Delegering fra by- og stedsutviklingsdirektøren til kommunal- og stabssjefer, samt prinsipper for videre delegering av myndighet v. 3.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å klargjøre, beskrive og definere prinsipper for hvordan den administrative myndigheten skal delegeres fra by- og stedsutviklingsdirektøren og videredelegers fra byingeniøren, parksjefen, plan- og bygningssjefen, eiendomssjefen, kommunalsjef klima og areal og prosjektsjefen. 

 

Gjelder for


Alle ansatte med delegert myndighet.

 

Vedtatt

Vedtatt av by- og stedsutviklingsdirektøren 18.06.2024 og erstatter delegasjonsreglement- videreført til byutvikling datert 11.5.2022

 

1. Innledning

Direktør for by- og stedsutvikling er gitt myndighet til å treffe avgjørelser innen dennes respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning, så langt det ikke framgår av lov eller vedtak at bystyret selv skal fatte vedtak i saken, eller bystyret er pålagt ved lov eller selv har vedtatt å legge myndigheten til et annet organ.

Prinsippdokumentet beskriver videredelegeringen fra direktør for by- og stedsutvikling til byingeniør, parksjefen, plan- og bygningssjefen, eiendomssjefen, kommunalsjef klima og areal, prosjektsjef og signering av dokumenter om fast eiendom, samt videredelegeringen fra kommunalsjefer til enhetsledere, andre ledere og øvrige ansatte.

Oversikt over hvilke særlover og lokale forskrifter kommunedirektør har fått delegert vedtaksmyndighet for skal fremgå av KF delegering.

Grunnlaget for dette dokumentet er det til enhver tid gjeldene delegeringsvedtaket fra bystyret til kommunedirektøren Delegering - reglement for delegering og innstilling i Kristiansand kommune  og Delegering fra kommunedirektøren.

Dokumentet er et ledelses- og styringsverktøy mellom direktør by- og stedsutvikling og øvrige ledere og skal bidra til å skape en felles ledelseskultur. 

 

2. Generelt om delegering

Videredelegeringen skal være skriftlig og iht. retningslinjene omtalt i Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre .

Med delegering menes å tildele et organ/en person man har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, myndighet til å treffe avgjørelser i nærmere angitte saker.

Selv om kommunedirektøren er delegert myndighet til å treffe vedtak i alle saker som ikke har prinsipiell betydning, har bystyret fortsatt det overordnede ansvaret for kommunens vedtak og avgjørelser.

Kommunedirektøren har i sin videredelegering til områdene gitt direktørene myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning. Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med kommunedirektøren. 

Dersom kommunedirektør vurderer at en sak er av prinsipiell betydning, skal den legges fram for formannskap eller det aktuelle utvalg for avgjørelse.

Alle direktører kan innenfor sine ansvarsområder videredelegere sin myndighet til underordnede som de har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, dersom dette ikke er i strid med lov, forskrift eller instruks fra kommunedirektøren, og delegering fremstår som faglig forsvarlig. Videredelegering av avgjørelsesmyndighet vil kunne variere i de ulike områdene. Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i Public 360, og kopi skal sendes kommunedirektøren og revisjonen. 

Overordnet delegerings- og innstillingsreglement som inkluderer informasjon om bystyrets, formannskapets, utvalgenes , valgstyrets, ordførerens og kommunedirektørens myndighet finnes i følgende dokument Delegering - reglement for delegering og innstilling i Kristiansand kommune .

2.1 Krav til utøvelse av delegert myndighet

All myndighet skal utøves i henhold til gjeldende lover og forskrifter, samt være i samsvar med politiske vedtak og øvrige administrative retningslinjer og instrukser.

Den som delegerer myndighet, har ansvar for hvordan den man gir myndighet anvender den delegerte myndigheten. Den som delegerer har derfor tilsyns- og kontrollansvar, og kan gi instruksjoner med hensyn til utøvelsen av den delegerte vedtaksmyndigheten.

2.2 Videredelegering

Delegert myndighet kan delegeres videre, helt eller delvis, hvis ikke noe annet følger av lov, forskrift eller vedtatt delegeringssperre.
 

2.3 Tilbakekalling av delegert myndighet og omgjøringsrett


Delegering av myndighet innebærer ikke frasigelse av myndighet. Den som har delegert myndighet til andre, kan trekke myndigheten tilbake. Dette gjelder også for enkeltsaker. Den som har delegert myndighet, kan av eget tiltak omgjøre vedtak fattet av den som har fått delegert vedtaksmyndighet, men kun innenfor de rammer som gis i forvaltningsloven § 35.

 

3. Saker av prinsipiell betydning

Bystyret har i delegeringsreglement, (vedtatt 11.10.2023) gitt kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning. 

 

Når det gjelder hva som er saker av prinsipiell betydning, vises det til Prop 46 L (2017-2018) s 64 som henviser til Ot.ptp.nr. 42 (1991-92) s 277: 

Hva som er «av prinsipiell betydning», må avgjøres ut fra vedtakets karakter og konsekvenser, ut fra kommunens størrelse, og ut fra en vurdering av i hvilken utstrekning de mer prinsipielle sidene av den aktuelle avgjørelse, må anses klarlagt ved prinsippavgjørelser, instrukser eller tidligere praksis. Det forhold at et mindretall blant de folkevalgte er uenige med dette, og ønsker en kursomlegging, vil ikke i seg selv medføre at saken anses av «prinsipiell betydning», så lenge det ikke er inntrådt nye omstendigheter som medfører at det er en nærliggende mulighet, for at det vil være mulig å oppnå flertall for en slik omlegging nå. 

Eksempler på saker som ikke er prinsipielle:

  • Utlegge reguleringsforslag til offentlig ettersyn i samsvar med Pbl. § 12-10
  • Erklæringer som skal tinglyses eller slettes i relasjon til plan- og bygningslovens bestemmelser

Vedtak her vil være retningsgivende for tilsvarende saker i ettertid.

 

4. By- og stedsutviklingsdirektørens delegering til stabssjefer og kommunalsjefer  

Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og kommunal- og stabssjefer i by- og stedsutvikling, gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder, i saker som ikke har prinsipiell betydning.

Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med direktør for by- og stedsutvikling.  Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser.

By- og stedsutviklingsdirektørens videredelegering skal fremgå av KF Delegering.

Tabellene under viser videredelegering fra stabssjefer og kommunalsjefer til enhetsledere og øvrige ansatte.

 

 

Videredelegering fra byingeniøren til enhetsledere, øvrige leder og ansatte

Til

Myndighet

Enhetsledere

Gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning.

Enhetsledere Treffe vedtak iht. KF delegering .
Enhetsledere                                                         delegert fagansvaret for sin enhet i delegasjonsreglement fra direktør til kommunalsjef og oversikt i KF delegering.
Myndigheten delegeres videre fra kommunalsjef til enhetsledere og øvrige ansatte i ingeniørvesenet iht. vedlagte signaturmatrise.   
Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med byingeniøren.  Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser.

 

Videredelegering fra parksjefen til enhetsledere, øvrige ledere og ansatte
Til  Myndighet
Enhetsledere og nivå-4 ledere Gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning.
Ledere Treffe vedtak iht. KF delegering .

Saksbehandlere med tilgang til saksbehandlingssystemene:

  • e-Stil PT produksjonstilskudd
  • e-Stil RMP Regionalt miljøtilskudd
  • ØKS NMSK tilskudd og skogfond
  • Agros Tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel
  • Agros Tilskudd til drenering
  • Agros Spesielle miljøtiltak i jordbruket
Agros Tilskudd til tiltak i beiteområder
Vedtak knyttet til tilskuddsordninger innen landbruk og skogbruk kan vedtas og signeres av saksbehandler som har fått tilgang til saksbehandlingssystemene.
Saksbehandlere som har fått tilgang til saksbehandlingssystemet Fatte vedtak knyttet autorisasjonsbevis etter plantevernmiddelforskriften  
Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med parksjefen.  Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser.

 

 Videredelegering fra plan- og bygningssjefen til planleder, byggesaksleder, avd. leder geografisk informasjon, avd. leder matrikkel og eiendomsskatt, avd. leder eiendomsdanning og øvrige ansatte
Til Myndighet
Planleder, byggesaksleder
avd. leder geografisk informasjon, avd. ledere matrikkel og eiendomsskatt og avd. leder eiendomsdanning
Gis myndighet til å treffe avgjørelser innen sitt ansvarsområde i saker som ikke har prinsipiell betydning.
Øvrige ansatte Delegasjon i sakstyper og delegasjon til øvrige ansatte framkommer av vedlagte signaturmatriser.
Byggesaksleder Særskilt delegasjon: Byggesaksleder har myndighet til å slette tinglyste servitutter.
Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med plan- og bygningssjefen.  Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser.

 

Videredelegering fra eiendomssjefen til enhetsledere, avdelingsledere og drifts- og teamledere
Til Myndighet
Enhetsledere, avdelingsledere, driftsledere og teamledere Gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning.
Enhetsledere Gis myndighet til å treffe vedtak iht.   KF delegering .
Enhetsleder bolig og bygg- og eiendom Gis myndighet til å inngå leieavtaler for fast eiendom med varighet mer enn 12 måneder. Signering forutsetter at leieavtalen er godkjent av budsjettansvarlig og innenfor budsjettrammene der avtalen skal belastes.
Enhetsleder for Bolig og enhetsleder for Bygg- og eiendomsforvaltning Gis myndighet til å undertegne alle dokumenter om fast eiendom. Eiendom, Delegering av myndighet knyttet til signatur av dokumenter om fast eiendom
Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med eiendomssjefen.  Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser.

 

Videredelegering fra kommunalsjef klima og areal til enhetsledere
Til Myndighet
Enhetsledere

Gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning.

 

Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med kommunalsjef klima og areal.  Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser.
Enhetsledere myndighet til å treffe vedtak iht.  KF delegering.
Enhetsledere for analyse og eiendomsutvikling

Fullmakt til å undertegne dokumenter om fast eiendom. Klima og Arealutvikling, Delegering av myndighet knyttet til signatur av dokumenter om fast eiendom

 

4.1 Stedfortreder

Stedfortrederrollen kan inntre ved planlagt eller ikke-planlagt fravær. Ved planlagt fravær skal kommunalsjefene orientere respektiv stedfortreder i forkant i tillegg til direktøren. 


Ved ikke-planlagt fravær vil stedfortrederrollen inntre i forbindelse med akutte og/eller plutselige hendelser, der byingeniøren, parksjefen, plan- og bygningssjefen, eiendomssjefen, kommunalsjef klima og areal ikke selv kan meddele sitt fravær.


Respektiv stedfortreder overtar alle fullmakter byingeniøren, parksjefen, plan- og bygningssjefen, eiendomssjefen, kommunalsjef klima og areal fravær og overtar ansvaret for beslutninger knyttet til daglig drift. Beslutningene skal tas i tråd med gitte styringssignaler og de rammer og mål som er satt for kommunen.

 

Stedfortredere
Ved fravær av Respektiv stedfortreder
Byingeniør Enhetsleder produksjon, Glen Allan Eikeland
Parksjef Enhetsleder produksjonsenheten, Kurt Tange Jensen
Plan- og bygningssjef Planleder, Erik Heddeland Martens
Eiendomssjef Enhetsleder byggeservice, Bård Kvislabakken
Kommunalsjef klima og areal Enhetsleder, Jan Erik Lindjord

 

4.2 Assisterende direktør for by- og stedsutvikling

I by- og stedsutvikling er assisterende direktør overordnet stabssjefer og kommunalsjefer og har organisasjons og instruksjonsmyndighet i hele by- og stedsutvikling når dette er avklart med direktøren. 

 

4.3 Adgang til videredelegering

Med mindre annet fremkommer av dette dokumentet kan assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal– og stabssjefer, innenfor sine ansvarsområder, videredelegere sin myndighet til underordnede som de har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, dersom dette ikke er i strid med lov, forskrift eller instruks fra direktør for by- og stedsutvikling, og delegering fremstår som faglig forsvarlig. Videredelegering utover det som omtales i dette dokumentet med vedlegg er ikke aktuelt.

Videredelegering av avgjørelsesmyndighet vil kunne variere i de ulike stabs- og kommunalsjefområdene. 

Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak- og arkivsystemet (P 360) og i kvalitetssystemet, i tråd med Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre.

Ved delegering av myndighet til å treffe enkeltvedtak, skal det sikres at enkeltvedtak signeres med to underskrifter for å ivareta hensynet til kontroll.

Enkeltvedtak tilknyttet parkeringsvirksomheten kan fattes med kun en signatur, da dette er hensiktsmessig i forbindelse med den løpende parkeringskontrollen.
 

Enkeltvedtak knyttet til tilskuddsordninger innen landbruk og skogbruk kan signeres av kun saksbehandler, som har fått tilgang til saksbehandlingssystemene som er opplistet under punkt “ 12 Myndighet til å undertegne dokumenter” relatert til parkvesenet.


 

5. Budsjett-, økonomiansvar og anvisningsmyndighet

Assisterende direktør for by- og stedsutvikling gis budsjett og anvisningsmyndighet for drifts- og investeringsbudsjettet for hele by- og stedsutvikling.

Alle stabs- og kommunalsjefer gis budsjett- og anvisningsmyndighet for drifts- og investeringsbudsjettet innen hvert sitt ansvarsområde.

 Nærmere angivelse av myndigheten gis i kommunens styrende dokumenter:

 

Kun økonomidirektøren har fullmakt til å avgjøre saker om betalingsutsettelse og betalingsettergivelse, i henhold til Kredittstyring - policy. Fullmakten kan delegeres videre i området Økonomi.

 

6. Personalmyndighet

6.1 Myndighet i personalsaker

Kommunedirektøren har etter kommuneloven det løpende personalansvaret for den enkelte ansatte.

I tråd med direktør for by- og stedsutviklings delegerte myndighet fra kommunedirektøren, gis assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer, myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse, er tillagt annet organ eller kommunedirektøren eller direktør for by- og stedsutvikling selv. Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer. 

Kommunens regler og retningslinjer skal praktiseres slik at det i størst mulig grad oppnås lik praksis i hele kommunen.

Myndigheten kan delegeres videre til ledere med personalansvar. Det samme gjelder myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler og å behandle søknader om permisjon. Eventuelle unntak skal begrunnes skriftlig og forelegges direktør for by- og stedsutvikling for vurdering og godkjennelse.

 

 

Delegering av personalmyndighet fra Direktør for by- og stedsutvikling
Til Myndighet
Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer

Gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ, eller kommunedirektøren eller by- og stedsutviklingsdirektøren selv. Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.  

Myndigheten kan delegeres videre til ledere med personalansvar. Det samme gjelder myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler og å behandle søknader om permisjon. Eventuelle unntak skal begrunnes skriftlig og forelegges direktør for by- og stedsutvikling for vurdering og godkjennelse.

 

Videredelegering av personalmyndighet fra Byingeniøren
Til Myndighet
Enhetsledere

Gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ, eller kommunedirektøren selv.

Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.
Ledere på nivå 3, 4 og 5                                          Gis myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler, godkjenne bruk av overtid, samt behandle søknader om permisjon.

 

 

Videredelegering av personalmyndighet fra Parksjefen
Til Myndighet
Enhetsledere

Gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse, er tillagt annet organ eller kommunedirektøren selv.

Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.
Enhetsledere og nivå 4-ledere                             Gis myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler og behandle søknader om permisjon.

 

 

Videredelegering av personalmyndighet fra Plan- og bygningssjefen
Til Myndighet

Planleder, byggesaksleder, avd. leder byggesak, avd. leder tilsyn, avd. leder geografisk informasjon, avd. leder matrikkel og eiendomsskatt og avd. leder eiendomsdanning
                     

Gis myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler

Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.

 

Videredelegering av personalmyndighet fra Eiendomssjefen
Til Myndighet
Enhetsledere, avdelingsledere, drifts-
og teamledere 

Gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ eller kommunedirektøren selv.

Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.
Enhetsledere, avdelingsledere, drifts-
​og teamledere
Gis myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler.

 

 

Videredelegering av personalmyndighet fra Kommunalsjef klima og areal
Til Myndighet
Enhetsledere

Gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ eller kommunedirektøren selv.

Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.
Enhetsledere                                            Gis myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler og å behandle søknader om permisjon.

 

6.2 Opprettelse av stillinger

Direktør for by- og stedsutvikling har under forutsetning av varig budsjettdekning, fullmakt til å opprette stillingshjemler. Vedtak med beskrivelse av hjemmel og finansiering skal være skriftlig i kommunens arkivsystem.

Myndigheten er ikke delegert videre.

 

6.3 Oppsigelse av stillinger

Myndighet til å treffe vedtak om oppsigelse, avskjed og suspensjon etter arbeidsmiljøloven skal i utgangspunktet tilligge direktør for by- og stedsutvikling. Varsel om oppsigelse, avskjed eller suspensjon etter arbeidsmiljøloven, skal også undertegnes av direktør for by- og stedsutvikling.

 

6.4 Ansettelsesmyndighet

Assisterende direktør for by- og stedsutvikling, stabs- og kommunalsjefer, samt enhetsledere, delegeres ansettelsesmyndighet. Myndigheten kan skriftlig delegeres videre til annen leder med personalansvar, som overordnet leder vurderer egnet. Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.

Ansettelsesreglement

Videredelegering av ansettelsesmyndighet
Fra Til Myndighet
Byingeniøren Enhetsledere

Ansettelser.

Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.

Parksjefen Enhetsleder og nivå-4 leder

Ansettelser.

Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.

Plan- og bygningssjefen Ingen videredelegering

Ansettelser.

Plan- og bygningssjefen skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.

Plan- og bygningssjefen leder ansettelsesutvalgene på plan- og bygg. Enhetsledere skal være medlem av ansettelsesutvalg for ansettelser i egen enhet. Enhetsledere skal konsulteres ved ansettelser i de andre enhetene, for å få best mulig faglig bredde i kommunalsjefområdet.

Eiendomssjefen Enhetsledere, avdelingsledere og teamledere

Ansettelser.

Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.
Kommunalsjef Klima og areal Enhetsledere

Ansettelser.

Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.

 

 

6.5 Myndighet i henhold til gjeldende hovedtariffavtale (HTA) og hovedavtale (HA):

Kommunedirektøren fastsetter lønn for direktører.

Fullmakt for fastsetting av lønn ved tilsetting for ansatte i kap. 3.4.2 og 3.4.3, ledere i kap. 4 og ansatte i kap. 5 delegeres til direktørene i området, i samsvar med retningslinjene i Lokal lønnspolitikk med administrative vedlegg .

Fastsetting av lønn ved tilsetting for ansatte i kapittel 4 ( eksklusive ledere) foretas av nærmeste leder med personalansvar. Lønnsfastsettelse ut over garantilønn i Hovedtariffavtalen og lokalt etablerte tillegg, skjer etter anbefaling fra kommunalsjef. Lønnsvedtak fattes i slike tilfeller av Forhandlingsleder.

Lokale forhandlinger etter HTA kap. 3 pkt. 3.4.1 C gjennomføres av kommunedirektøren med bistand fra Forhandlingsleder.

Lønnsforhandlinger etter Hovedtariffavtalen kapittel 3.4.2, 3.4.3 og kapittel 5.1 delegeres til direktøren i det enkelte område. Fullmakten kan ikke videredelegeres.

Lønnsforhandlinger etter Hovedtariffavtalen kapittel 4, 5.2 og 3.4.4 delegeres til organisasjonsdirektøren. Organisasjonsdirektørens fullmakter videredelegeres til Forhandlingsleder.

Organisasjonsdirektørens fullmakter er delegert til «Forhandlingsleder».

Det er kommunedirektøren som godkjenner forhandlingsresultatet etter lønnsforhandlingene i medhold av HTA kap 3, 4 og 5.

6.6 Ferieloven

Assisterende direktør for by- og stedsutvikling, stabs- og kommunalsjefer og enhetsledere, gis myndighet til å treffe avgjørelser etter ferieloven innen egen enhet.

Plan- og bygningssjefen gir planleder, byggesaksleder og geodataleder myndighet til å treffe avgjørelser etter ferieloven innen egen enhet.


Eiendomssjefen gir enhetsledere myndighet til å treffe avgjørelser etter ferieloven innen egen enhet.

6.7 Myndighet til å foreta organisasjonsendringer

By- og stedsdirektøren gis myndighet til å gjennomfør organisasjonsendringer på alle nivå i eget område. Myndigheten kan ikke delegeres videre. Alle endringer, uavhengig av omfang, skal fremlegges for vurdering og godkjenning av direktør. 

Se også Organisasjonsstruktur - endring - forside.

 

7. Internkontroll

Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer har ansvar for å følge opp kommunedirektørens føringer for en tilfredsstillende internkontroll innen sin enhet.

Ansvar og myndighet for internkontroll er beskrevet i Kristiansand kommunes internkontrollpolicy, Internkontrollpolicy, hvor de tre ledernivåene direktør, stabs – og kommunalsjef og enhetsleder er nærmere beskrevet.

Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer gis myndighet til å godkjenne dokumenter som skal tas inn i eget område i kvalitetstystemet.

Videredelegering relatert til internkontroll
Fra Til Myndighet
Byingeniøren Enhetsledere og avdelingsledere Gis myndighet til å godkjenne dokumenter som skal tas inn i eget område i kvalitetssystemet.
Parksjefen Enhetsledere Gis myndighet til å godkjenne dokumenter som skal tas inn i egen enhet i kvalitetssystemet.
Plan- og bygningssjefen Planleder, byggesaksleder og geodataleder

Har ansvar for å følge opp kommunedirektørens føringer for en tilfredsstillende internkontroll angitt som følger:

  • Ledere er ansvarlig for at enhetens rutiner er i tråd med delegasjonen og at dokumentene til enhver tid er oppdatert i kvalitetssystemet.
  • Planleder, byggesaksleder og geodataleder gis myndighet til å godkjenne dokumenter som skal tas inn i eget område i Kvalitetssystemet
Kommunalsjef klima og areal Enhetsledere Gis myndighet til å godkjenne dokumenter som skal tas inn i eget område i kvalitetssystemet.
Prosjektsjef Rådgiver for kvalitet og internkontroll Gis myndighet til å godkjenne dokumenter som omhandler internkontroll i prosjektstaben.

 

8. Informasjonsmyndighet

Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt. Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer kan offentlig gi informasjon innenfor sitt ansvarsområde. Slik informasjon skal være i tråd med vedtak truffet i overordnet organ. 

I kontroversielle saker orienteres direktør for by- og stedsutvikling fortløpende.

Myndigheten kan delegeres videre. Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak- og arkivsystemet (P 360) og i Kvalitetssystemet i tråd med  Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre.

Videredelegering av informasjonsmyndighet
Fra Til Myndighet
Byingeniøren Enhetsleder

Gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt. Alle enhetsledere kan offentlig gi informasjon innenfor sitt ansvarsområde. Slik informasjon skal være i tråd med vedtak truffet i overordnet organ.

I kontroversielle saker orienteres byingeniøren fortløpende.

Parksjefen Enhetsleder

Gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt. Alle enhetsledere kan offentlig gi informasjon innenfor sitt ansvarsområde. Slik informasjon skal være i tråd med vedtak truffet i overordnet organ.

I kontroversielle saker orienteres parksjefen fortløpende.

Plan- og bygningssjefen Planleder, byggesaksleder og geodataleder

Gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt og kan offentlig gi informasjon innenfor sitt ansvarsområde. Slik informasjon skal være i tråd med vedtak truffet i overordnet organ.

I kontroversielle saker orienteres plan og bygningssjefen fortløpende.

Eiendomssjefen Enhetsledere

Gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt. Alle enhetsledere kan offentlig gi informasjon innenfor sitt ansvarsområde. Slik informasjon skal være i tråd med vedtak truffet i overordnet organ.

 

I kontroversielle saker orienteres eiendomssjefen fortløpende.
Kommunalsjef klima og areal Enhetsledere

Gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt. Alle enhetsledere kan offentlig gi informasjon innenfor sitt ansvarsområde. Slik informasjon skal være i tråd med vedtak truffet i overordnet organ.


I kontroversielle saker orienteres kommunalsjef klima og areal fortløpende.

9. Arkivmyndighet- en presisering

I henhold til kommuneloven og arkivforskriften har kommunedirektøren som øverste administrative leder ansvar for kommunens arkiv. Kommunedirektøren har også ansvar for at organiseringen og oppfølging av arkivarbeidet er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. 

 Kommunen ved kommunedirektøren har i tillegg ansvar for at underliggende virksomheter får nødvendige veiledninger og råd i forhold til arkiv. Dette omfatter også eventuelle offentlige utvalg som kommunen nedsetter. 

Direktør for organisasjon delegeres myndighet innen arkivtjenestens virkeområder. Myndigheten delegeres videre til arkivsjef.

 

10. Informasjonssikkerhet og personvern

Kommunedirektøren delegerer oppgaver som gjelder behandling av personopplysninger til hver enkelt ansatt og i tråd med Policydokument for informasjonssikkerhet og personvern (Ikke tilgjengelig).

 

11. Søksmålskompetanse

Alle direktører delegeres myndighet til å:

  • Beslutte saksanlegg, herunder ta ut stevning, forliksklage og begjære midlertidig sikring
  • Beslutte bruk av rettsmidler, herunder anke
  • Forlike rettstvister i og utenfor rettergang


Myndigheten er begrenset til å gjelde saker som ikke er av prinsipiell betydning. Kommunedirektøren skal holdes løpende orientert. Plikt til løpende orientering gjelder ikke i saker etter barnevernloven.

Alle direktører delegeres myndighet til å:

  • Følge opp saker for forliksråd og domstolene der kommunen er part
  • Inngi tilsvar og øvrige prosesshandlinger
  • Frafalle krav om sakskostnader
  • Ta stilling til resultatet av konfliktrådsbehandling
  • Ta stilling til forelegg utferdiget mot kommunen

11.1 Videredelegering søksmålskompetanse

Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og den enkelte kommunal- og stabssjef, delegeres myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning. Myndigheten kan videredelegeres dersom assisterende direktør for by- og stedsutvikling, kommunal eller stabssjefen, finner det hensiktsmessig. Videredelegeringen skal være skriftlig.

Kommunalsjef eiendom er gitt myndighet til å begjære tvangsfullbyrdelse i husleiesaker, jfr tvfbl. §4-1 og § 13-2, tredje ledd. Denne myndigheten kan delegeres videre til enhetsleder bolig.

 

 VIDEREDELEGERING SØKSMÅLSKOMPETANSE
Fra Til Myndighet
Byingeniøren Enhetsleder og avdelingsleder til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning. 
Parksjefen Enhetsleder til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning. 
Plan- og bygningssjefen Byggesaksleder til å anmelde brudd på plan- og bygningsloven
Eiendomssjefen Enhetsleder til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning. 
Kommunalsjef klima og areal Enhetsleder til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning. 

 

 

11.2 Prosessfullmakt

Advokatene ved kommuneadvokatkontoret gis alminnelig prosessfullmakt på vegne av kommunen i medhold av tvisteloven § 3-4.

 

12. Myndighet til å undertegne dokumenter

Assisterende direktør for by- og stedsutvikling og alle kommunal- og stabssjefer gis myndighet til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område.  

Direktør for by- og stedsutvikling er gitt myndighet til å gjennomføre anskaffelser i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser, og til å inngå påfølgende kontrakter, innen sitt område. Fullmakten delegeres videre til stabsleder prosjekt som kan delegere videre innen egen stab. Det vises til Kjøp av varer og tjenester - Avklare prosess for nærmere beskrivelse av ansvarfordelingen.

Direktør for by og stedsutvikling (og eventuelt de det videredelegeres til) er gitt myndighet til å inngå leieavtaler for fast eiendom med varighet mer enn 12 måneder. Denne myndigheten er delegert til eiendomssjefen (kommunalsjef eiendom). Signering forutsetter at leieavtalen er godkjent av budsjettansvarlig og innenfor budsjettrammene der avtalen skal belastes.

 

Byingeniørens videredelegering av myndighet til å undertegne dokumenter
Til Myndighet
Enhetsledere                                                                                                   Gis fullmakt til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område.
Ingeniørvesenet Myndighet til å undertegne dokumenter delegeres videre iht. signaturmatriser og bestillings- og attestasjonsfullmakter i ingeniørvesenet.

 

Parksjefens videredelgering av myndighet til å undertegne dokumenter
Til Myndighet
Enhetsledere og nivå 4 ledere

Gis fullmakt til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område, avgrenset iht. følgende oversikt:

KF delegering lenke.

Saksbehandlere med tilgang til bestemte saksbehandlingssystem

Vedtak knyttet til tilskuddsordninger innen landbruk og skogbruk kan signeres kun av saksbehandler som har fått tilgang til saksbehandlingssystemene:

  • e-Stil PT produksjonstilskudd
  • e-Stil RMP Regionalt miljøtilskudd
  • ØKS NMSK tilskudd og skogfond
  • Agros Tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel
  • Agros Tilskudd til drenering
  • Agros Spesielle miljøtiltak i jordbruket
  • Agros Tilskudd til tiltak i beiteområder
Parkvesenet Det vises til Kjøp av varer og tjenester - Avklare prosess for nærmere beskrivelse av ansvarfordelingen.

 

Plan- og bygningssjefens videredelegering av myndighet til å undertegne dokumenter
Til Myndighet

Planleder, byggesaksleder og
​ geodataleder, samt deres avdelingsleder og saksbehandlere

fullmakt til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område, avgrenset til godkjente underskriftsmatriser.

 

Eiendomssjefens videredelegering av myndighet til å undertegne dokumenter
Til Myndighet
Enhetsleder bolig og bygg- og eiendomsforvaltning     

Myndighet til å inngå leieavtaler for fast eiendom med varighet mer enn 12 måneder.  

Signering forutsetter at leieavtalen er godkjent av budsjettansvarlig og innenfor budsjettrammene der avtalen skal belastes. 

Gis fullmakt til å undertegne dokumenter om fast eiendom. Eiendom, Delegering av myndighet knyttet til signatur av dokumenter om fast eiendom

 

Kommunalsjef klima og areals videredelegering av myndighet til å undertegne dokumenter
Til Myndighet

Enhetsleder for analyse og
eiendomsutvikling                   

Gis fullmakt til å undertegne dokumenter om fast eiendom.

Klima og Arealutvikling, Delegering av myndighet knyttet til signatur av dokumenter om fast eiendom

 

Prosjektsjefens videredelegering av myndighet til å undertegne dokumenter
Til Myndighet
Rådgiver for kvalitet og internkontroll Gis fullmakt til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område.

 

13. Myndighet ved kriser og katastrofer 

Bystyret har gitt kommunedirektøren utvidede fullmakter i krisesituasjoner og under katastrofer.

Ved krisesituasjoner og under katastrofer i fredstid skal kommunedirektøren etablere en kriseledelse.

 

13.1 I situasjoner der kommunens innsats ledes av kriseledelsen, har kommunedirektøren fullmakt til å:

  1. Utøve den kommunale myndighet som hendelsen krever, og beslutte iverksetting av de nødvendige tiltak.
  2. Disponere et nødvendig beløp til
    • skadebegrensning og sikringstiltak for å verne liv, materielle verdier og miljø.
    • hjelp ved umiddelbart behov for opprydding og utbedring av skader.
    • påtrengende hjelp til personer som er rammet av krisen.
    • andre tiltak som anses påkrevet.
  3. Foreta midlertidig stans i kommunal virksomhet for å omdisponere ressurser.

De økonomiske disposisjonene, sammen med rapport om kommunens innsats, legges snarest mulig etter hendelsen fram til politisk behandling.

I kommunedirektørens fravær er myndigheten tillagt kommunedirektørens stedfortreder. Kommunedirektøren delegerer myndigheten til beredskapssjef som blir tillagt ansvar for spesielle oppdrag i tilknytning til kommunens innsats under den ekstraordinære situasjonen.

 

14. Roller og ansvar

Alle ledere som har fått delegert myndighet er ansvarlig for:

  • å avklare behovet for å delegere myndighet videre.
  • å sikre at videredelegeringen er godt kjent i organisasjonen.
  • å sikre at den som får delegert myndighet har den kompetanse som skal til for å utøve delegering på en forsvarlig måte.

 

15. Eierskap og implementering av policyen

Kommunedirektøren er ansvarlig for implementering og direktørene skal følge dette opp i linjen.

 

Vedlegg

  • Byingeniøren Signaturmatrise Vei
  • Byingeniørens Signaturmatrise Parkering 
  • Delegerte bestillings- og anvisningsfullmakter i Ingeniørvesenet
 

Signaturmatrise Vei


Underskriftsmatrise iht. delegasjon av 1.1.2020 

 

Vegloven §40- 43

Behandling avkjørselssøknader

Saksbehandler og enhetsleder

Klagebehandling avkjørselssaker eller
andre klagesakeretter veiloven                                                    

Enhetsleder og byingeniør

 

Vegtrafikkloven §5, §7 og Skiltforskriften

Behandling av skiltsøknader

Saksbehandler

Skiltvedtak der kommunen har skiltmyndighet eller fått
delegert skiltmyndighet fra Statens vegvesen

Enhetsleder

Skiltvedtak der vegvesenet har skiltmyndighet
(oversendes til Statens vegvesen)

Saksbehandler og enhetsleder

Skiltvedtak 40 km/t og fartsdempere i samleveier*

Saksbehandler og enhetsleder

Midlertidige skiltvedtak (inntil 3 mnd.)

Enhetsleder

Saksbehandling fjerning ulovlig skilt langs vei(vegloven § 33)   

Saksbehandler og enhetsleder

 

Vegloven §32 og ledningsforskriften
jfr. Forskrift om saksbehandling og ansvar ved legging og flytting av ledninger over, under og langs offentlig veg

Behandling av Gravemeldingssøknader/Arbeidsvarsling        

Oppsynsmann

 

Kommunens retningslinje for driftstilskudd til privat vedlikehold av veier

Behandle søknader om tilskudd private veier                       

Saksbehandler (driftsansvarlig)

Klagebehandling vedrørende tilskudd til private veier              

Enhetsleder og Byingeniør

 

Plan og bygningsloven § 32.1bygging mot vei/ vegloven §29, 30, 31

Varsel om pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot
vei/på veigrunn inkludert sikthinder

Saksbehandler

Pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot vei/ på veigrunn
inkludert sikthinder

Saksbehandler og enhetsleder

Klagebehandling av pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak
mot vei/ på veigrunn inkludertsikthinder 

Enhetsleder og byingeniør

 

Saksbehandling som eier, ikke enkeltvedtak

Behandling av tekniske planer                                                       

Saksbehandler og enhetsleder

Overtakelse av tekniske anlegg

Saksbehandler og byingeniør

Behandle søknader om veilys

Saksbehandler (veilysansvarlig)

Følge opp driftskontrakt veilys

Saksbehandler (veilysansvarlig)

Følge opp drift vei

Saksbehandler (driftsansvarlig)

 

Politivedtektene §9-3 hva kommunen kan håndheve
NB må sjekkes med Kommuneadvokat

§3.1 hindringer på/ved fortau

Saksbehandler

§3.9 Takras

Saksbehandler

§3.10 Fjerning av sperrer når arbeidet er ferdig                      

Saksbehandler

§4.1 Rengjøring av lysgraver

Saksbehandler

§4.2 Rydding etter snø eller takras

Saksbehandler

§4.3 Vannavløp

Saksbehandler

§5.1 Hindre forsøpling og tilgrising

Saksbehandler

§5.2 Rydding ved kioskslag arrangementer

Arrangementskoordinator

 

 

Signaturmatrise Parkering 


Underskriftsmatrise iht. delegasjon av 1.1.2020 

HC saker:  
jf. Vegtrafikklovens § 8 – med Forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede § 3   

Første gangs vedtak, tillatelse og avslag 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak, når nye momenter foreligger 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til klagenemda 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

 

Håndheving av stans- og parkeringsovertredelser 
jf. Vegtrafikklovens § 3, 8, 11, 31 a, 36b og 37  

Første gangs vedtak, Ileggelse av parkeringsgebyr § 31 a 

Trafikkbetjent 

Første gangs vedtak, Ileggelse av kontrollsanksjon § 8 

Trafikkbetjent 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak parkeringsgebyr, når nye momenter foreligger 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak kontrollsanksjon, når nye momenter foreligger 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til nasjonal parkeringsklagenemda 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til Tingretten 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

 

Borttauing:  
jf. Vegtrafikklovens § 8, 37 - med Parkeringsforskriften §42 og 38  

Første gangs vedtak, Fjerning og forvaring av kjøretøy 

Trafikkbetjent 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak fjerning av kjøretøy, når nye momenter foreligger 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til nasjonal parkeringsklagenemda 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til Tingretten 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

 

Politivedtektene:
 

Dagens politivedtekter: Første gangs vedtak, Avsperring av fortau § 8 

Konsulent 

 

Bosone:  
jf. lokal forskrift om bosone 

Første gangs vedtak, tillatelse og avslag 

Konsulent 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak, når nye momenter foreligger 

Konsulent 

Forberede klagesak til klagenemda 

Saksbehandler / Enhetsleder 

 

Behandling av person opplysninger:
jf. Vegtrafikklovens §43b

Innhente personopplysninger i førerkort- og motorvognregisteret 

Alle i parkeringsenheten 

 

Delegerte bestillings- og anvisningsfullmakter i Ingeniørvesenet

Delegerte bestillings- og anvisningsfullmakter i Ingeniørvesenet (Ikke tilgjengelig)
 
 
 

Plan- og bygningssjefen Signaturmatrise Plan 

  1. Saker til politisk behandling i Bystyret:
    Underskrives av plan- og bygningssjef og byutviklingsdirektør.
     
  2. Saker til politisk behandling i By- og stedsutviklingsutvalget:
    Underskrives av planleder og plan og bygningssjef.
  1. Klagesaker til overordnet myndighet:
    Underskrives av planleder og plan og bygningssjef.
  1. Beslutninger truffet i medhold av plan- og bygningsloven på delegert myndighet: Utleggelse til offentlig ettersyn, vedtak av mindre reguleringsendringer, avslutning av planinitiativ, varsel om oppstart av regulering, høring av planprogram, avslutning av sak:
    Underskrives av planleder og plan og bygningssjef.
     
  2. Fastsettelse og utsending av gebyr: Underskrives av saksbehandler og planleder.
  1. Høring av mindre endring av reguleringsplan:
    Underskrives av saksbehandler og planleder.
  1. Mangelbrev og tilbakemeldinger på mottatt planforslag:
    Underskrives av saksbehandler og planleder.
     
  2. Utsendelse av politiske vedtak, orienteringsbrev, svar på spørsmål osv.: Underskrives av saksbehandler.
 

Signaturmatrise Byggesak 

  1. Dispensasjonssaker:
    Underskrives av saksbehandler og byggesaksleder.
     
  2. Avslag:
    Underskrives av saksbehandler og byggesaksleder.
     
  3. Godkjennelser, MB, FA, IG, mv:
    Underskrives av saksbehandler og sidemannskontrollør.
     
  4. Pålegg, forelegg, tvangsmulkt:
    Underskrives av tilsynsleder og byggesaksleder.
     
  5. Saker/klagesaker til politiskbehandling og overordnede myndigheter:
    Underskrives av byggesaksleder og plan og bygningssjef.
     
  6. Anmeldelser:
    Underskrives av byggesaksleder/tilsynsleder og plan og bygningssjef.
     
  7. Mangelbrev, orienteringsbrev, svar på spørsmål osv.: Underskrives av saksbehandler.

 

Signaturmatrise Geodata 

 

  1. Saker, dvs administrative enkeltvedtak etter lov om eiendomsregistrering (matrikkelloven):
    Underskrives av avdelingsleder og saksbehandler.
  1. Saker, dvs. administrative enkeltvedtak etter lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven):
    Underskrives av avdelingsleder og saksbehandler.
  1. Saker, dvs. administrative enkeltvedtak etter lov om stadnamn (stedsnavnloven):
    Underskrives av avdelingsleder og saksbehandling.
  1. Saker etter lov om stadnamn (stedsnavnloven) som krever politisk vedtak i by- og stedsutviklingsutvalget:
    Underskrives av geodataleder og plan- og bygningssjef.
  1. Saker etter lov om stadnamn (stedsnavnloven) som krever politisk vedtak i bystyret:
    Underskrives av plan- og bygningssjef og direktør by og stedsutvikling.
  1. Klagesaker på takst etter lov om eigedomsskatt til kommunane (eiendomsskatteloven) som krever vedtak i sakkyndig nemnd og evt. klagenemnd: Underskrives av enhetsleder og plan- og bygningssjef.
  1. Klagesaker på utskriving av eiendomsskatt etter lov om eigedomsskatt til kommunane (eiendomsskatteloven), som medfører enkeltvedtak: Underskrives av avdelingsleder og saksbehandler.