Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort / være på plass:
Kompetanseplan er vedtatt.
Beskrivelse
Kompetanseplan for område/kommunalsjefnivå:
Arbeidsgiver skal sammen med tillitsvalgte og eventuelt fagrådgivere vurdere hvordan tiltak i kompetanseplan kan implementeres.
Det må vurderes om det er andre fagmiljøer/enheter i kommunen det er naturlig å samarbeide med.
Kompetanseplan for enhet:
enhetsleder skal sammen med fagansvarlige (fagkoordinatorer e.l.), plasstillitsvalgte og eventuelt avdelingsledere vurdere hvordan kompetanseplan kan implementeres i enhet/avdeling.
Det må vurderes om det er andre fagmiljøer/enheter i kommunen det er naturlig å samarbeide med.
Lærings- og innovasjonskultur på abeidsplassen:
Veiledning for arbeidsplassen som læringsarena (Ikke tilgjengelig) viser hvordan leder, medbestemmelsesgruppe og ansatte kan følge opp kompetanseplaner, utvikle arbeidsplassen som læringarena og etablere gode rutiner for deltakelse på etter- og videreutdanning.
Det er utarbeidet presentasjoner, refleksjonskort m.m. som kan brukes sammen med ansatte og i ledermøter for å utvikle lærings- og innovajonskultur på arbeidsplassen. Materiale og informasjon om kontaktpersoner som kan bistå i prosesser finner du her:
Leder følger opp den enkelte gjennom blant annet utviklingssamtalen. I mal for utviklingssamtalen er arbeidsplassen læringsarena et eget tema.
De to faktorene i 10-faktor er også en god beskrivelse av lærings- og innovasjonskultur. Arbeid med 10-faktor vil derfor samtidig bidra til å bygge lærings- og innovasjonskultur. Det samme gjelder det som står om ledelse og lederrollen i kapittel 2 i policy for helhetlig virksomhetsstyring i Kristiansand kommune. Å utøve ledelse i tråd med denne beskrivelsen, er et godt bidrag til lærings- og innovasjonkultur på arbeidsplassen.
Resultat
Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:
Område/kommunalsjefområde/enhet har en plan for implementering av kompetanseplan(er) og jobber med å utvikle arbeidsplassen som læringsarena.