Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort / være på plass:
Det er avklart hvilke(t) nivå i området som skal ha kompetanseplan(er).
Det er avklart hvem som skal representere arbeidsgiver i arbeidet og hvordan prosessen skal forankres i linja.
Plan for hvordan prosessen med å lage kompetanseplan(er) skal gjennomføres er drøftet med tillitsvalgte og besluttet av direktør.
Beskrivelse
Tillitsvalgte involveres i å kartlegge kompetansekrav.
Det skal lages en oversikt over hvilke føringer og krav som påvirker kompetansebehov i område/enhet.
Spørsmål til hjelp i arbeidet med å kartlegge kompetansekrav:
Hva er utfordringsbildet i området? (Vurdere om området har behov for å utdype utfordringsbildet i kommunens arbeidsgiverstrategi.)
Hvilke utfordringer er det i arbeidsmarkedet på kort og langs sikt?
Hvilke lovkrav og andre nasjonale eller regionale føringer er aktuelle for området?
Hvilke konkrete mål har området/enheten og hvilke kompetansekrav kreves for å nå disse målene?
Hvilke krav til omstilling er uttrykt i strategier, planer og budsjett og hvordan påvirket det behovet for ny eller endret kompetanse?
På hvilke områder vil rammebetingelser endres i området (økonomiske, juridiske eller faglige) og hvordan påvirket det kompetansebehovet?
Hvilke kvaliteskrav stilles til hvordan oppgaver skal utføres i fremtiden og hvilken kompetanse vil området trenge for å levere tjenester med denne kvaliteten?
Er det andre ting som påvirker kompetansebehov i vår kommune og vår virksomhet - i dag og framover i tid?
Resultat
Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:
Området/enheten har oversikt over hvilke føringer og krav som påvirker kompetansebehov.