Hovedansettelse - forside v. 1.9

LedLederHoved-ansettelsen iskoleKartlegging avbemanningInnmelding avovertallighet ellerstillingsbehovOmfordeling avovertalligeDrøfting medtillitsvalgteHoved-ansettelsener utførtUtlysningDrøftingenkan starteKartleggingInformasjon tilansatteAnsatte somønsker endringeri stillingenkartleggesLed

 

Inngangsfaktor

Før man begynner på dette prosessteget må følgende dette være gjort / være på plass:

 

 

Beskrivelse

Denne prosessbeskrivelsen omhandler alle ansatte på skolen. Rektor må sikre at alle ansatte, også de som er sykmeldte, i permisjon etc. får samme tilgang. 

Rektor sender en e-post til alle ansatte med en lenke til prosessbeskrivelsen i kvalitetssystemet og gir pålegg om at de må kvittere for om informasjonen som følger i punktene under er lest og forstått.

 

Ansatte i ufrivillig deltid

I arbeidet med å redusere antall ansatte med ufrivillig deltid i oppvekst opplyses det her om deltidsansattes fortrinnsrett. Under i dette dokumentet følger informasjon om hvordan den ansatte i ufrivillig deltid som ønsker større kan forholde seg til dette.

 

Endring i stillingsstørrelse på egen skole

Deltidsansatte som ønsker større stilling på egen skole, benytter skjema for endring av stillingsstørrelse i neste prosessteg.

 

Endring i stillingsstørrelse på annen skole

Hvis det ikke er mulig å få økt stillingsstørrelse på egen skole, kan ansatte i deltidsstilling fremsette krav om fortrinnsrett til ledige stillinger man er kvalifisert for ved andre skoler.

Deltidsansatte som krever større stilling på annen skole, søker på utlyste stillinger og krysser av for om det kreves fortrinnsrett. Fortrinnsretten inntreffer først etter at de innmeldte lærerne i stillingsbanken er omplassert.

 

Endret arbeidssted

Ansatte som ønsker annet arbeidssted må søke ledig stilling, på samme måte som ordinære søkere. Det opplyses om at endring av arbeidssted er en mulighet, ikke en rettighet. Interne søkere vil bli merket som ansatte i kommunen i Webcriuter.

 

Kartlegging av permisjoner / annen stillingsreduksjon

Permisjonsreglement

For å avklare skolens stillingsbehov er det ønskelig å få oversikt over planlagte permisjoner og annen stillingsreduksjon så tidlig som mulig.

De som planlegger dette, sender varsel / søknad innen 28. januar. Skjema for dette kommer i neste prosessteg.

 

Oppsigelser

Oppsigelsesfristen er 3 måneder. Det vil lette ansettelsesarbeidet hvis de som er sikre på at de vil si opp ved skoleårets slutt, gir beskjed tidligst mulig.  

De som sier opp for å gå over på avtalefestet pensjon etter fylte 62 år eller alderspensjon etter fylte 67 år, kan ved å si opp pr. 30. juni, få utbetalt både pensjon og feriepenger for juli. Men de mister fra samme dato de rettigheter de har som arbeidstakere (bl.a. rett til sykelønn/uførepensjon eller rett til eventuell utbetaling fra gruppelivsforsikring).

 

Midlertidig ansatte

Midlertidig ansatte kan søke ledige stillinger i den ordinære utlysningen.

 

Resultat

Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:

  • Alle ansatte har fått den informasjonen de trenger for å kunne ta de riktige valg vedr. stillingsøkning eller reduksjon.
  • Alle ansatte vet hvordan de skal gå fram i neste prosessteg for å gjøre evt. ønskede endringer

 

Vedlegg