre som gjelder er: 

Ved behov for å opprette flere dokumenter som beskriver delegering i området: kopier eget delegeringsdokument, gi det relevant tittel, sett aktuelt område som enhet, og benytt dokumentkategori "Delegering" under "Ledelse og styring". 


2. Området tar ut PDF av det/de godkjente dokumentet/ene, og lagrer dette i P360. Saksnumre som gjelder er:

  • Helse og mestring: 2020037061
  • By- og stedsutvikling:  2020019368 
  • Oppvekst: 2020037062
  • Kultur og innbyggerdialog: 2020037063
  • Organisasjon: 2020018570
  • Samfunn og innovasjon: 2020037064
  • Økonomi: 2020037066

Alle dokumenter som omhandler delegering i området skal arkiveres i P360, som internt notat uten oppfølging, på saksnummeret listet over. I tittelen på dokumentet i P360 skal det fremgå dato for godkjenning i Kvalitetssystemet.

 

Fremgangsmåte ved vesentlige endringer i Delegering fra kommunedirektøren 

Dersom det gjøres vesentlige endringer i Delegering fra kommunedirektøren vil det være behov for å gjøre tilsvarende endringer i områdenes delegeringsdokument(er). Dokumentadministrator for Delegering fra kommunedirektøren vil informere om endringsbehovet som en kommentar til områdenes delegeringsdokument(er) (de listet over) i Kvalitetssystemet. 

Vedlegg og referanser

Delegering fra kommunedirektøren