Delegasjonsreglement for kommunalsjefområde omsorgssenter v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å delegere myndighet fra kommunalsjef for område Omsorgssenter i tråd med videredelegering av administrativ myndighet fra direktør for direktørområdet Helse og mestring.

Gjelder for

Alle ansatte med delegert myndighet i kommunalsjefområde omsorgssenter.

Vedtatt

Delegeringen er vedtatt av kommunalsjef for området Omsorgssenter.

1. Innledning

Dette dokumentet beskriver delegeringen fra kommunalsjef innenfor området Omsorgssenter samt prinsipper for videre delegering.

2. Generelt om delegering 

All delegert myndighet skal utføres innen rammen av lov, forskrifter, avtaleverk, styrende dokumenter gitt av overordnede, vedtatte budsjettrammer og i samsvar med de saksbehandlingsregler som følger av lover, forskrifter og god forvaltningsskikk.

Med delegering menes å tildele et organ/en person man har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, myndighet til å treffe avgjørelser i nærmere angitte saker.

Ved delegering beholder den som delegerer sin overordnede myndighet, både til å tilbakekalle delegeringsfullmakten, til å gi instrukser om hvordan den tildelte avgjørelsesmyndigheten skal utøves – generelt eller i den enkelte sak – og til å omgjøre vedtak truffet i medhold av delegeringsvedtak så langt ikke private parters interesser er til hinder for dette.

Overordnet har fullt faglig og administrativt ansvar for de avgjørelser som underordnede treffer i medhold av delegering. Direkte overordnede har full instruksjonsmyndighet innenfor sitt ansvarsområde når det gjelder delegert myndighet. Instrukser kan gis ved generelle fastsatte retningslinjer eller ved konkrete instrukser i den enkelte sak.

Delegert myndighet kan når som helst trekkes tilbake.

Direkte overordnede kan omgjøre avgjørelser og vedtak fattet av underordnede i henhold til delegert fullmakt, innenfor rammene av forvaltningslovens regler, jf. Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) § 35.

2.1 Saker av prinsipiell betydning

Bystyret har i delegeringsreglement  Delegering - reglement for delegering og innstilling i Kristiansand kommune  gitt kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning. Saker som er av prinsipiell betydning skal alltid behandles politisk.

2.2 Adgang til videredelegering

Den som delegeres myndighet i dette dokumentet, kan kun videredelegere sin myndighet, der dette uttrykkelig fremkommer i dette dokumentet. 

Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak - og arkivssystenet og i kvalitetssystemet i tråd med Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre

3. Stedfortreder(-e)

Stedfortrederansvar for kommunalsjef i  Omsorgssenter ivaretas av kommunalsjefrådgiver Astrid Færden Gaare, eller av den enhetsleder som utpekes av kommunalsjef, og som avtales særskilt og bekjentgjøres skriftlig i hvert enkelt tilfelle.

Stedfortreder for enhetsledere, avtales særskilt og bekjentgjøres skriftlig i hvert enkelt tilfelle. Kommunalsjef orienteres. 

Avdelingsledere i Omsorgssenter er stedfortredere for hverandre ved fravær, dersom ikke enhetsleder ivaretar dette. Andre stedfortredere skal godkjennes av enhetsleder, og avtales i det enkelte tilfelle. Kommunalsjef orienteres. 

Stedfortreder skal kun utøve den myndighet som er nødvendig for å ivareta ansvarsområde innenfor tidsrommet for leders fravær. Beslutningene skal tas i tråd med gitte styringssignaler og de rammer og mål som er satt for kommunen.

4. Budsjett-, økonomiansvar og anvisningsmyndighet

Alle direktører er gitt budsjett- og anvisningsmyndighet for driftsbudsjett innen sitt ansvarsområde.

Adgangen til videredelegasjon gjelder så lenge en holder seg innenfor de rammer og mål for virksomheten som er vedtatt i økonomiplan og årsbudsjett.

Kommunalsjefer, enhetslederne og avdelingsledere i område Helse- og mestring videredelegeres budsjettmyndighet innenfor eget virksomhetsområde.

Anvisningsmyndighet for driftsbudsjett delegeres i tilgangsportalen. Nærmere angivelse av myndigheten er gitt i kommunens styrende dokumenter.

5. Myndighet til å foreta organisasjonsendringer

Helse- og mestringsdirektørens myndighet til å gjennomføre organisasjonsendringer på alle nivå i eget område, delegeres ikke. Alle endringer, uavhengig av omfang, skal fremlegges for vurdering og godkjenning av Helse- og mestringsdirektøren.

6. Myndighet til å undertegne dokumenter

I tråd med kommunedirektørens delegasjon til direktørene videredelegeres myndighet til å signere dokumenter i alle typer saker (signaturfullmakt) innen sitt ansvarsområde, på vegne av kommunen. Denne myndigheten kan videredelegeres i linjen, eller ved særskilte behov, til ansatte uten personalansvar. Stor saksmengde ved tjenestetildelingsvedtak vil kunne være et slikt særskilt behov.

Kommunalsjefene i Helse- og mestring delegeres fullmakt til å inngå følgende avtaler på vegne av kommunen, innenfor den enkeltes ansvarsområde:

  • Avtaler uten økonomiske forpliktelser for kommunen og som naturlig kan karakteriseres som samarbeidsavtaler, fagutviklingsavtaler, intensjonsavtaler etc.
  • Avtaler som kan karakteriseres som driftsavtaler og med en total økonomisk ramme for kommunen på maksimalt 100 000 kroner. 
  • Avtaler som naturlig tilligger personalmyndighet etter pkt. 7.0.

Det presiseres særskilt at der ikke er videredelegasjonsadgang når det gjelder myndighet til å binde kommunen ved avtaler.

Kjøp av varer og tjenester til kommunen skal foretas i overensstemmelse med gjeldende regelverk for offentlige anskaffelser og interne retningslinjer:

  • Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
  • Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)

7. Personalmyndighet

Kommunalsjefer og enhetsledere i område Helse- og mestring gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker overfor sine underordnede der dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ eller kommunedirektøren selv, og annet ikke følger av dette delegeringsreglementet. 

7.1 Opprettelse av stillinger

Kommunalsjefer og enhetsledere delegeres under forutsetning av varig budsjettdekning, fullmakt til å opprette stillingshjemler innenfor eget virksomhetsområde. Dersom opprettelse av stillingshjemmel samtidig medfører en organisasjonsendring vises det til pkt. 5.0.

Vedtak med beskrivelse av hjemmel og finansiering skal være skriftlig i kommunens saks- og arkivssystem.

7.2 Ansettelsesmyndighet

Kommunalsjefer, enhetsledere og avdelingsledere innenfor område Helse- og mestring delegeres ansettelsesmyndighet innenfor sine ansvarsområder/virksomheter. Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.

Følgende reglement skal følges Ansettelsesreglement

For fastsetting av lønn/ myndighet i henhold til gjeldende hovedtarfiffavtale (HTA) og hovedavtale (HA) vises det til Delegering fra kommunedirektøren

7.3 Medarbeidersamtaler, permisjon, sykemeldingsoppfølging og ferie

Leder med delegert personalansvar har ansvar for å gjennomføre medarbeidersamtaler, vedta permisjon, følge opp sykefravær, og ta avgjørelser etter ferielovgivningen.

Kommunalsjefene kan i særlige tilfeller beslutte at enhetsledere kan videredelegere overnevnte myndighet til andre ansatte uten personalansvar. Dette vil kun unntaksvis være aktuelt, der enheten f.eks har flere avdelinger, ulike fagområder eller har mange ansatte.

Følgende prosedyrer skal følges:

Kommunens regler og retningslinjer skal praktiseres slik at det i størst mulig grad oppnås lik praksis i hele kommunen.

7.4 Tilrettevisning/advarsel

Myndighet til å gi skriftlig advarsel (ordensstraff) delegeres kommunalsjef.

Enhetsledere delegeres fullmakt til å gi tilrettevisning. Kommunalsjef skal orienteres ved bruk av tilrettevisning.

7.5 Oppsigelse av stillinger

Kommunalsjefer, innenfor område Helse- og mestring, delegeres myndighet innenfor sine ansvarsområder/virksomheter til å treffe vedtak om oppsigelse, avskjed og suspensjon etter arbeidsmiljøloven. Det forutsettes god og løpende informasjon ovenfor Helse- og mestringsdirektør.

Annen beslutning/avtale om opphør av stilling enn oppsigelse eller avskjed fra arbeidsgiver, tilligger direktør for Helse- og mestring.

8. Anmeldelse av straffbare forhold/søksmålskompetanse

Enhetsledere i Helse- og mestring delegeres myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen som f.eks innbrudd, tyveri, skadeverk, kroppsskrenkelse, seksuelt krenkende atferd m.m såfremt den straffbare handlingen knytter seg direkte til interesser/eiendom som er underlagt eget virksomhetsområde. Før anmeldelse skal saken drøftes med kommunalsjef.

Dersom den straffbare handling er begått mot den som er delegert myndighet til å anmelde, skal det av hensyn til arbeidsmiljøet til den ansatte vurderes om det er den nærmeste overordnende som skal anmelde den straffbare handling på vegne av kommunen.

Videredelegeringen gjelder ikke straffbare handlinger som er begått av ansatte, eller myndighet til å gå til søksmål på vegne av kommunen. Myndigheten tilligger her direktør for Helse- og mestring.

9. Internkontroll

Alle ledere har ansvar for å følge opp kommunedirektørens føringer for en tilfredsstillende internkontroll i egen virksomhet. Ansvar og myndighet for internkontroll er beskrevet i Kristiansand kommunes  Internkontrollpolicy

Kommunalsjefer og enhetsledere gis fullmakt til å godkjenne prosedyrer underlagt eget ansvarsområde i kvalitetssystemet. For kommunalsjef innebærer eget ansvarområde hele kommunalsjefområdet. For enhetsledere innebærer eget ansvarsområde sin enhet.

 

10. Informasjonsmyndighet

Kommunalsjefer og enhetsledere, gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt og kan offentlig gi informasjon om sitt ansvarsområde. Nærmeste leder skal informeres i kontroversielle saker, og ved henvendelser fra media. Enhetsleder kan videredelegere myndigheten i enkeltsaker der det fremstår som hensiktsmessig.

11. Roller og ansvar

Alle ledere som har fått delegert myndighet er ansvarlig for:

  • å avklare behovet for å delegere myndighet videre.
  • å sikre at videredelegeringen er godt kjent i organisasjonen.
  • å sikre at den som får delegert myndighet har den kompetanse som skal til for å utøve delegering på en forsvarlig måte.