Det er viktig at leder går i dialog med den ansatte så tidlig som mulig og oppfordrer den ansatte til å ta kontakt hvis han/hun står i fare for å bli sykemeldt.
Å sørge for best mulig arbeidsmiljø er både viktig, lønnsomt og lovpålagt. Ingen er tjent med at arbeidsplassen bidrar til helseproblemer og langvarige fravær. Gode rutiner, hensiktsmessig organisering og kunnskap om hvilke muligheter som finnes, kan hindre at du og arbeidstakerne dine kommer opp i situasjoner som er vanskelige å løse. Som arbeidsgiver har du plikt til å forebygge helseproblemer, tilrettelegge for arbeidstakere som trenger det og følge opp medarbeidere som blir syke.
Du kan lese mer om arbeid med arbeidsmiljø og forebygging av sykefravær på Arbeidsmiljøportalen.
Skal gjennomføre forebyggende samtale med den ansatte ved behov for å forebygge sykefravær.
Se forside om ressurspersoner som kan bistå i sykefraværsarbeidet Sykefraværsoppfølgingsprosess - Forside
Skal tidligst mulig kontakte leder og informere ved fare for fravær og sykdom, og informer leder dersom det er forhold på arbeidsplassen som kan føre til fravær.
Aktivt bidra til samarbeid og tilretteleggingsbehov og medvirkning.
Målet med forebyggende samtale mellom leder og ansatt er å se på alternative muligheter for å unngå sykefravær.
Les mer om den forebyggende samtalen.
Før samtalen
Ta initiativ til- og gjennomføre den forebyggende samtale
Informere den ansatte om retten til å ta med tillitsvalgt/tillitsperson ved eventuelle oppfølging og evaluering
Les mer på idebanken
Under samtalen
Etter samtalen
Sørg for at leder og ansatt underskriver referatet og lagre referatet i ansattes personalmappe i p360. Se Lagre dokument ved sykefraværsoppfølging i P360 (Ikke tilgjengelig)
Iverksett avtalte tiltak
Vurder om det er behov for arbeidsplassvurdering, se på ergonomi etc.
Les mer på Idebanken
Ta kontakt med tillitsvalgt/tillitsperson dersom dette er ønskelig at denne er med i samtalen
Skal aktivt medvirke til å finne løsninger og tiltak for å unngå sykefravær
Avklare med sin lege/sykemelder hvis det er behov for å vurdere hvilke typer oppgaver ansatte kan utføre. Her kan det være nyttig å ta med referat fra samtalen med leder og oversikt på type oppgaver som finnes på arbeidsplassen