Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å klargjøre, beskrive og definere prinsipper for hvordan den administrative myndigheten skal delegeres fra by- og stedsutviklingsdirektøren og videredelegers fra byingeniøren, parksjefen, plan- og bygningssjefen, eiendomssjefen, kommunalsjef klima og areal og prosjektsjefen.
Alle ansatte med delegert myndighet.
Vedtatt av by- og stedsutviklingsdirektøren 18.06.2024 og erstatter delegasjonsreglement- videreført til byutvikling datert 11.5.2022
Direktør for by- og stedsutvikling er gitt myndighet til å treffe avgjørelser innen dennes respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning, så langt det ikke framgår av lov eller vedtak at bystyret selv skal fatte vedtak i saken, eller bystyret er pålagt ved lov eller selv har vedtatt å legge myndigheten til et annet organ.
Prinsippdokumentet beskriver videredelegeringen fra direktør for by- og stedsutvikling til byingeniør, parksjefen, plan- og bygningssjefen, eiendomssjefen, kommunalsjef klima og areal, prosjektsjef og signering av dokumenter om fast eiendom, samt videredelegeringen fra kommunalsjefer til enhetsledere, andre ledere og øvrige ansatte.
Oversikt over hvilke særlover og lokale forskrifter kommunedirektør har fått delegert vedtaksmyndighet for skal fremgå av KF delegering.
Grunnlaget for dette dokumentet er det til enhver tid gjeldene delegeringsvedtaket fra bystyret til kommunedirektøren Delegering - reglement for delegering og innstilling i Kristiansand kommune og Delegering fra kommunedirektøren.
Dokumentet er et ledelses- og styringsverktøy mellom direktør by- og stedsutvikling og øvrige ledere og skal bidra til å skape en felles ledelseskultur.
Videredelegeringen skal være skriftlig og iht. retningslinjene omtalt i Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre .
Med delegering menes å tildele et organ/en person man har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, myndighet til å treffe avgjørelser i nærmere angitte saker.
Selv om kommunedirektøren er delegert myndighet til å treffe vedtak i alle saker som ikke har prinsipiell betydning, har bystyret fortsatt det overordnede ansvaret for kommunens vedtak og avgjørelser.
Kommunedirektøren har i sin videredelegering til områdene gitt direktørene myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning. Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med kommunedirektøren.
Dersom kommunedirektør vurderer at en sak er av prinsipiell betydning, skal den legges fram for formannskap eller det aktuelle utvalg for avgjørelse.
Alle direktører kan innenfor sine ansvarsområder videredelegere sin myndighet til underordnede som de har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, dersom dette ikke er i strid med lov, forskrift eller instruks fra kommunedirektøren, og delegering fremstår som faglig forsvarlig. Videredelegering av avgjørelsesmyndighet vil kunne variere i de ulike områdene. Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i Public 360, og kopi skal sendes kommunedirektøren og revisjonen.
Overordnet delegerings- og innstillingsreglement som inkluderer informasjon om bystyrets, formannskapets, utvalgenes , valgstyrets, ordførerens og kommunedirektørens myndighet finnes i følgende dokument Delegering - reglement for delegering og innstilling i Kristiansand kommune .
All myndighet skal utøves i henhold til gjeldende lover og forskrifter, samt være i samsvar med politiske vedtak og øvrige administrative retningslinjer og instrukser.
Den som delegerer myndighet, har ansvar for hvordan den man gir myndighet anvender den delegerte myndigheten. Den som delegerer har derfor tilsyns- og kontrollansvar, og kan gi instruksjoner med hensyn til utøvelsen av den delegerte vedtaksmyndigheten.
Delegert myndighet kan delegeres videre, helt eller delvis, hvis ikke noe annet følger av lov, forskrift eller vedtatt delegeringssperre.
Delegering av myndighet innebærer ikke frasigelse av myndighet. Den som har delegert myndighet til andre, kan trekke myndigheten tilbake. Dette gjelder også for enkeltsaker. Den som har delegert myndighet, kan av eget tiltak omgjøre vedtak fattet av den som har fått delegert vedtaksmyndighet, men kun innenfor de rammer som gis i forvaltningsloven § 35.
Bystyret har i delegeringsreglement, (vedtatt 11.10.2023) gitt kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning.
Når det gjelder hva som er saker av prinsipiell betydning, vises det til Prop 46 L (2017-2018) s 64 som henviser til Ot.ptp.nr. 42 (1991-92) s 277:
Hva som er «av prinsipiell betydning», må avgjøres ut fra vedtakets karakter og konsekvenser, ut fra kommunens størrelse, og ut fra en vurdering av i hvilken utstrekning de mer prinsipielle sidene av den aktuelle avgjørelse, må anses klarlagt ved prinsippavgjørelser, instrukser eller tidligere praksis. Det forhold at et mindretall blant de folkevalgte er uenige med dette, og ønsker en kursomlegging, vil ikke i seg selv medføre at saken anses av «prinsipiell betydning», så lenge det ikke er inntrådt nye omstendigheter som medfører at det er en nærliggende mulighet, for at det vil være mulig å oppnå flertall for en slik omlegging nå.
Eksempler på saker som ikke er prinsipielle:
Vedtak her vil være retningsgivende for tilsvarende saker i ettertid.
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og kommunal- og stabssjefer i by- og stedsutvikling, gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder, i saker som ikke har prinsipiell betydning.
Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med direktør for by- og stedsutvikling. Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser.
By- og stedsutviklingsdirektørens videredelegering skal fremgå av KF Delegering.
Tabellene under viser videredelegering fra stabssjefer og kommunalsjefer til enhetsledere og øvrige ansatte.
Videredelegering fra byingeniøren til enhetsledere, øvrige leder og ansatte |
|
Til |
Myndighet |
Enhetsledere |
Gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning. |
Enhetsledere | Treffe vedtak iht. KF delegering . |
Enhetsledere | delegert fagansvaret for sin enhet i delegasjonsreglement fra direktør til kommunalsjef og oversikt i KF delegering. |
Myndigheten delegeres videre fra kommunalsjef til enhetsledere og øvrige ansatte i ingeniørvesenet iht. vedlagte signaturmatrise. | |
Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med byingeniøren. Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser. |
Videredelegering fra parksjefen til enhetsledere, øvrige ledere og ansatte |
|
Til | Myndighet |
Enhetsledere og nivå-4 ledere | Gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning. |
Ledere | Treffe vedtak iht. KF delegering . |
Saksbehandlere med tilgang til saksbehandlingssystemene:
|
Vedtak knyttet til tilskuddsordninger innen landbruk og skogbruk kan vedtas og signeres av saksbehandler som har fått tilgang til saksbehandlingssystemene. |
Saksbehandlere som har fått tilgang til saksbehandlingssystemet | Fatte vedtak knyttet autorisasjonsbevis etter plantevernmiddelforskriften |
Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med parksjefen. Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser. |
Videredelegering fra eiendomssjefen til enhetsledere, avdelingsledere og drifts- og teamledere |
|
Til | Myndighet |
Enhetsledere, avdelingsledere, driftsledere og teamledere | Gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning. |
Enhetsledere | Gis myndighet til å treffe vedtak iht. KF delegering . |
Enhetsleder bolig og bygg- og eiendom | Gis myndighet til å inngå leieavtaler for fast eiendom med varighet mer enn 12 måneder. Signering forutsetter at leieavtalen er godkjent av budsjettansvarlig og innenfor budsjettrammene der avtalen skal belastes. |
Enhetsleder for Bolig og enhetsleder for Bygg- og eiendomsforvaltning | Gis myndighet til å undertegne alle dokumenter om fast eiendom. Eiendom, Delegering av myndighet knyttet til signatur av dokumenter om fast eiendom |
Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med eiendomssjefen. Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser. |
Videredelegering fra kommunalsjef klima og areal til enhetsledere |
|
Til | Myndighet |
Enhetsledere |
Gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning. Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med kommunalsjef klima og areal. Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser. |
Enhetsledere | myndighet til å treffe vedtak iht. KF delegering. |
Enhetsledere for analyse og eiendomsutvikling |
Fullmakt til å undertegne dokumenter om fast eiendom. Klima og Arealutvikling, Delegering av myndighet knyttet til signatur av dokumenter om fast eiendom |
Stedfortrederrollen kan inntre ved planlagt eller ikke-planlagt fravær. Ved planlagt fravær skal kommunalsjefene orientere respektiv stedfortreder i forkant i tillegg til direktøren.
Ved ikke-planlagt fravær vil stedfortrederrollen inntre i forbindelse med akutte og/eller plutselige hendelser, der byingeniøren, parksjefen, plan- og bygningssjefen, eiendomssjefen, kommunalsjef klima og areal ikke selv kan meddele sitt fravær.
Respektiv stedfortreder overtar alle fullmakter byingeniøren, parksjefen, plan- og bygningssjefen, eiendomssjefen, kommunalsjef klima og areal fravær og overtar ansvaret for beslutninger knyttet til daglig drift. Beslutningene skal tas i tråd med gitte styringssignaler og de rammer og mål som er satt for kommunen.
Stedfortredere | |
---|---|
Ved fravær av | Respektiv stedfortreder |
Byingeniør | Enhetsleder produksjon, Glen Allan Eikeland |
Parksjef | Enhetsleder produksjonsenheten, Kurt Tange Jensen |
Plan- og bygningssjef | Planleder, Erik Heddeland Martens |
Eiendomssjef | Enhetsleder byggeservice, Bård Kvislabakken |
Kommunalsjef klima og areal | Enhetsleder, Jan Erik Lindjord |
I by- og stedsutvikling er assisterende direktør overordnet stabssjefer og kommunalsjefer og har organisasjons og instruksjonsmyndighet i hele by- og stedsutvikling når dette er avklart med direktøren.
Med mindre annet fremkommer av dette dokumentet kan assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal– og stabssjefer, innenfor sine ansvarsområder, videredelegere sin myndighet til underordnede som de har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, dersom dette ikke er i strid med lov, forskrift eller instruks fra direktør for by- og stedsutvikling, og delegering fremstår som faglig forsvarlig. Videredelegering utover det som omtales i dette dokumentet med vedlegg er ikke aktuelt.
Videredelegering av avgjørelsesmyndighet vil kunne variere i de ulike stabs- og kommunalsjefområdene.
Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak- og arkivsystemet (P 360) og i kvalitetssystemet, i tråd med Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre.
Ved delegering av myndighet til å treffe enkeltvedtak, skal det sikres at enkeltvedtak signeres med to underskrifter for å ivareta hensynet til kontroll.
Enkeltvedtak tilknyttet parkeringsvirksomheten kan fattes med kun en signatur, da dette er hensiktsmessig i forbindelse med den løpende parkeringskontrollen.
Enkeltvedtak knyttet til tilskuddsordninger innen landbruk og skogbruk kan signeres av kun saksbehandler, som har fått tilgang til saksbehandlingssystemene som er opplistet under punkt “ 12 Myndighet til å undertegne dokumenter” relatert til parkvesenet.
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling gis budsjett og anvisningsmyndighet for drifts- og investeringsbudsjettet for hele by- og stedsutvikling.
Alle stabs- og kommunalsjefer gis budsjett- og anvisningsmyndighet for drifts- og investeringsbudsjettet innen hvert sitt ansvarsområde.
Nærmere angivelse av myndigheten gis i kommunens styrende dokumenter:
Kun økonomidirektøren har fullmakt til å avgjøre saker om betalingsutsettelse og betalingsettergivelse, i henhold til Kredittstyring - policy. Fullmakten kan delegeres videre i området Økonomi.
Kommunedirektøren har etter kommuneloven det løpende personalansvaret for den enkelte ansatte.
I tråd med direktør for by- og stedsutviklings delegerte myndighet fra kommunedirektøren, gis assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer, myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse, er tillagt annet organ eller kommunedirektøren eller direktør for by- og stedsutvikling selv. Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.
Kommunens regler og retningslinjer skal praktiseres slik at det i størst mulig grad oppnås lik praksis i hele kommunen.
Myndigheten kan delegeres videre til ledere med personalansvar. Det samme gjelder myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler og å behandle søknader om permisjon. Eventuelle unntak skal begrunnes skriftlig og forelegges direktør for by- og stedsutvikling for vurdering og godkjennelse.
Direktør for by- og stedsutvikling har under forutsetning av varig budsjettdekning, fullmakt til å opprette stillingshjemler. Vedtak med beskrivelse av hjemmel og finansiering skal være skriftlig i kommunens arkivsystem.
Myndigheten er ikke delegert videre.
Myndighet til å treffe vedtak om oppsigelse, avskjed og suspensjon etter arbeidsmiljøloven skal i utgangspunktet tilligge direktør for by- og stedsutvikling. Varsel om oppsigelse, avskjed eller suspensjon etter arbeidsmiljøloven, skal også undertegnes av direktør for by- og stedsutvikling.
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling, stabs- og kommunalsjefer, samt enhetsledere, delegeres ansettelsesmyndighet. Myndigheten kan skriftlig delegeres videre til annen leder med personalansvar, som overordnet leder vurderer egnet. Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.
Kommunedirektøren fastsetter lønn for direktører.
Fullmakt for fastsetting av lønn ved tilsetting for ansatte i kap. 3.4.2 og 3.4.3, ledere i kap. 4 og ansatte i kap. 5 delegeres til direktørene i området, i samsvar med retningslinjene i Lokal lønnspolitikk med administrative vedlegg .
Fastsetting av lønn ved tilsetting for ansatte i kapittel 4 ( eksklusive ledere) foretas av nærmeste leder med personalansvar. Lønnsfastsettelse ut over garantilønn i Hovedtariffavtalen og lokalt etablerte tillegg, skjer etter anbefaling fra kommunalsjef. Lønnsvedtak fattes i slike tilfeller av Forhandlingsleder.
Lokale forhandlinger etter HTA kap. 3 pkt. 3.4.1 C gjennomføres av kommunedirektøren med bistand fra Forhandlingsleder.
Lønnsforhandlinger etter Hovedtariffavtalen kapittel 3.4.2, 3.4.3 og kapittel 5.1 delegeres til direktøren i det enkelte område. Fullmakten kan ikke videredelegeres.
Lønnsforhandlinger etter Hovedtariffavtalen kapittel 4, 5.2 og 3.4.4 delegeres til organisasjonsdirektøren. Organisasjonsdirektørens fullmakter videredelegeres til Forhandlingsleder.
Organisasjonsdirektørens fullmakter er delegert til «Forhandlingsleder».
Det er kommunedirektøren som godkjenner forhandlingsresultatet etter lønnsforhandlingene i medhold av HTA kap 3, 4 og 5.
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling, stabs- og kommunalsjefer og enhetsledere, gis myndighet til å treffe avgjørelser etter ferieloven innen egen enhet.
Plan- og bygningssjefen gir planleder, byggesaksleder og geodataleder myndighet til å treffe avgjørelser etter ferieloven innen egen enhet.
Eiendomssjefen gir enhetsledere myndighet til å treffe avgjørelser etter ferieloven innen egen enhet.
By- og stedsdirektøren gis myndighet til å gjennomfør organisasjonsendringer på alle nivå i eget område. Myndigheten kan ikke delegeres videre. Alle endringer, uavhengig av omfang, skal fremlegges for vurdering og godkjenning av direktør.
Se også Organisasjonsstruktur - endring - forside.
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer har ansvar for å følge opp kommunedirektørens føringer for en tilfredsstillende internkontroll innen sin enhet.
Ansvar og myndighet for internkontroll er beskrevet i Kristiansand kommunes internkontrollpolicy, Internkontrollpolicy, hvor de tre ledernivåene direktør, stabs – og kommunalsjef og enhetsleder er nærmere beskrevet.
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer gis myndighet til å godkjenne dokumenter som skal tas inn i eget område i kvalitetstystemet.
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt. Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer kan offentlig gi informasjon innenfor sitt ansvarsområde. Slik informasjon skal være i tråd med vedtak truffet i overordnet organ.
I kontroversielle saker orienteres direktør for by- og stedsutvikling fortløpende.
Myndigheten kan delegeres videre. Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak- og arkivsystemet (P 360) og i Kvalitetssystemet i tråd med Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre.
I henhold til kommuneloven og arkivforskriften har kommunedirektøren som øverste administrative leder ansvar for kommunens arkiv. Kommunedirektøren har også ansvar for at organiseringen og oppfølging av arkivarbeidet er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Kommunen ved kommunedirektøren har i tillegg ansvar for at underliggende virksomheter får nødvendige veiledninger og råd i forhold til arkiv. Dette omfatter også eventuelle offentlige utvalg som kommunen nedsetter.
Direktør for organisasjon delegeres myndighet innen arkivtjenestens virkeområder. Myndigheten delegeres videre til arkivsjef.
Kommunedirektøren delegerer oppgaver som gjelder behandling av personopplysninger til hver enkelt ansatt og i tråd med Policydokument for informasjonssikkerhet og personvern (Ikke tilgjengelig).
Alle direktører delegeres myndighet til å:
Myndigheten er begrenset til å gjelde saker som ikke er av prinsipiell betydning. Kommunedirektøren skal holdes løpende orientert. Plikt til løpende orientering gjelder ikke i saker etter barnevernloven.
Alle direktører delegeres myndighet til å:
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og den enkelte kommunal- og stabssjef, delegeres myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning. Myndigheten kan videredelegeres dersom assisterende direktør for by- og stedsutvikling, kommunal eller stabssjefen, finner det hensiktsmessig. Videredelegeringen skal være skriftlig.
Kommunalsjef eiendom er gitt myndighet til å begjære tvangsfullbyrdelse i husleiesaker, jfr tvfbl. §4-1 og § 13-2, tredje ledd. Denne myndigheten kan delegeres videre til enhetsleder bolig.
Advokatene ved kommuneadvokatkontoret gis alminnelig prosessfullmakt på vegne av kommunen i medhold av tvisteloven § 3-4.
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer gis myndighet til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område.
Direktør for by- og stedsutvikling er gitt myndighet til å gjennomføre anskaffelser i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser, og til å inngå påfølgende kontrakter, innen sitt område. Fullmakten delegeres videre til stabsleder prosjekt som kan delegere videre innen egen stab. Det vises til Kjøp av varer og tjenester - Avklare prosess for nærmere beskrivelse av ansvarfordelingen.
Direktør for by og stedsutvikling (og eventuelt de det videredelegeres til) er gitt myndighet til å inngå leieavtaler for fast eiendom med varighet mer enn 12 måneder. Denne myndigheten er delegert til eiendomssjefen (kommunalsjef eiendom). Signering forutsetter at leieavtalen er godkjent av budsjettansvarlig og innenfor budsjettrammene der avtalen skal belastes.
Parksjefens videredelgering av myndighet til å undertegne dokumenter |
|
Til | Myndighet |
Enhetsledere og nivå 4 ledere |
Gis fullmakt til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område, avgrenset iht. følgende oversikt: KF delegering lenke. |
Saksbehandlere med tilgang til bestemte saksbehandlingssystem |
Vedtak knyttet til tilskuddsordninger innen landbruk og skogbruk kan signeres kun av saksbehandler som har fått tilgang til saksbehandlingssystemene:
|
Parkvesenet | Det vises til Kjøp av varer og tjenester - Avklare prosess for nærmere beskrivelse av ansvarfordelingen. |
Plan- og bygningssjefens videredelegering av myndighet til å undertegne dokumenter | |
Til | Myndighet |
Planleder, byggesaksleder og |
fullmakt til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område, avgrenset til godkjente underskriftsmatriser. |
Eiendomssjefens videredelegering av myndighet til å undertegne dokumenter |
|
Til | Myndighet |
Enhetsleder bolig og bygg- og eiendomsforvaltning |
Myndighet til å inngå leieavtaler for fast eiendom med varighet mer enn 12 måneder. Signering forutsetter at leieavtalen er godkjent av budsjettansvarlig og innenfor budsjettrammene der avtalen skal belastes. Gis fullmakt til å undertegne dokumenter om fast eiendom. Eiendom, Delegering av myndighet knyttet til signatur av dokumenter om fast eiendom |
Kommunalsjef klima og areals videredelegering av myndighet til å undertegne dokumenter |
|
Til | Myndighet |
Enhetsleder for analyse og |
Gis fullmakt til å undertegne dokumenter om fast eiendom. Klima og Arealutvikling, Delegering av myndighet knyttet til signatur av dokumenter om fast eiendom |
Bystyret har gitt kommunedirektøren utvidede fullmakter i krisesituasjoner og under katastrofer.
Ved krisesituasjoner og under katastrofer i fredstid skal kommunedirektøren etablere en kriseledelse.
De økonomiske disposisjonene, sammen med rapport om kommunens innsats, legges snarest mulig etter hendelsen fram til politisk behandling.
I kommunedirektørens fravær er myndigheten tillagt kommunedirektørens stedfortreder. Kommunedirektøren delegerer myndigheten til beredskapssjef som blir tillagt ansvar for spesielle oppdrag i tilknytning til kommunens innsats under den ekstraordinære situasjonen.
Alle ledere som har fått delegert myndighet er ansvarlig for:
Kommunedirektøren er ansvarlig for implementering og direktørene skal følge dette opp i linjen.
Underskriftsmatrise iht. delegasjon av 1.1.2020
Vegloven §40- 43
Behandling avkjørselssøknader |
Saksbehandler og enhetsleder |
Klagebehandling avkjørselssaker eller |
Enhetsleder og byingeniør |
Vegtrafikkloven §5, §7 og Skiltforskriften
Behandling av skiltsøknader |
Saksbehandler |
Skiltvedtak der kommunen har skiltmyndighet eller fått |
Enhetsleder |
Skiltvedtak der vegvesenet har skiltmyndighet |
Saksbehandler og enhetsleder |
Skiltvedtak 40 km/t og fartsdempere i samleveier* |
Saksbehandler og enhetsleder |
Midlertidige skiltvedtak (inntil 3 mnd.) |
Enhetsleder |
Saksbehandling fjerning ulovlig skilt langs vei(vegloven § 33) |
Saksbehandler og enhetsleder |
Vegloven §32 og ledningsforskriften
jfr. Forskrift om saksbehandling og ansvar ved legging og flytting av ledninger over, under og langs offentlig veg
Behandling av Gravemeldingssøknader/Arbeidsvarsling |
Oppsynsmann |
Kommunens retningslinje for driftstilskudd til privat vedlikehold av veier
Behandle søknader om tilskudd private veier |
Saksbehandler (driftsansvarlig) |
Klagebehandling vedrørende tilskudd til private veier |
Enhetsleder og Byingeniør |
Plan og bygningsloven § 32.1bygging mot vei/ vegloven §29, 30, 31
Varsel om pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot |
Saksbehandler |
Pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot vei/ på veigrunn |
Saksbehandler og enhetsleder |
Klagebehandling av pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak |
Enhetsleder og byingeniør |
Saksbehandling som eier, ikke enkeltvedtak
Behandling av tekniske planer |
Saksbehandler og enhetsleder |
Overtakelse av tekniske anlegg |
Saksbehandler og byingeniør |
Behandle søknader om veilys |
Saksbehandler (veilysansvarlig) |
Følge opp driftskontrakt veilys |
Saksbehandler (veilysansvarlig) |
Følge opp drift vei |
Saksbehandler (driftsansvarlig) |
Politivedtektene §9-3 hva kommunen kan håndheve
NB må sjekkes med Kommuneadvokat
§3.1 hindringer på/ved fortau |
Saksbehandler |
§3.9 Takras |
Saksbehandler |
§3.10 Fjerning av sperrer når arbeidet er ferdig |
Saksbehandler |
§4.1 Rengjøring av lysgraver |
Saksbehandler |
§4.2 Rydding etter snø eller takras |
Saksbehandler |
§4.3 Vannavløp |
Saksbehandler |
§5.1 Hindre forsøpling og tilgrising |
Saksbehandler |
§5.2 Rydding ved kioskslag arrangementer |
Arrangementskoordinator |
Underskriftsmatrise iht. delegasjon av 1.1.2020
HC saker:
jf. Vegtrafikklovens § 8 – med Forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede § 3
Første gangs vedtak, tillatelse og avslag |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak, når nye momenter foreligger |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til klagenemda |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Håndheving av stans- og parkeringsovertredelser:
jf. Vegtrafikklovens § 3, 8, 11, 31 a, 36b og 37
Første gangs vedtak, Ileggelse av parkeringsgebyr § 31 a |
Trafikkbetjent |
Første gangs vedtak, Ileggelse av kontrollsanksjon § 8 |
Trafikkbetjent |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak parkeringsgebyr, når nye momenter foreligger |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak kontrollsanksjon, når nye momenter foreligger |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til nasjonal parkeringsklagenemda |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til Tingretten |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Borttauing:
jf. Vegtrafikklovens § 8, 37 - med Parkeringsforskriften §42 og 38
Første gangs vedtak, Fjerning og forvaring av kjøretøy |
Trafikkbetjent |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak fjerning av kjøretøy, når nye momenter foreligger |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til nasjonal parkeringsklagenemda |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til Tingretten |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Politivedtektene:
Dagens politivedtekter: Første gangs vedtak, Avsperring av fortau § 8 |
Konsulent |
Bosone:
jf. lokal forskrift om bosone
Første gangs vedtak, tillatelse og avslag |
Konsulent |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak, når nye momenter foreligger |
Konsulent |
Forberede klagesak til klagenemda |
Saksbehandler / Enhetsleder |
Behandling av person opplysninger:
jf. Vegtrafikklovens §43b
Innhente personopplysninger i førerkort- og motorvognregisteret |
Alle i parkeringsenheten |