Sykefraværsoppfølging - Dialogmøte 3 v. 1.1

.Oppfølging ogavklaring.Etter 52 uker..Dialogmøte 3.Innen 39 uker....Dialogmøte 2.Innen 26 uker.....Aktivitetsplikt.Innen 8 uker...Dialogmøte 1.Innen 4 uker..Sykemelding.Innen 1-16dager.Egenmelding.Innen 1-16dagerForebyggende.Innen 1 ukeTilbake til Sykefravær

Dialogmøte 3 

Formålet med dialogmøte 3 er at arbeidstaker og arbeidsgiver, sammen med NAV, går gjennom oppfølgingsarbeidet så langt og legger planer for det videre oppfølgingsarbeidet.Det er veldig viktig at dette møtet holdes i god tid før utgangen av sykepengeåret, og senest innen 9 måneders sykefravær. 

Se NAV.no for informasjon om dialogmøte 3.

 

Leders ansvar 


Før samtalen 

  • Send innkalling til den sykemeldte og andre aktuelle deltakere dersom sykemeldingsgraden er under 50 % av sin stilling. NAV sørger for å kalle inn til dette møtet dersom den ansatte er sykemeldt i mer enn 50 % av sin stilling.Sørg for at den digitale oppfølgingsplanen er oppdatert senest en uke før dialogmøtet. 
  • Informer den ansatte om retten til å ta med tillitsperson til dialogmøtet. 
  • Informer NAV om at det er ønskelig at BHT bistår i vurdering om tilrettelegging.
  • Leder bør skaffe seg oversikt over hvilke muligheter som finnes for tilpasninger og midlertidige tilrettelegging av arbeidet for den ansatte. Som en forberedelse til samtalen kan leder benytte malen IA funksjonsvurdering. Se skjema

 

Under samtalen 

  • Gå i dialog vedrørende restarbeidsevne og hvilke oppgaver den ansatte kan utføre slik som situasjonen er nå. Her kan hjelpeskjemaet IA funksjonsvurdering benyttes. En IA funksjonsvurdering er en kartlegging av hvilke oppgaver den ansatte kan klare. Les mer om dette på idebanken.org her

  • Lederen og den sykmeldte går igjennom skjemaet og finner oppgaver den sykmeldte kan gjøre helt, delvis eller ikke i det hele tatt. En oppsummering av resultatene viser hvilken gradering sykmeldingen bør ha, og den ansatte kan ta skjemaet med seg til sin lege/sykemelder som nyttig informasjon ved vurdering av videre sykemelding/sykemeldingsgrad. 

  • Se mer informasjon om IA funksjonsvurdering på idebanken.org her.

 

Etter samtalen 

  • Sørg for at den digitale oppfølgingsplanen oppdateres etter gjennomført dialogmøte 3  

  • Iverksett og følg opp avtalte tiltak. 

  • Vurdere om det er behov for arbeidsplassvurdering eller annen bistand fra BHT. 

  • Send oppfølgingsplanen til sykemelder og BHT ved behov for bistand. 

  • Arkiver oppfølgingsplan i personalmappen i P360. Se Lagre dokument ved sykefraværsoppfølging i P360 (Ikke tilgjengelig)

  • Sørg for at det gjennomføres oppfølgingssamtale med den sykemeldte minst en gang i måneden. 

  • Leder må stanse utbetaling av lønn ved maksdato. Rett til sykepenger opphører og utbetaling fra lønn stoppes. Se denne prosedyren som blant annet omtaler stopp av lønn i forbindelse med maksdato for sykepenger: 

Se forside om ressurspersoner som kan bistå i sykefraværsarbeidet Sykefraværsoppfølgingsprosess - Forside

Ansattes ansvar 

  • Skal delta i dialogmøte 3 såfremt ikke tungtveiende medisinske grunner forhindrer det, som ved alvorlige sykdom.

  • Skal si fra til arbeidsgiver på forhånd dersom det er ønskelig at andre støttespillere skal være med på møtet. 

  • Skal forberede seg på IA funksjonsvurdering dersom leder har tatt initiativ til dette.

  • Skal ta med skjema for IA funksjonsvurdering til sin sykemelder dersom skjemaet er fylt ut under samtalen/dialogmøtet.

  • Ha fortsatt jevnlig kontakt med leder - Oppfølgingssamtale en gang pr måned 

  • Husk å søke om AAP og/eller KKP/KLP/SPK. Det kan være to – tre måneders behandlingstid 
     

 

Vedlegg