Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort / være på plass:
Direktør har besluttet at kompetanseplan(er) for området skal utarbeides/rulleres.
Beskrivelse
Direktør har ansvar for å vurdere kommunens fremtidige kompetansebehov og sikre at kommunen som helhet er rustet for fremtiden.
Kommunalsjefer har ansvar for å sikre at kompetanseplan(er) i området underbygger felles satsinger og samordner på tvers av områder.
Hvert område skal utarbeide strategisk kompetanseplan på ett eller flere nivå.
Området vurderer selv omfang og detaljnivå i utforming av kompetanseplaner.
Følgende bør avklares før arbeidet med å utarbeide kompetanseplan settes i gang:
Rammer for økonomi og ledelse. (Se refleksjonsspørsmål nedenfor.)
Er det behov for kompetanseplaner både i område, kommunalsjefområder og enheter eller er det tilstrekkelig å ha kompetanseplaner på ett eller to av disse nivåene?
Hvis det er behov for kompetanseplaner på flere nivå: Er det naturlig å begynne på ett nivå eller bør det jobbes parallelt? Hvordan sikre at kompetanseplaner på ulike nivå henger sammen og drar i samme retning?
Hvis det bare skal lages kompetanseplan på ett nivå: er det steg i prosessen som bør gjøres på et annet nivå enn det som skal utarbeide kompetanseplan? (For eksempel: Dersom det besluttes at det kun er behov for å ha kompetanseplan på enhetsnivå, kan det være ressursbesparende at det er kommunalsjefnivå eller områdenivå som tar ansvar for å gjennomføre hele eller deler av definere kompetansebehov og gjennomføre kompetanseanalyse?)
Hvem representerer arbeidsgiver i prosessen?
Hvordan skal prosessen forankres i linja?
Hvordan involvere tillitsvalgte?
Direktør skal drøfte plan for prosess med tillitsvalgte i området før den settes i gang.
Aktuelle refleksjonsspørsmål knyttet til rammer for økonomi og ledelse:
Hvordan kan området legge til rette for at ledere kan følge opp sitt ansvar for å bygge lærings- og innovasjonskultur?
Hvordan sikrer vi at læring og utvikling blir en måte å jobbe på - og ikke noe som er på siden av det vi holder på med?
Hvilke strukturer i området kan bygge opp om dette?
Hva hemmer og fremmer læring og utvikling?
Hvordan kan vi frigjøre ressurser til læring og utvikling?
Hva er mulig å få til innenfor budsjett?
Er det aktuelt å samarbeide med andre områder for å få ned kostnader?
Hva finnes av regionale og nasjonale tilskuddsordninger?
Stilles det nok ressurser til rådighet for å lykkes med utvikling?
Resultat
Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:
Det er avklart hvilket nivå i området som skal ha kompetanseplaner.
Det er avklart hvem som skal representere arbeidsgiver i arbeidet og hvordan prosessen skal forankres i linja.
Plan for hvordan prosessen med å lage kompetanseplaner skal gjennomføres er drøftet med tillitsvalgte og besluttet av direktør.