Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort / være på plass:
Kompetansebehov for området/enheten er definert.
Ansattes kompetanse er registrert i verktøy for kompetanseregistrering (prosess angående verktøy pågår).
Beskrivelse
Med utgangspunkt i definerte kompetansebehov for område/enhet må det avklares hvilke opplysninger og rapporter området har behov for. For eksempel:
Tilgjengelig kompetanse innen ulike faggrupper, spesifikke videreutdanninger, sertifisering osv.
Hvor mange vil gå av med pensjon de neste 5-10 årene?
Hvor stor er turnoveren i ulike yrkesgrupper?
Hvor mange jobber i deltidsstillinger hvor det er kompetansepotensiale?
Pai-register
Demografiske fremskrivninger
Kommunens verktøy for kompetanseregistrering kan brukes til å ta ut rapporter om kommunens kompetansekapital, i og på tvers av områder. Utover dette må området vurdere hvilke andre opplysninger det er nødvendig å hente inn.
I tillegg til analyse som viser nå-situasjonen, må området vurdere hvilken tidshorisont som er nødvendig når man skal analysere sannsynlig kompetansebehov fram i tid.
Området må vurdere hvordan analysen kan gjennomføres på en måte som ser på kompetansekapital og kompetansebehov i kommunen som helhet.
Organisasjon v/ HR er ansvarlig for kompetanseanalyse på tvers av områder og samhandler med områdene i dette arbeidet. Området kan kontakte HR for bistand.
Området henter ut rapporter, skaffer opplysninger og gjennomfører analyse i tråd med det som er planlagt.
Resultat
Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:
Kompetanseanalyse er planlagt og gjennomført.
Vedlegg
Veiledning til verktøy for kompetanseregistrering (kommer når verktøy er anskaffet)